1. לא בכל יום יושבים נשיא המדינה, ראש הממשלה, שר האוצר ועוד ארבעה מבכירי האוצר ומתחננים בפני כלכלנים לא לפגוע במשק הישראלי. אבל הרצוג, נתניהו ובכירי האוצר מבינים את הנזק העצום למשק אם דירוג האשראי של ישראל יורד בימים הקרובים. כל האמון הרב שהרוויחה כלכלת ישראל עלול לפנות מקום לתחזית המתריעה מפני תקופה כלכלית קשה לחברות ולמשקי הבית בישראל.
2. אז מה עלול להיות בעצם כל כך חמור אם הדירוג יירד? המדובר בעצם בכדור שלג: ההלוואות שגופים בינלאומיים יסכימו להעניק לישראל יתייקרו, האמון בעולם בחוזקת המשק הישראלי יתערער, הממשלה תיאלץ לנקוט (סוף־סוף) בצעדי צמצום אמיתיים בתקציבים שאינם חיוניים לצמיחת המשק ועל הציבור יוטלו מסים רבים שיגרמו לירידה מתמשכת ברמת החיים בישראל. וכל זאת מעבר למשמעויות הקשות של מלחמה רבת נפגעים בנפש ונזקים לרכוש.
1 צפייה בגלריה
yk13781738
yk13781738
(צילום: שאטרסטוק)
3. אז שיחות הזום של בכירי המדינה לכלכלני חברת מוד'יס ובקרוב גם לכלכלני חברות הדירוג האחרות יכולות למנוע את הורדת הדירוג הראשונה אי פעם של כלכלת ישראל? זה יקרה רק בתנאי אחד: שהפעם הבטחות ראש הממשלה ושר האוצר לנהל את ענייניה הכלכליים של ישראל בשום שכל ובצעדים בונים יהפכו למעשים בשטח — יותר כספים יופנו למחוללי צמיחה, פחות לגורמים בלתי יצרניים, תקציב הביטחון הענק יתייעל, מדיניות נבונה תמנע סכנת מלחמות נוספות בעת הקרובה והיציאה ממשבר 7 באוקטובר תהיה מהירה ויעילה.