ועדת הכספים דנה אתמול בחוק השנוי במחלוקת להגדלת המיסוי על רווחי הבנקים. בדיון נטען כי נתוני הבנקים חריגים ברמה בינלאומית, כאשר תחזית ההכנסות מהמיסוי עומדת על 1.4 מיליארד שקלים לשנה. בבנק ישראל ובאיגוד הבנקים מתנגדים בנחרצות למס הנוסף שיעלה את שיעור המע"מ על הבנקים ל־26%, לעומת 17% כיום. השינוי לא יחול על בנקים "בעלי היקף פעילות קטן". בתוספת מס חברות (23%) המס האפקטיבי על רווחי הבנקים אמור לעלות מ־34.2% ל־38.9%.
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "רווחי הבנקים היו מאוד גבוהים, שעה שאנחנו מטילים גזירות על אלה שבמצב כלכלי לא פשוט. צריך להיזהר שלא תיפגע הכלכלה אבל אני בעד מס על רווחי־יתר על הבנקים". בדיון דווח כי עליית הריבית בשנתיים האחרונות גולגלה באופן מלא לרווחי הבנקים, ומהצד השני הריבית על הפיקדונות גולגלה לציבור באופן חלקי בלבד. לפי נתוני האוצר הכנסות הריבית של כלל הבנקים זינקו מ־45.2 מיליארד שקל ב-2021 ל־72 מיליארד שקל ב-2022. במקביל גם הוצאות הריבית של הבנקים עלו ב־14 מיליארד שקל בשנים אלו.

דירוג הבנקים ירד

בעקבות הפחתת הדירוג לישראל הודיעה מוד'יס כי תפחית את הדירוג לחמשת הבנקים הישראליים הגדולים עם תחזית שלילית (בדומה לתחזית של ישראל). זה לא מפתיע כי דירוג הבנקים מושפע מדירוג המדינה.