רוב חבילת הסיוע לאנשי המילואים בסכום כולל של 9 מיליארד שקל לא נכלל בהצעת תקציב המדינה החדש לשנת 2024 שאישרה מליאת הכנסת אמש בקריאה ראשונה. לעומת זאת נכללים בה הכספים הקואליציוניים שבעבר התחייב שר האוצר להעבירם למימון המלחמה ואין סגירת משרדי ממשלה שתבעו בכירי משרד האוצר כדי לחסוך מיליארד שקלים בשנה.
1 צפייה בגלריה
yk13792382
yk13792382
חיילי צה"ל בחאן יונס
(צילום: עמית שאבי)
לעומת זאת כלול בתקציב קיצוץ עצום בכל תקציבי הממשלה חוץ מאשר בתקציבי הביטחון והישיבות. הביטחון גדל לשיא בכל הזמנים של 99 מיליארד שקל ותקציב הישיבות גדל ביותר ממיליארד שקל, שרובם יועברו למוסדות שאין מלמדים בהם לימודי ליבה.
מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק תקציב נוסף לשנת הכספים 2024, כאשר בהצעה תמכו 57 חברי כנסת, אל מול 50 שהתנגדו, והיא תועבר לדיון בוועדת הכספים. מוצע בכך לאשר חוק תקציב נוסף לשנת התקציב 2024. הצעת חוק התקציב הנוסף תשקלל הן את הגדלת מסגרת התקציב לשנת 2024 בעקבות הצרכים הצבאיים והאזרחיים שהתעוררו בעקבות מבצע "חרבות ברזל", והן את הצורך בשינוי בתיעדוף הוצאות הממשלה לעומת התקציב המקורי לנוכח אותן נסיבות.
הסעיפים השנויים במחלוקת
משרד ההתיישבות - 331 מיליון שקלים
המשרד לשוויון חברתי - 92 מיליון שקלים
משרד המורשת - 71 מיליון שקלים,
משרד התפוצות - 34 מיליון שקלים
משרד המסורת - 26 מיליון שקלים
המשרד לשיתוף פעולה אזורי - 18.5 מיליון שקלים
תקציב המדינה עומד על 582 מיליארד שקל, כאשר התוספת לעומת התקציב שאושר בחודש מאי 2023 הוא 68 מיליארד שקל. הגירעון יסתכם ב־6.6%.
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ': "התקציב הזה טוב, נכון ומאוזן. אנו מנהלים את הכלכלה בתקופת המלחמה בדחילו ורחימו. אני משוכנע שאם נתנהל באחריות – נעבור את המשבר הזה בצורה טובה. התקציב, יחד עם התכנית המאזנת, יאפשר לממשלה לנהל את המלחמה עד הניצחון, הכול תוך שמירה על אחריות פיסקאלית שמייצרת אמון פיסקאלי במדינת ישראל. האמון הזה קריטי כדי למנוע הדרדרות של הכלכלה ולאפשר לנו לחזור מהר לנתיב של צמיחה. התקציב מחזק את צה"ל ומערכת הביטחון בעשרות מיליארדי שקלים לניצחון במלחמה, נותן מעטפת מלאה למפונים ולשיקום של חבל התקומה והכי חשוב, מוסיף 9 מיליארד שקל של הטבות ומענקים לגיבורים שלנו, המילואימניקים ולבני משפחותיהם".
יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד: "התקציב שמונח פה היום מחזיר אותנו לכל מה שהוביל לאירועי ה־7 באוקטובר. גסות הרוח, האדישות המוחלטת לצד השני, השיקול הפוליטי בלבד, העולם שבו אתה יודע שלממשלה לא אכפת ממך ושהיא עוסקת רק במה שטוב לה. זהו לא תקציב, זו הודעה שלא למדתם שום דבר, אתם לא תלמדו שום דבר, ולא מעניין אתכם שום דבר חוץ מעצמכם".
שר האוצר לשעבר, ח"כ אביגדור ליברמן: "ב־26 בדצמבר כינסו שר האוצר ושר הביטחון מסיבת עיתונאים והבטיחו לדאוג לאנשי המילואים, והציגו חבילת סיוע בהיקף של תשעה מיליארד שקלים. חיפשתי בכל השורות בספר התקציב - איפה 9 מיליארד השקלים שהבטחתם לאנשי המילואים? איפה הם? עכשיו קראתי שהממשלה מגישה הצעה חדשה לחוק הגיוס - זה באמת חוק הגיוס. זה ניסיון לחלק את העם לשניים - אלה שילכו לשרת ואלה שילכו לישיבות".
ח"כ נעמה לזימי: "הכנסת אישרה בקריאה ראשונה תקציב סקטוריאלי, מפלה, שלא משקיע במנועי צמיחה ופריון ושאינו מייצג שינוי בסדר העדיפויות בגלל המלחמה. במקום לשנות סדרי עדיפויות, הממשלה מקצצת בשירותים החברתיים, בחינוך הממלכתי ובחקלאות, תוך תוספות לכספים קואליציוניים פוליטיים וסקטוראליים".
ח"כ אביגדור ליברמן: "חיפשתי בכל השורות בספר התקציב - איפה 9 מיליארד השקלים שהבטחתם לאנשי המילואים, איפה הם?"