בכירי משרד האוצר, ובתוך כך השר בצלאל סמוטריץ', מנהלים בימים האחרונים שיחות עם ראשי חברת מודי'ס כדי לשכנעם שאין מקום כעת להורדת דירוג האשראי של ישראל, שמתוכננת למיטב הבנת בכירים במערכת הכלכלית לחודש פברואר.
כפי שנודע ל"ממון", בימים האחרונים שוחחו כמעט כל בכירי משרד האוצר, ובהם גם השר עם ראשי חברת דירוג האשראי הבינלאומית הגדולה, שלפי רוב התחזיות של הגופים הכלכליים בעולם מתכוונת להוריד בתוך ימים את דירוג האשראי של ישראל. המשמעות העיקרית של הורדת הדירוג, מעבר לאפקט הפסיכולוגי של פגיעה ביציבות כלכלת מדינת ישראל, תהיה למעשה ייקור הריבית בהלוואות בעולם לממשלת ישראל, לחברות הישראליות ולמשקי הבית.
1 צפייה בגלריה
yk13780859
yk13780859
(רוטנברג. מסע שכנועים בארה"ב)
החשב הכללי של מדינת ישראל, רו"ח יהלי רוטנברג, שוהה כעת בארה"ב ומקיים פגישות עם נציגי חברות דירוג האשראי הגדולות וגם עם משקיעים פוטנציאליים באגרות החוב של ישראל. בימים האחרונים שוחחו עם בכירי מוד'יס באמצעות ה"זום", השר סמוטריץ', ראש אגף התקציבים יוגב גרדוס, הכלכלן הראשי באוצר ד"ר שמואל יעקובזון, והחשב הכללי רו"ח יהלי רוטנברג.
המסרים שהועברו לבכירי סוכנות הדירוג הבינלאומית הם שהמלחמה בעזה כבר הצטמצמה בהיקפה והשפעתה הרעה על המשק הולכת ופוחתת, שלא מדינת ישראל ולא חיזבאללה מעוניינים בפתיחת מלחמת בחזית הצפונית, שתקציב המדינה המתחשב בהוצאות המלחמה הוא אחראי ואינו גורם לסטייה גהוהה מדי בגירעון, ושהגידול בהוצאות מבוקר.
עם זאת, התקציב יאושר בכנסת רק בעוד שלושה שבועות. התקציב יוגש לאישורה בקריאה ראשונה כנראה רק ביום שני בשבוע הבא. הסיבה העיקרית היא ניסיונו של שר האוצר להכליל בתוך התקציב כ־4 מיליארד שקל מההסכמים הקואליציוניים המסתכמים כעת ב־5.7 מיליארד שקל.
באוצר מצפים לחוות הדעת של יועצים משפטיים ממספר משרדי ממשלה בעניין הכנסת הכספים לתוך התקציב.
עוד הבהירו בכירי האוצר בשיחות עם כלכלני חברת מוד'יס כי ישראל נוטלת חובות באחריות רבה ויחס החוב לתוצר אמנם יעלה מ־60% ל־68% אך לא מעבר לכך.