תביעת נזיקין על סך של מיליארד דולרים - נגד איראן. לפחות 66 משפחות של ישראלים־אמריקאים, או ישראלים עם קרוב משפחה אמריקאי מדרגה ראשונה, שנפגעו כתוצאה מהתקפת חמאס ב־7 באוקטובר, הגישו אמש תביעה לבית המשפט הפדרלי בניו יורק בדרישה שטהרן תשלם להם פיצויים על מעשי הרצח והפגיעה הפיזית והנפשית במתקפה על ישראל. מדובר במשפחות של נרצחים, אזרחים שנפצעו או נחטפו.
התביעה הוגשה בידי אחד ממשרדי עורכי הדין הבולטים בארצות־הברית בתחום הליטיגציה, "קווין עמנואל ארקהרט וסאליבן". בתמצית, התובעים טוענים שאיראן מימנה ואימנה את הזרוע הצבאית של חמאס שביצעה את מעשי הטבח ב־7 באוקטובר, ולכן מחזיקה באחריות מדינתית על תוצאות המעשים הללו.
עד השלמתו, מהלך משפטי מעין זה צפוי לארוך שנים. בעבר הגישו אזרחים ישראלים, בישראל ובחו"ל, תביעות נזיקיות בשל מעורבותה של הרשות הפלסטינית במעשי טרור באינתיפאדה השנייה. לאחר שנפסקו פיצויים בערכאה הראשונה, בית המשפט הפדרלי לערעורים בניו יורק דחה את תביעותיהם לפיצויים בטענה שלא הצליחו להוכיח כוונה אישית של המשטר הפלסטיני לפגוע בנפגעים, או שההתקפות נגדם ניסו לסכן את האינטרסים האמריקאים באזור.
לממשלת איראן אין נכסים גלויים בארה"ב, אך חברת עורכי הדין מתמחה ביישום פסקי דין שניתנו בארה"ב במדינות אחרות בעולם, ואם יינתן פסק דין נגד האיראנים, היא מתעתדת לפעול להשגת הכספים ומימוש הפיצוי למשפחות.
"קווין עמנואל", חברת עורכי הדין, היא חברת הליטיגציה הגדולה בעולם. היא לא תגבה דמי טרחה ולא תבקש עמלות או אחוזים כלשהם ממשפחות הנפגעים. בין עורכי הדין שהגישו את התביעה, אנדרו שפירו (שהיה שגריר מטעם ממשל אובמה), ביל בורק (שעבד עם הנשיא בוש), ועו"ד יהודה גור, ישראלי שהתמחה בבית המשפט העליון אצל השופט עוזי פוגלמן.
"אני מבקשת צדק עבור בני, שגיב, שהיה גבר יפה תואר וטוב לב, כמו מאות הנרצחים ב־7 באוקטובר", אמרה אתמול נטליה בן צבי, שבנה שגיב ביילין בן צבי ז"ל, נרצח במסיבת הנובה. "מבחינתי איראן היא ראש הנחש ואחראית לא פחות מחמאס על ה־7 באוקטובר. אני מבקשת לעגן את שמו וזכרו ואת זכר הנרצחים בדפי ההיסטוריה".