דריכות במערכת הכלכלית עם תחילת השבוע שלאחר הורדת דירוג האשראי הראשונה אי פעם של ישראל, בסוף השבוע על ידי חברת מודי'ס. החל מהבוקר ובהמשך השבוע עלולה הבורסה להגיב בירידות שערים. מחר, עם חידוש המסחר במטבע חוץ, צפוי השקל להיחלש אל מול המטבעות הזרים, מה שצפוי לגרום להתייקרויות במשק, אם פיחות השקל יימשך בשיעור ניכר בתקופה הקרובה.
כאמור, זו הורדת הדירוג הראשונה של כלכלת ישראל מאז החלה להיות מדורגת, ב־1998. חברת דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס, אחת משתי החברות הגדולות והנחשבות בעולם, הודיעה על הורדת הדירוג לרמה A2 מרמה של A1. החברה אף הוסיפה להורדת הדירוג תחזית שלילית, שעלולה להוביל להורדת דירוג נוספת, אם מצבה הביטחוני, הגיאו־פוליטי והכלכלי של ישראל יורע בשל המלחמה בעזה, או עקב פתיחת חזית נוספת בצפון. בחודש אפריל בשנה שעברה הורידה מודי'ס את תחזית הדירוג של ישראל מחיובית ליציבה בעקבות החשש מהשלכות המהפכה המשפטית והמחאה שבאה בעקבותיה.
3 צפייה בגלריה
yk13794851
yk13794851
(סמוטריץ' | צילום: אלכס קולומויסקי)
כעת קיים חשש שגם שתי חברות דירוג האשראי הבינלאומיות הגדולות הנוספות, סטנדרד אנד פור ופיץ', יורידו את דירוג האשראי של ישראל. בכל מקרה מדובר באירוע חריג בחומרתו והשפעת הורדת הדירוג תורגש היטב בחודשים הקרובים. הריבית על ההלוואות הגדולות שנוטלת הממשלה עקב הגירעונות בגין המלחמה צפויה לעלות, כמו גם הריבית לחברות הישראליות שיבקשו ליטול הלוואות. תהליך הורדת הריבית שבו החל בנק ישראל, כראשון בעולם, ב־1 בינואר, צפוי להיעצר, בניגוד לכוונה להמשיכו.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' זילזל בהחלטה של מודי'ס: "הכלכלה הישראלית חזקה בכל המדדים. ביכולתה לתמוך את כלל מאמצי המלחמה, בחזית ובעורף, עד הניצחון, ולחזור למסלול צמיחה. ההודעה מהווה מניפסט פוליטי מבוסס תפיסת עולם פסימית ומופרכת, שמשקפת חוסר אמון בחוסנה הביטחוני והלאומי של ישראל, וככל הנראה גם חוסר אמון בצדקת דרכה מול אויביה. מודי'ס לא מסוגלת אפילו להגדיר בהודעתה את חמאס וחיזבאללה כארגוני טרור".
3 צפייה בגלריה
yk13794849
yk13794849
נתניהו | צילום: עמית שאבי
ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר בתגובה להורדת הריבית: "כלכלת ישראל איתנה. הורדת הדירוג אינה קשורה לכלכלה, היא נובעת כולה מכך שאנחנו במלחמה. הדירוג יעלה חזרה ברגע שננצח במלחמה - ואנחנו ננצח".
מנגד, שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן תקף את הממשלה: "במקום להעלות את דירוג האשראי, מה שאמור היה לקרות בסוף הקדנציה שלי, קיבלנו כעת הורדת דירוג ראשונה בתולדות המדינה. ראש הממשלה אומר שזה בגלל המלחמה ולא קשור לכלכלה, אבל האמת היא שזה רק קשור לכלכלה - שנתניהו מתרחק מניהולה. זה רק מוכיח שהוא בן אדם מנותק".
3 צפייה בגלריה
yk13795399
yk13795399
ידיעות אחרונות
עליית שערי המטבעות הזרים עלולה לגרום להתייקרות של חומרי גלם ובעקבות זאת לעליות מחירים נוספות על אלה שכבר החלו בימים האחרונים. עלייה בשער הדולר תוביל בעוד שלושה שבועות להתייקרות שלישית ברציפות של מחירי הדלק. זהו גורם נוסף שעלול להכניס את המשק למעגל קסמים של עליות מחירים, כאשר אחרי עליית מחירי הדלק והחשמל ומאות מוצרים במשק, גם מחירי המים צפויים לעלות עוד בקרוב ולייקר הן את השימוש במשקי הבית והן בחקלאות.
מודי'ס ציינה בדוח לטובה את המניעה של פגיעה במערכת המשפט ואת ההתגייסות יוצאת הדופן של אזרחי ישראל בעת המלחמה, שלמעשה באה בשל חוסר פעילות הממשלה בתחומים שונים, מה שמנע הורדת דירוג מוקדמת יותר.
ב־19 באוקטובר פירסמה מודי'ס דוח שבו העמידה את המשק הישראלי תחת "מעקב הורדת דירוג", אך נמנעה אז מלהוריד את הדירוג בשל המצב בישראל עם פריצתה הפתאומית של המלחמה. כעת מודי'ס מציינת בדוח שלה כי אחת הסיבות להורדת הדירוג היא חולשת הרשות המבצעת, קרי הממשלה, בעת האחרונה. בנוסף, הדוח כאמור משבח את החברה האזרחית בישראל, וטוען שמערכת המשפט והאזרחים חיזקו את הבלמים לפגיעה קשה יותר במדינת ישראל בעת הזאת.
כאמור, הדוח החמור מציין כי בנוסף להורדת הדירוג יש גם תחזית שלילית לעתיד, מה שעלול להוביל להורדת דירוג נוספת לישראל. זאת, אם הממשלה לא תפעל נכון להורדת הגירעון בתקציב ולהכוונת כספים למקומות הנכונים, ואם תיפתח זירת מלחמה משמעותית נוספת בגבול הצפון.