במדינה שבה אין אגמים ונהרות, צריך להסתפק בשלוליות ענק ובבריכות עונתיות, המייצרות הנאות קטנות ותמונות יפות, וכמות המשקעים הנאה שכבר ירדה בהחלט מזמינה יציאה לטיול בין בריכות ושלוליות החורף האלו. בעבר הן היו חלק שכיח מנוף הארץ. אך הן הצטמצמו וכמעט נעלמו לגמרי, כתוצאה משתי מגמות: בשל הייבוש המסיבי של ביצות ושלוליות שגרמו למגיפות, ובעקבות העיור המסיבי, בייחוד במישור החוף.
בריכת חורף היא מקווה מים טבעי, הנוצר מהתנקזות מי גשם בחורף ומתייבש בחודשי הקיץ, ויש לה חשיבות אקולוגית רבה בכל הקשור למאזן החיים בין האדם לבין המגוון הביוספרי שמתקיים בה.
לשמחתנו, עוד ועוד רשויות מבינות את החשיבות של בתי הגידול הלחים האלו, והן דואגות להחיות ולטפח אותן, לטובת התושבים שנהנים מהריאה הירוקה והרטובה הזו.
ולצד הכיף, בריכות החורף טובות גם לבריאותנו. לא מעט מחקרים הראו כי לטיול בטבע הפתוח ולהתבוננות בעצים, יש השפעה מיטיבה לאנשים המצויים בדיכאון, שיפור בריכוז, הפחתת הצורך בשימוש בתרופות, והיא אף מסייעת לשיפור השינה.
עוד נמצא, כי אנשים ששהו בטבע מעל לשעתיים בשבוע, העידו על שינויים לטובה במצב הרוח, בהפחתת מתח ובשיפור התחושה הכללית.
רגע לפני שתצאו לטייל באחת מבריכות החורף האלו, מוטב להצטייד במגפיים מפלסטיק המגיעים עד לגובה הברכיים או בנעלי טיולים חסינות למים, כי מפלס הבוץ גבוה. ומכיוון שראינו לא פעם הורים וילדים המביאים איתם מסננת ביתית וזכוכית מגדלת כדי לבלוש אחר היצורים המיניאטוריים החיים בשלוליות, נזכיר את החובה להחזיר את הדו־חיים הללו לביתם הימי, בתום הביקור.
5 צפייה בגלריה
yk13780539
yk13780539
(בריכת דורה, נתניה | צילום: גילי מצא)

בריכת דורה, נתניה

פארק שלולית החורף דורה הנמצא בדרום בנתניה מהווה אבן שואבת לכל תושבי העיר והאזור הקוראים לו פשוט “בריכת דורה”. זוהי הבריכה השנייה בגודלה במישור החוף (הראשונה נמצאת ליד יער חדרה, אך היא פחות נגישה) בשטח שהיקפו כ-600 מטר.
בימי המנדט שכן במקום המחנה הצבאי “דורה” שהעניק לה את שמה. למזלה, זכתה הבריכה הנתנייתית לחיבוק מהעיריה ומקק”ל, שהסדירו את מעמד השמורה, והצילו את הקרקע מלהפןך לשטח שעליו יבנו מגדלים.
את השלולית אפשר להקיף רק ברגל, והיא יצירת פאר של הטבע המקושטת ביופי של עצים, פרחים וצמחים. קל למצוא פה פינות חמד בינות לעצי האקליפטוס העבותים, בהן איש לא יפריע לכם, וכך תוכלו להקשיב לציפורי שיר ולעקוב אחרי עופות מים, המשייטים בה בגאווה.
יש פה גם פארק עם מתקני משחק מבולי עץ, וגם מגרשי כדורסל וכדורגל, שמהם נשמעו מצהלות בצרפתית ועברית.
מכיוון שהציבו פה שער התוחם את הכניסה בשעות הביקור, שימו לב במיוחד בסופי-שבוע, כשאתם חונים במגרש מאחור, כדי לא להינעל.
5 צפייה בגלריה
yk13783501
yk13783501
בריכת חולון | צילום: גילי מצא

בריכת החורף החדשה בחולון

עיריית חולון סיימה לאחרונה את העבודות להקמת בריכת חורף חדשה ופארק טבע עירוני, בסמוך לבריכת החורף הוותיקה, שמהווה שריד למקווה מים עונתי גדול, שהיה כאן בעבר. שיקום הבריכה מהווה פתרון טבעי למיתון הצפות בימים גשומים, לאיסוף מי נגר מהכבישים הסמוכים ולהשבת המגוון הביולוגי המקומי.
מסביב לבריכות נשתלו צמחים מקומיים, צמחים עונתיים ועצי פרי מקומיים. יש פה מגוון של מיני דו-חיים כמו קרפדה ירוקה, אילנית מצויה ומיני סרטנים ועופות.
כחלק מהרצון לחבר בין הקהילה לטבע שסביבה, מתוכננים במקום אירועים ופעילויות חינוכיות לכל המשפחה. הפארק שבו נמצאת בריכת חולון, נמצא ממזרח לרחוב הלוחמים, בצמוד לקאנטרי חולון ולמשרד הרישוי, מול גבעת הפילבוקס (יש שילוט במקום).
5 צפייה בגלריה
yk13780591
yk13780591
הבריכות בגן לאומי, מגדל צדק, ראש העין | צילום: גילי מצא

הבריכות בגן לאומי מגדל צדק, ראש עין

שלוש בריכות החורף הנמצאות בגן הלאומי מגדל צדק, של רשות הטבע והגנים הוקמו כחלק מתוכנית כללית לשיקום המחצבה, שפעלה בעבר בראש העין במימון וסיוע הקרן לשיקום מחצבות.
בגן הלאומי יש מספר שבילי טיול, בינהם “שביל בריכות החורף” - שביל קצר המתאים לכל המשפחה. ניתן לצפות על הבריכות מתצפית נוף מונגשת דרך “שביל המצודה”.
מחיר הכניסה הוא 28 שקל למבוגר ו- 14 שקל לילד, חינם למנויי מטמון של רשות הטבע והגנים. בין השעות 8:00-6:00, ניתן להיכנס למקום ללא עלות, מרחוב בן גוריון 1 - במעבר תת קרקעי “פסגות אפק”.
5 צפייה בגלריה
yk13780417
yk13780417
אקו-פארק גלילות, תל-אביב | צילום: גילי מצא

אקו־פארק גלילות, תל־אביב

בריכת החורף הזו נמצאת בשטח של חורשת דרזנר (רחוב דרזנר יחיאל, ברמת אביב), לצד מתחם מערות אפקה ועמק הנרקיסים.
הבריכה הנקראת גם “בריכת דרזנר” הוקמה על ידי עיריית תל-אביב-יפו, ביוזמת תושבי רמת אביב ג’, שנאבקו בתוכניות הפיתוח והבנייה שתוכננו למקום והצליחו להציל את השטח הטבעי והנדיר הזה שבלב גוש דן.
לפני כשנה וחצי הפך השטח ל”אקו-פארק גלילות”, ובו הוסדרה בריכת החורף היחסית קטנה אך המאוד חשובה הזו.
5 צפייה בגלריה
yk13780411
yk13780411
(שלולית הבאסה, הרצליה | צילום: גילי מצא)

שלולית הבאסה, הרצליה

השלולית הענקית הזו (כ-120 דונמים) נמצאת בפארק הרצליה שבין קניון שבעת הכוכבים לנתיבי איילון. בעבר היא כונתה “הבאסה” דהיינו “ביצה” בערבית, ויש בה מגוון מסלולי הליכה מוגבהים מעל הבריכה, ספסלי ישיבה ומצפורים עם חרכי תצפית, שנחבאים בין קנה ואגמון.
עושר המינים שתועד בבריכת הבאסה לאורך השנים גדול במיוחד. ולכן לא מפתיע לראות כאן אמא אווזה ומגוון אפרוחים הצועדים אחריה ללא חשש מהעוברים והרצים על הדק. בשטח השלולית מגוון של צומח טבעי, לצד גינון עירוני של עצים ופרחים, חלקם מפיצים ניחוח, שמוסיפים נעימות לטיול ב“באסה”.

עוד 5 בריכות חורף ששווה להכיר

פארק בריכות חורף, עין שריד: בשולי הפארק הזה שבלב השרון (בסמוך ליעד קדימה) יש שדות חקלאיים וגם פרדס, שכמובן אסור לקטוף ממנו. לצד הריח המשכר מהפרדס, נשתלו כאן, על פני 30 דונם, צמחים ופרחי בר המהווים מסדרון אקולוגי, שתורם לדו־קיום עם חיות שונות.
המקום מסודר עם שבילים מונגשים ושילוט המסביר על המגוון היפה של הפורח־צומח וחי, המשתנה בכל עונה.
ליד בריכת החורף הקטנה יחסית, יש גם דק מזמין.
שלולית געשית, קיבוץ געש: כדי לטייל כאן יש להגיע לחמי געש, לחנות ליד המרחצאות במקום שנושק לשדה פתוח ולהתחיל לצעוד. השלולית הזו - שווייז לא מכיר - מופיעה כבר במפה מ־1880 ומתוארת כ"בריכת שישאן".
בהמשך הצעידה, השלולית מתגלה מתוך סבך פראי, בהתחלה רק קטע קטן ממנה, ואז היא מופיעה במלואה כמו אגם. השביל מסביבה לא מוסדר, ומצידה השני צצו לאורך השנים מיני בתי עץ ופה ושם שולחנות וכסאות שאולי משמשים אורחים לרגע.
בריכת צפון תל־אביב, מכללת לוינסקי: הבריכה הוקמה כחלק מהחזון של עיריית תל־אביב־יפו לחזק את הקשר בין התושבים לטבע העירוני. הבריכה מכונה "בריכת המכללות" או "בריכת לוינסקי", שרדה למרות הבנייה המסיבית של "מגדלי נאמן", שפגעו בה קשות. בימי המנדט זו הייתה ביצה שייבשו כדי למגר את יתושי המלריה, שחיו בה.
במקום יש שלטי הסבר על החי, הצומח, הדו־חיים והעופות שפה, וגם שלטים המזהירים מפני טביעה - האדמה בוצית וקל להחליק בה. יש מסלעה שניתן לשבת עליה ודק קטן. אין שביל מוסדר, אלא סבך שבתוכו צומחים פרחי בר המושכים מיני חרקים וציפורים.
חוות שלם, תל־אביב: החווה החקלאית־היסטורית הזו נמצאת בכניסה לפארק אריאל שרון. זהו ריזורט לכ־170 מיני ציפורים העוצרות פה לתדלוק במהלך עונת הנדידה. לאחר הגשמים, בריכת החורף היפיפייה תופסת שטח נרחב פה ומבושמת בצמחי תבלין.
ניתן להירשם לסיור הנמשך כארבע שעות וכולל הכרת מאפיינים שונים של הבריכה, הכרת מיני החי ועוד.
בריכת רחובות: זוהי בריכת חורף טבעית שנוצרה בבקעה קטנה ממזרח לעיר רחובות, בסמוך למושב ישרש.
הבריכה הוותיקה משמשת בית גידול ורבייה למינים רבים, שהפכו לנדירים ביותר באזור מישור החוף.
גילי מצא היא עיתונאית-צלמת ובעלת הבלוג "לטייל עם גילי". אינסטגרם: travelgilimazza