אוכל: ארנון אנוך הוא המייסד והמנכ''ל של עמליה, מבשלת בירה במושב רוויה אשר בעמק בית־שאן. הוא מרגיש חיבור עמוק לאזור, לתוצרת המקומית, לאקלים, לחקלאות ולאנשים החיים כאן. זה גם מה שהוביל אותו להירתם ולהפיק מהדורה מיוחדת של בירות הבוטיק שלו לזכרם של שניים מבני האזור שנרצחו במסיבת נובה ברעים.
את התשוקה והרצון להתחיל ולהכין בירות, קיבל ארנון בזמן ביקור בארה''ב ושם גם רכש ספרות מקצועית בנושא. ב־2010 הקים מבשלה שגדלה והתפתחה לאורך השנים והפכה לשם דבר באזור עמק בית־שאן והגלבוע. השם עמליה ניתן על שם תל עמל, הלוא הוא קיבוץ ניר דוד של ימינו, ונחל עמל הצמוד. שתיים מהבירות שמייצרים כאן עכשיו במהדורה מיוחדת הן בירה ספרינג אייל ובירה פרדס.
הספרינג אייל רעננה ואביבית, כראוי לשם שניתן לה, וגם כוללת דבש פרחי הדרים ממכוורת איילת השחר המצוינת. הדבש נוכח רק בנעימות ובארומה, והסוכר שלו הפך למעשה לאלכוהול בתהליך הייצור.
בירה פרדס נקראת כך על שום האשכולית הוורודה שנטמעה בטעמה של הבירה ומתבלת בעדינות את טעמה המריר של הכשות ויוצרת שילוב מושלם. כמו עם הדבש, גם כאן, מדובר רק בתיבול הרמוני שמקבלת הבירה ובטעם חדש ומפתיע שמתקבל.
האשכולית הוורודה (ממש ורודה ולא אדומה) מגיעה מהעצים מבית הוריו של ארנון אנוך, מהיישוב שאר ישוב. הוריו מפונים כרגע וחיים איתו בעמק בית־שאן ולא ניתן להגיע לעצי הפרי עד להודעה חדשה.
הרצון שלו לפתח בירה מקומית כולל שימוש במי מעיינות מקידוחים באזור הגלבוע, שמעניקים גם הם טעם מינרלי מיוחד לבירות של ארנון. חוץ מהמבשלה הוא הקים גם מזקקה מיוחדת, המייצרת ערק מתמרים הגדלים באזור, והוא אחד היזמים המרתקים שמעניקים משמעות אמיתית למושג תוצרת מקומית, תוצרת ישראלית, וזו גאווה רבה בפני עצמה.
3 צפייה בגלריה
yk13786296
yk13786296
צילום: יחסי ציבור
זיכרון: רם ''נשר'' סלע ז''ל, מקיבוץ נווה אור, עבד בהפקה של מסיבת הנובה והיה בקרוואן של צוות ההפקה כשהכל התחיל. הוא היה איש חברותי, שאהב מאוד לשתות בירה עם חבריו ובני משפחתו.
גם בתיעוד האחרון שלו מ־7 באוקטובר רואים אותו יוצא מהקרוואן כשבקבוק בירה בידו, לאחר ששלח הודעה לאמא שלו: "יש כאן הרבה מחבלים, אנחנו לא נשרוד את זה''.
בזמן השבעה נרתמו חברים, הקימו מאהל והביאו עגלת בירה ועמדת בשרים וממש יצרו חגיגה בדיוק כפי שהוא היה רוצה. סלע אהב את הבירות של עמליה, ובירת הספרינג אייל מנציחה אותו במהדורה המיוחדת שיוצרה.
שובל יעקב ז''ל ממושב מחולה הגיע למסיבת הנובה כדי לעזור לחברים בהקמת התפאורה של המסיבה. הוא היה אהוב ואהוד. איש חרוץ שעבד בבריכות המדגה שבעמק, אהב לשחק כדורסל וגם לחגוג ולבלות.
שובל אהב את הבירות של מבשלת עמליה ונהג לשתות מהן בפאב של חמדיה ולפעמים גם נסע במיוחד ל''אגדת לחם'' - מאפייה ובית קפה בגשר הישנה, שם מוכרים אותן. למעשה, היה זה הבעלים של אגדת לחם נתי נוימן שפנה לארנון אנוך וסיפר לו על שניים מהבנים האהובים של העמק שנרצחו בנובה ושמאוד אהבו את הבירה שלו.
המהדורה המיוחדת שהפיק מנציחה אותם, ועל גבי התווית יש ברקוד המפנה לעמוד הנצחה. הכוונה לזכור אותם שמחים וחוגגים עם בירה ישראלית מהעמק שהם כה אהבו.
בירה עמליה. לרכישה: jordanspirits.com