האינפלציה שוב צפויה לעלות והפעם בחסות הממשלה, כאשר הדלק והחשמל יתייקרו מחר ובקרוב יתייקרו גם המים ומוצרים ושירותים שההתייקרויות ישפיעו עליהם במיוחד. זאת אחרי התייקרות מסי הארנונה והמכוניות החשמליות כבר בראשית חודש ינואר.
בתוך חודש יתייקר הלילה בחצות הדלק בישראל בשנית. מחיר ליטר דלק 95 אוקטן בשירות עצמי יגיע ל־7.38 שקל, עלייה של 16 אגורות לעומת המחיר בתחילת ינואר ומחיר שיא מזה שנה וחצי. בסך הכל עולה כך מחיר הדלק ב־44 אגורות מאז תחילת שנת 2024, מה שישפיע גם על מחירי מוצרים ושירותים במשק וכמובן יגרום לעלייה באינפלציה. באילת המחיר יהיה 6.31 שקל לליטר, עלייה של 14 אגורות.
במקביל להתייקרות הדלק, יתייקר מחר, 1 בפברואר, מחיר החשמל בשיעור של 2.6%, כפי שהחליטה מליאת רשות החשמל שלשום. המשמעות היא התייקרות ממוצעת של 10 שקלים בחודש בחשבון החשמל, שהם 120 שקל בשנה.
גם התייקרות החשמל משפיעה על מחירי רוב המוצרים והשירותים במשק, ותגרום לעלייה באינפלציה. כמו כן התייקרות החשמל מובילה מיד גם להתייקרות המים, עוד מצרך בסיסי במשק.
מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה והתשתיות הוא שהודיע אתמול על ייקור הדלק החל מהלילה בחצות. יעודכנו למעשה מחירי כל מוצרי הדלק הנמצאים בפיקוח, הנמכרים לצרכן בתחנות הדלק.
במשך שנה וחצי סובסד מחיר הדלק על ידי הממשלה עד להנחת מס בשקל שלם לליטר. את סבסוד מס הדלק על ידי הפחתתו התחיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, כדי למנוע את עליית המחיר עד לשמונה שקלים לליטר. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' המשיך את הסבסוד במשך שנה שלמה, אולם העלות המצטברת של הסבסוד הגיעה כבר לשלושה מיליארד שקל, ובצמרת משרד האוצר נטען כי אין מקום בימי מלחמה וגירעון עצום בתקציב להמשיך ולסבסד את המוצר הבסיסי הזה, ועל כן הפחתת מס הדלק הופסקה ב־31 בדצמבר האחרון.
יצוין שראש הממשלה בנימין נתניהו הוא שהמציא לפני יותר מעשור את סבסוד מס הדלק, כאשר הפחית את המס בעת שמחיר ליטר דלק הגיע לשיא של כל הזמנים ב־2012 – 8.25 שקל לליטר.
אולם, לאחר כשנתיים הופסקה הנחת המס וירידת מחיר הנפט בעולם סייעה למנוע סבסוד נוסף עד לאביב שנת 2022. אז עלו מחירי הנפט בעולם עם היציאה ממשבר הקורונה, וכדי להאט את עליית האינפלציה החליט השר ליברמן להפחית את המס על הדלק. השר סמוטריץ' החליט בקיץ שעבר לעבור לשיטה של מחיר קבוע של ליטר דלק 95 אוקטן בשירות עצמי – 6.94 שקל (כדי שלא יעלה מעבר לרף של שבעה שקלים), ובכל חודש השתנתה לפי זה הנחת המס על הדלק.