רוב הצרכנים לא עוזבים את חברת החשמל לטובת הספקיות החדשות ומפספסים אפשרות להנחה בחשבון. הסיבה: המעבר מצריך החלפה של המונה האנלוגי למונה חכם שעולה 227 שקל. משרד האנרגיה, רשות החשמל, נגה וחברת החשמל מקדמים שימוע שיאפשר מעבר גם עם מונה ישן החל מהקיץ הקרוב. השר אלי כהן: "זאת מהפכה היסטורית. לראשונה כל אחד ממשקי הבית יוכל לבחור ספק חשמל בהנחה".
הצרכנים לא נוהרים לספקי החשמל החדשים שמציעים הנחה בחשבון החשמל, ובמשרד האנרגיה ורשות החשמל חושבים שהסיבה לכך היא חסם מעבר בדמות המונה החכם שיש להתקין לצורך מעבר קל בין חברות. עקב כך, המשרד, הרשות ונגה (החברה הממשלתית לניהול מערכת החשמל) הכריזו אתמול על שימוע שיחל ב־21 בפברואר, שמטרתו חיוב השחקנים בשוק לקרוא גם מונה אנלוגי ובכך לפתוח באמת את השוק לתחרות.
"זאת מהפכה היסטורית. זה כמו מהפכת הסלולר", אמר שר האנרגיה אלי כהן ל"ממון". "זאת פעם ראשונה שבאמת כל אחד מ־3 מיליון משקי הבית בישראל יוכל לבחור את ספק החשמל שלו בהנחה של 5% עד 20%: הנחה של מאות שקלים מדי שנה כל שנה. יש 46 חברות שזכו ברישיונות אספקה ו־18 פעילות. זה שוק של 35 מיליארד שקל ויש בו מקום להנחות. זה גם יהפוך צרכנים להיות יעילים יותר בצריכה. במקרה של תקלות: השירות עצמו ימשיך להיות בחברת החשמל".
לפי שאול גולדשטיין מנכ"ל חברת נגה, יש בישראל 3 מיליון מוני חשמל ביתיים, רק 700 אלף מתוכם חכמים. מאיר שפיגלר מנכ"ל חברת החשמל הבטיח במסיבת עיתונאים שנערכה לכבוד הנושא כי "האצנו את קצב פריסת המונים ועד 2028 כל בית בישראל יהיה מחובר למונה חכם, במקום עד 2036. אנחנו מקדמים את פריסת המונים החכמים", אך בינתיים כאמור - הרפורמה מקרטעת.
2 צפייה בגלריה
yk13799815
yk13799815
צילום: סיוון שחור, לע"מ
עד לאחרונה חברת החשמל ייצרה, סיפקה, הוליכה ותיקנה חשמל ואף גבתה את התשלום על צריכתו מצרכנים. בעקבות הרפורמה בחשמל - חברת החשמל הפכה לאחת היצרניות בשוק והיא מחזיקה כיום פחות מ־60% ממנו.
במקביל ליצרני החשמל החדשים - המדינה יצרה יד נוספת בשרשרת: מספקי החשמל. המספקים הם חברות כמו סלקום ואלקטרה, שלא עוסקות בייצור או בתשתית חשמל, אבל הן טובות בשיווק ובגביית כסף. המספקות הללו התקשרו עם יצרני חשמל כדי לקנות חשמל ולהוזיל עלויות. הן מציעות מסלולי הנחות דומים לצרכנים, כשלרוב ההנחות העמוקות הן לצריכה בלילה (כלומר ביניהן אין תחרות עזה במיוחד - בהסתמך על ההנחות שהן מציעות). ולמרות שאין לצרכן מה להפסיד - הוא בהכרח יקבל הנחה של 5%־20% - הצרכנים כאמור לא נוהרים.
היערכות מחשובית
"יש בעיה ברפורמה", מסביר יו"ר רשות החשמל אמיר שביט, "ל־80% עד 90% ממשקי הבית אין מונה חכם. והם לא יכולים לעזוב את חברת החשמל ולעבור לספק אחר, בלי מונה חכם. מונה כזה מתומחר ביותר מאלף שקל ואנחנו גובים עליו כ־250 שקל. אבל הביקוש לא גבוה. לכן החלטנו בתהליך שייקח כמה חודשים, לכלול ברפורמה גם מונה בסיסי שנקרא פעם בחודשיים. כלומר גם רוב הצרכנים שכאמור אין להם מונה דיגיטלי שקורא את צריכת החשמל כל רבע שעה יוכלו לעבור למספק חשמל פרטי ואפשר יהיה לעשות את ההתחשבנות על המונה הזה. באפריל נסיים את השימוע, יש היערכות מחשובית לזה, ואנחנו מעריכים שזה ייצא לפועל בקיץ ברבעון השלישי של השנה".
אפשר לשלם על מונה חכם?
"כן. מי שרצה לקדם עצמו בתור עדיין יכול לשלם. זה עדיין קיים. בנוסף, מי שלא רוצה לשלם כלל שיחכה עד 2028".
איך נעשית ההתחשבנות מול המונה האנלוגי?
"ההתחשבנות עם המונה החכם היא מול המספק הפרטי. כרגע יש 18 כאלה וכמה מהם פעילים מול הצרכנים הפרטיים. הם קובעים מה המחיר לצרכן (זהה או נמוך מתעריף החשמל שמפוקח על ידי המדינה, מ.ק). הוא יכול לקבוע הנחה או מסלול תשלום קבוע. במונה החכם המספק מתחשבן עם מערכת החשמל ברמה חצי שעתית. במונה האנלוגי נעשה הדמיית פרופיל צרכני ונפרסם את הפרופיל הזה כחלק מהשימוע והוא יהיה הבסיס להתחשבנות בין המספק לבין מערכת החשמל. כלומר נבדוק את הצריכה שלך כצרכנית ונכפיל אותה בהתפלגות סטטיסטית שאנחנו נקבע".
גם המספקים הפרטיים יעשו התחשבנות בדיעבד כמו חברת החשמל, כי לא תמיד יש גישה למונה האנלוגי?
"כן זה אפשרי. כי בסופו של דבר, התשלום הוא על צריכה בפועל, אז יכולה להיות התחשבנות כזאת".
אם אני עוברת למספק פרטי, החשמל שמגיע אליי הביתה לא משתנה. אז למה צריך אותם?
"החשמל הוא אותו חשמל אבל המשווקות התקשרו עם יצרניות חשמל כדי להוזיל עלויות. זה דוחף ייצור של אנרגיות מתחדשות שהן יותר זולות. חברת החשמל לא נמצאת כרגע בעולם האנרגיה המתחדשת".
כל המספקים הפרטיים מציעים כרגע שלושה מסלולים ורובם מציעים הנחות על התעריף הביתי של רשות החשמל (61.45 אגורות לקוט"ש) - לפי שעות צריכה. למשל, סלקום מציעה הנחה של 15% לעובדים מהבית בימים א'-ה' בין השעות 7:00 ל־17:00. פזגז מציעה הנחה זהה בימים אלו - רק בפחות שעות מ־8:00 עד 16:00.