פגיעה קשה ומוגזמת בהסברה ברשתות החברתיות, כולל ההסברה הישראלית, או צעד הכרחי שיעזור לבלום את ליבוי היצרים, הפצת השנאה ואפילו הטיית בחירות ברחבי העולם?
הודעה שפירסמה בסוף השבוע חברת מטא – בעלת הרשתות החברתיות פייסבוק, אינסטגרם, ווטסאפ ות'רדס – מעוררת תגובות מנוגדות בקרב מומחים ופעילי רשת. על פי הכרזתה, מטא מתכוונת להקטין דרמטית את החשיפה של פוסטים בנושאים המוגדרים על ידה כ"תוכן פוליטי". מעתה, חשבונות שמפרסמים תוכן הקשור לנושאים כמו "חוקים, בחירות או נושאים חברתיים" ייחשפו אך ורק לאנשים שבחרו מראש לעקוב אחריהם, שעשו להם "לייק".
כך, למשל, מחברי פוסטים הטוענים כי ראש הממשלה בנימין נתניהו צריך ללכת הביתה, או שהתמיכה במשפחות החטופים פוגעת במלחמה, או כאלה שתומכים או מתנגדים למהפכה המשפטית – לא יקודמו אוטומטית באמצעות האלגוריתם המפורסם של הרשתות החברתיות, ולא יופיעו, כמו היום, בתפוצת ענק ברשימת ה"מומלצים", אלא רק אצל העוקבים.
המהלך אמור לחול, לפי מטא, "באיטיות ולאורך זמן כדי לעשות את זה נכון". בעלי החשבונות יוכלו לבדוק מפעם לפעם בסטטוס החשבון האם התכנים שכתבו יומלצו או לא לאנשים שנמצאים מחוץ למעגל העוקבים שלהם. הם יוכלו גם לערוך או להסיר פוסטים, לערער על ההחלטה, או להפסיק לשתף תכנים כאלה לזמן מסוים על מנת לחזור להיות "מומלצים". מצד שני, מטא תאפשר לכל משתמש שיבחר בכך באופן יזום להיות חשוף לפוסטים כאלה, כמו היום.
אף שהרעיון הכללי נכון, בעיקר לאור מה שצפוי בבחירות לנשיאות ארה"ב שיתקיימו השנה, גורמים העוסקים בהסברה ברשת סביב המלחמה בעזה הביעו אתמול דאגה עמוקה מהשלכות הצעד. "אינסטגרם היא רשת בעלת השפעה גדולה. אם התפוצה של כותבי פוסטים על החטופים או על המלחמה תוגבל - לא נוכל להציג בעולם את הנרטיב הישראלי", אמר אתמול פעיל מרכזי באחד החמ"לים שהוקמו אחרי 7 באוקטובר, "זה אסון הסברתי, במיוחד בתקופה שבה אנשים מתחילים להכחיש את הטבח בעוטף".
מנגד, פעילי רשת אחרים טענו כי גם כמות הפוסטים האדירה המופצת כיום ברשתות נגד ישראל תרד פלאים בעקבות ההנחיה החדשה, וטענו כי "אין סיבה שהם יגבילו פוסטים בנושא החטופים: זה לא נושא פוליטי, אלא עניין הומניטרי".