1. אנחנו עדים לעלייה מתמשכת ומשמעותית במחירי שמן הזית, השבוע צפויה התייקרות נוספת של 25%-10%.
1 צפייה בגלריה
yk13781921
yk13781921
(צילום: מתוך אלבום משפחתי)
"המחיר עלול לגרום לאנשים לצרוך פחות או לעבור לשמנים פחות טובים או פגומים, יש כאלה בשפע בשוק. חבל כי יש עלייה במודעות לחשיבות שמן הזית במסגרת הטרנד לתזונה נכונה ובריאה יותר".
2. מה הפער במחירים בין שמנים טובים לפחות טובים?
"במקרים קיצוניים, כשקונים שמן איכותי במיוחד בבוטיק מתמקצע הפער יכול להגיע עד לפי שבעה בהשוואה לבקבוק זול בסופר. רוב הצרכנים לא חשופים לאיכויות הקצה. בממוצע שמן איכותי יהיה יקר בין פי 3-2 בהשוואה לשמן פחות איכותי".
3. בחודש האחרון ביצע משרד הבריאות "ריקול" לשמן זית מזויף שיובא מטורקיה. איך ניתן להבחין בזיופים?
"לצרכן מהשורה אין אפשרות, דרושה בדיקת מעבדה. יש כללי יסוד: לבחון מי היצרן, תאריכי תפוגה, רק אריזת פח או זכוכית כהה, בגלל רגישות השמן לאור. לאחסן בארון סגור, לעולם לא לקנות בבקבוק פלסטיק. לשמן טוב יש 'ארומה ירוקה' – ריח נעים של דשא, פירות בוסריים".
4. האם יש מותג מומלץ או ארץ מוצא מומלצת לשמן?
"לא. כי לכל יצרן, לכל מדינה יש איכויות משתנות. גם מותג שזכה בפרס השנה, יכול להיות באיכות ירודה בהשוואה למתחרים בשנה הבאה. לעולם לא אמליץ על מותג/יצרן מסוים. אני אומר הביאו לי את השמן, אריח ואומר לכם מה טיבו".
5. אז מתי ואיך לקנות?
"ממש עכשיו, בינואר־פברואר עולים על המדפים השמנים מהמסיק האחרון. חיי המדף של שמן זית נעים בין 18־24 חודשים, אם נותרה פחות משנה לתפוגה, השאירו על המדף. לכו על כתית מעולה בכבישה קרה – האיכותי ביותר. הגרועים: שמן זית מזוכך (עבר תהליך תעשייתי) ושמן זית זך – (הוספו שמנים צמחיים)".