שר האוצר בצלאל 23סמוטריץ' קיבל אתמול את האישור המשפטי שלו המתין כדי להכניס לתקציב באופן חד־פעמי חלק ניכר מהכספים הקואליציוניים שחלקם מיועדים למוסדות חינוך חרדיים שאינם מלמדים לימודי ליבה. בעקבות האישור יונח היום באיחור רב של 17 ימים תקציב המדינה החדש לשנת 2024 על שולחן הכנסת וביום רביעי תתקיים לאישורו הצבעה בקריאה ראשונה בכנסת.
העיכוב בהגשת התקציב גרם לשליחת מכתב נזיפה חמור ממאיר לוין, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אל שר האוצר שציין בפניו כי הוא עובר באופן מפורש על החוק וכי עליו להגיש באופן מיידי את תקציב המדינה לכנסת. סמוטריץ' חיכה רק לאישור המשפטי כדי להכניס לתקציב את הכספים הקואליציוניים השנויים במחלוקת ומשקיבל אותו אתמול התקציב יוגש היום לכנסת.
עם זאת, בניגוד לרצון של ראש הממשלה, שר האוצר ויו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני, כתביעת המפלגות החרדיות שהכספים הללו יוכנסו באופן קבוע לתקציב, ניתנה רשות להכניס אותם רק הפעם לתקציב 2024 והם לא יוכנסו אוטומטית לתקציבי השנים הבאות, למורת רוחו של שר האוצר.
האישור שלו המתין השר סמוטריץ' התקבל אתמול מלשכת היועמ"שית וכך יוגדרו מחדש רוב הכספים הקואליציוניים ששר האוצר סירב להעבירם לצורכי המלחמה. הכספים יוכנסו רק הפעם לתוך תקציב משרד החינוך.
מתוך 8 מיליארד שקלים של כספים קואליציוניים נותרו 5.7 מיליארד שקלים, אף שבעבר התחייב סמוטריץ' להעביר את רובם לצורכי המלחמה. בכך גדלו תקציבי הישיבות ביותר ממיליארד שקלים ובין השאר מוקצבים בהסכמים 11 מיליון שקל לעמותות העוסקות בסיוע להשתמטות משירות בצה"ל וזאת בעיצומה של המלחמה.
תקציב המדינה שיוגש לכנסת הוא הגדול אי פעם בהיקפו – 582 מיליארד שקל. בהצעת התקציב יגדל הגירעון בשנת 2024 לשיעור שיא מזה שנים, 6.6%, ויחס החוב לתוצר צפוי לגדול מכ־60% ל־68%. לאישור תקציב המדינה בוועדות הכנסת, לאחר האישור במליאה בקריאה הראשונה, יוותרו למעשה רק 12 ימים, החל ביום חמישי הקרוב, כאשר ההצבעות בקריאה השנייה והשלישית חייבות להתקיים עד 19 בפברואר. אם התקציב לא יאושר עד אז ייכנס לתוקף הקיצוץ של 67 מיליארד שקל בכל תקציבי משרדי הממשלה.