בישראל מבינים שלא תהיה היענות לאף סעיף במתווה של חמאס, וכעת הציפייה היא שהמתווכות יפעילו לחץ כבד על ארגון הטרור כדי שיתחיל משא ומתן רציני יותר. ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס אמש מסיבת עיתונאים, ובה התייחס לראשונה לדרישות הארגון וכינה אותן “הזויות”: "המשך הלחץ הצבאי הוא תנאי הכרחי לשחרור החטופים. כניעה לדרישות ההזויות של חמאס לא רק שלא תביא לשחרור שלהם אלא תביא לטבח נוסף".
בתשובה לשאלת כתב “ידיעות אחרונות” ו־ynet, האם בעצם הוא מתנגד להצעת חמאס, השיב נתניהו: “על סמך מה שהם העבירו לנו? ממה שראיתי עד עכשיו, גם אתה היית אומר לא”. נתניהו חזר בהצהרתו מספר פעמים על צמד המילים "ניצחון מוחלט" וטען כי הוא "במרחק נגיעה" ויושג "תוך חודשים".
1 צפייה בגלריה
yk13792159
yk13792159
נתניהו ובלינקן בפגישתם
(צילום: עמוס בן גרשום, לע”מ)
מאוחר יותר, מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן, שמבקר בישראל, אמר כי התשובה של חמאס "יוצרת מרחב להגיע להסכמות".
בלינקן אמר בפגישה המורחבת שלו עם נתניהו ובכירי מערכת הביטחון: "אני לא שוכח את 7 באוקטובר. עלינו להבטיח שהמעשה המזעזע הזה לא יחזור. עם זאת יש גם צד שני, ואלפי משפחות (עזתיות) שלא קשורות לחמאס. בכל יום בהמשך חיי אזכור את אלפי הילדים ומשפחותיהם שנהרגו". במסיבת העיתונאים שלו, הוא הדגיש: "ישראל והחטופים עברו דה־הומניזציה - אבל זה לא רישיון לעשות את זה לאחרים".
"דנו על הצורך בהגנה על אזרחים ובהבטחת כניסה של סיוע הומניטרי. כמעט שני מיליון איש בעזה נעקרו מבתיהם. רובם איבדו מישהו שהם אוהבים, ויום אחרי יום עוד אנשים נהרגים". לדבריו, "לחצנו על ישראל בדרכים קונקרטיות להגן על אזרחים ולאפשר הכנסה של יותר סיוע. ישראל עשתה את זה, ובעקבות כך נכנס היום סיוע לעזה יותר מתמיד". עם זאת, בלינקן ציין כי "כפי שאמרתי לראש הממשלה ולבכירים ישראלים אחרים - המחיר היומי הכבד שהמבצע הצבאי לוקח מאזרחים נותר גבוה מדי. בשיחות הראיתי צעדים שישראל צריכה לנקוט כדי שיותר סיוע יגיע ליותר אנשים בעזה".
בלינקן מתח ביקורת במסיבת העיתונאים גם על “פעולות ורטוריקה, כולל מבכירים בממשלת ישראל, שמלבים מתיחות, שפוגעים בתמיכה הבינלאומית בישראל וכובלים את ביטחון ישראל”. הדרישה של חמאס לקידום עסקה, נזכיר, כוללת שלושה שלבים - כל אחד בן 45 ימים, ובהם הוא דורש בין השאר נסיגה של צה"ל מרצועת עזה, ולצד זאת גם שחרור של 1,500 אסירים פלסטינים - מהם 500 שעליהם נגזרו עונשי מאסר עולם. את 500 האסירים דורש חמאס לבחור בעצמו. מקור שמעורה בפרטי המו"מ אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי חמאס לא דורש הבטחה וערבויות להפסקת אש מלאה בתחילה, אך הדגיש כי יהיה צורך להסכים על סיום המלחמה עוד לפני שהחטופים האחרונים ישוחררו.