מלחמת חרבות ברזל עדיין נמשכת, ובענף הנדל"ן מנסים להיערך ליום שאחרי. במוסדות התכנון וברשות מקרקעי ישראל כבר מקודמות תוכניות להקמה של עשרות אלפי יחידות דיור חדשות ביישובי הפריפריה, בדגש על דרום הארץ, ואחת השאלות המרכזיות שמעסיקות כיום את הענף היא אם הטבות המס הקיימות בערים אלה – יהפכו אותן ליעד אטרקטיבי לרכישת דירה למגורים, למרות המצב הביטחוני. בישראל ישנם 481 יישובים שבהם התושבים זכאים להטבת מס.
בדיקה שערך עבור "ממון" מרכז הנדל"ן על בסיס נתוני רשות המסים בחנה את ההבדלים בין ערים שכנות, אשר באחת מהן נהנים התושבים מפטור משמעותי ממס הכנסה ואילו בעיר השכנה הפטור אינו קיים או קיים חלקית. הפטור המרבי יכול להגיע לעד 20%. לדברי דן קצ'נובסקי, מנכ"ל ובעלים משותף במרכז הנדל"ן שערך את הבדיקה, מדובר בהפרש מספיק, למשל, לכיסוי תשלום המשכנתה החודשי בחלק מהמקומות.
הערים שנבחנו במסגרת הבדיקה הן בעלות מאפיינים דומים מבחינת רמת הנגישות למרכז הארץ, אזור גיאוגרפי והמרחק בין זו לזו (מרחק של עד 25 דקות נסיעה). כפי שניתן לראות בטבלה, נבחרו הערים אשקלון מול שדרות; באר־שבע מול אופקים; קריית־גת מול נתיבות; נוף־הגליל מול טבריה; קריית־ביאליק מול נהריה; עפולה מול בית־שאן.
קצ'נובסקי מסביר את הממצאים: "אישור מבנה הטבות המס בפריפריה מציב בעצם עיר כמו אופקים במקום אטרקטיבי יותר למגורים מבאר־שבע הסמוכה. זאת לפי חישוב כלכלי, שלוקח בחשבון את ההכנסה הממוצעת למשק בית, הטבת המס והפערים בין מחיר הדירה והמרחק הגיאוגרפי בין היישובים".
עוד הוא מדגים כי זוג צעיר שעובר מאשקלון לשדרות יכול "להרוויח" כ־8,636 שקל בחודש (103,632 שקל בשנה) בזכות הטבת מס על פי תקרת המס השנתית. "הפטור ממס בשדרות גבוה מאוד ועומד על כ־20% מתוך תקרה שנתית מקסימלית של קרוב ל־260 אלף שקל. מדובר בסכום לא מבוטל, שמגיע לגובה של תשלום משכנתה חודשי בקלות", הוא אומר.
גם המעבר מקריית־גת, שבה אין הטבות מס, לנתיבות הנמצאת כ־26 ק"מ דרומה ומציעה הטבות מס יכול להפיק עבור משק בית חיסכון של מעל 6,000 שקל בחודש באמצעות הפטור ממס על פי התקרה המקסימלית. כמו כן גם בין ערים אלו יש פער משמעותי מאוד בין מחיר ממוצע של דירת 4 חדרים בהיקף של כ־234 אלף שקל.
דוגמה נוספת היא של זוג צעיר שעובר מקריית־ביאליק לנהריה, למשל, ועל פי הבדיקה של מרכז הנדל"ן - ירוויח יחד כ־4,385 שקל בחודש (52,620 שקל בשנה), על פי התקרה המקסימלית, "סכום שגם הוא יכול לסייע לתשלום המשכנתה החודשית", אומר קצ'נובסקי. עינב כהן, סמנכ"לית שיווק בחברת אפי קפיטל נדל"ן הבונה בנהריה, מסבירה כי "בפרויקט אפי על הפארק בשכונת שמעון פרס שאנחנו בונים ניתן לראות שקהל היעד המתעניין בדירות מגוון, ואין ספק שהטבות המס יוצרות הגירה חיובית לעיר. לכך ניתן להוסיף את הנגישות התחבורתית, מיקום הרכבת, חוף הים ופיתוח עתידי של אזורי מסחר ותעסוקה".
על פי נתונים של מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה, בבעלות ד"ר דינה דגני, ישנם פערים בתחום התעסוקה בין הערים באופן שבו ברוב הערים שבהן אין הטבות מס יש יותר שטחי תעסוקה לנפש מאשר בערים עם הטבות מס.