אוכל: ''קפה 79'' הוא שמה של עגלת הקפה המרשימה בבעלות סמדר וירון הרשקוביץ בצומת הסוללים. את עגלת הקפה החליטו סמדר וירון לפתוח לפני כשבע שנים, לאחר שנים בתחום המסעדנות.
העגלה, נגררת על ידי אחד מהטרקטורים המיתולוגיים של עמק יזרעאל, שעומד בגאווה על הגבעה הצופה אל נחל ציפורי ואל כרם צמוד ומבטיח את האווירה הנכונה. לכאן נהג להגיע רותם דושי ז''ל, בעיקר כדי לאכול מלבי. לאחר שנהרג בקרב ב־7 באוקטובר, החליטו להנציח כאן את זכרו עם המלבי שכה אהב.
3 צפייה בגלריה
yk13796021
yk13796021
(רותם דושי ז"ל | צילום: דברת דושי)
ברחבה יושבים עשרות רוכבי אפניים ואצנים בשעת בוקר מוקדמת, ואחריהם יגיעו משפחות וטיילים ולקראת הצהריים תושבי האזור והצעירים שקמו מבילוי. סמדר אוהבת את המפגש האנושי והחיבורים שנוצרים כאן ודואגת לברך את הבאים ולדבר עם הלקוחות הקבועים, וגם זוכרת מה כל אחד אוהב.
לצד הקפה מגישים כאן כריכים טובים מלחם מחמצת של אופה מקומי בשם ליאור בר, ומקפידים על שימוש בירקות מחקלאי העמק, ואף עושים שימוש בשמני זית מעולים מהאזור, כמו השמן של אקרמן וזה של ריש לקיש.
3 צפייה בגלריה
yk13796023
yk13796023
צילום: דוד קישקה
אחד מהכריכים האהובים כאן הוא זה המשלב טחינה עם ארטישוק ופלפל קלויים בלחם מחמצת וגרעינים. תוכלו גם ליהנות מכריך פרעצל עם טפנד זיתים, גבינת ברי ועגבניה, מטוסטים טובים עם שלל תוספות וממאפים וקינוחים מתוקים.
אחד מקינוחי הדגל של המקום הוא המלבי שסמדר מכינה על בסיס שמנת עשירה ואותו אהב במיוחד רותם דושי ז''ל. ב”קפה 79” החליטו בהסכמת משפחת דושי להנציח את זכרו של רותם דרך המנה האהובה עליו ויצרו את ''המלבי של דושי'', עם מדבקה מרגשת שגם דאגו להדפיס בדפוס בארי. כל מי שאוכל כאן את המלבי נחשף לסיפור וגם נהנה ממלבי מצוין.
3 צפייה בגלריה
yk13796026
yk13796026
צילום: דוד קישקה
זיכרון: רותם (20), הוא החלל הראשון בחלקה הצבאית של בית העלמין חנתון־שמשית. הוא גדל בשמשית והיה האח האמצעי, בין איתי הבכור והאחות הקטנה הדר. הוריו, דברת וירון, מספרים על ילד מלא שמחת חיים שתמיד היה הבורג המחבר בין כולם, דואג לכולם ועם חיוך תמידי על פניו.
הוא גם היה ילד שורשי, שאהב את המשפחה וקיעקע על רגל ימין שלו עלי שלכת כשסבו מצד אמו, יורם שלכת, הלך לעולמו. אותם עלי שלכת, הקעקוע ששימש גם לזיהוי גופתו, מופיעים על תווית המלבי שנעשה לזכרו.
אהבתו הגדולה למלבי קשורה לסבא השני, שבעת אשפוז במרכז הארץ נהגו רותם ואביו להביא לו מלבי מיפו, וכך נחשף רותם לקינוח המתוק. הוא כל כך אהב מלבי שתמיד דאג שיהיה קינוח כזה בסביבה ולכל מפגש משפחתי הביא מהקינוח שאהב. כשהיה בצבא דאג אביו להכין בעצמו מלבי בבית כדי שיהיה לרותם עם שובו הביתה.
רותם שירת בצנחנים בחפ''ק של המח''ט ובאותו סופ"ש ארור היה עם חברתו עדי בבית. הוא הוקפץ ב־8:00 ואבא שלו הסיע אותו לאליקים וביקש ממנו שישמור על עצמו כשנפרדו. בהמשך הגיע רותם לשדרות ולכפר עזה, ושם נלחם במחבלים עד שנפל בקרב בתוך הקיבוץ. בכיסו מצאו כמובן כרטיסייה למלבי שלא הספיק לממש.
המלבי של דושי בקפה 79. צומת הסוללים. 054-433-4191