זה היה מהיר: קצת יותר משבוע לאחר שמנכ"לית משרד התקשורת החדשה, ענבל משש, הוציאה מכתב למפעילות הסלולר, שבו נדרשו לפרט מהן הסיבות שמונעות מהן להפעיל את טכנולוגיית eSIM בישראל, הכריזו פלאפון ביום א', HOT שלשום, ופרטנר וסלקום (כולל גולן טלקום שבבעלותה) אתמול על הפעלת השירות.
התגובה המהירה חשפה סוד גלוי: כולן היו מוכנות למהלך מזמן, אבל אף אחת לא התנדבה לקפוץ ראשונה למים: הן חששו שהפעלת ה־eSIM תזניק את המעברים בין החברות, תחדש את המאבק על כל לקוח, וגם תעודד את היוצאים לחו"ל להטעין במכשיריהם חבילות גלישה זולות, שיפגעו במקור הכנסה מרכזי שלהן – חבילות חו"ל במחירים מופקעים.
מה זה בכלל eSIM?
ה־eSIM הוא רכיב המוטמע במכשיר ומחליף את כרטיס ה־SIM, וניתן לתכנות — כלומר ניתן להזין אליו את "תעודת הזיהוי" שלנו בהגדרה ידנית או בסריקת ברקוד (QR). אם רוצים להחליף מפעילת סלולר, אין צורך יותר ללכת לנקודת שירות או לחכות לשליח כדי לקבל כרטיס SIM חדש.
מהם היתרונות והחסרונות של ה־eSIM?
אפשר לעבור בתוך דקות ספורות ממפעילה אחת לאחרת, ואפילו להיות מנוי בכמה רשתות בו־זמנית, מהארץ ומחו"ל; בכל סמארטפון ניתן לשלב עד 8 חשבונות שונים. בחו"ל, רכישת חבילות גלישה ב־eSIM של מפעילות מקומיות עשויה לחסוך עשרות ומאות שקלים.
החסרונות נוגעים לעובדה שטרם נקבע תקן טכני עולמי מוסכם ל־eSIM, מה שמחייב את המפעילות להתאים את המערכות שלהן לכל אחת מיצרניות המכשירים בנפרד.
איך עוברים חברה עם eSIM?
נכנסים לאתר החברה החדשה, בודקים אם המכשיר שלכם תומך בטכנולוגיה, ובהמשך סורקים קוד QR מיוחד ועוקבים אחר ההוראות המופיעות על גבי הסמארטפון. מתקשים? אפשר להתקשר לשירות הלקוחות ולקבל הדרכה. בכל מקרה, לצורך ההפעלה יש צורך בחיבור לאינטרנט. אגב, גוגל כבר הודיעה, כי בכוונתה לשלב תמיכה ב־eSIM בממשק אנדרואיד עצמו, כולל אופציה להמרת כרטיסי SIM ל־eSIM בקלות.
האם ה-eSIM דורש תשלום נוסף?
לא. להפך, הוא יחסוך את התשלום על משלוח כרטיס ה־SIM.
האם ה־eSIM ניתן להפעלה בכל מכשיר סלולרי?
לא, אבל לפי הערכות, ל־35% מלקוחות הסלולר בישראל יש כבר סמארטפון התומך בטכנולוגיה.
מה ההבדל בין eSIM ל־iSIM?
iSIM הוא הדבר הבא, יורשו של ה־eSIM, שמשולב כבר במעבד המכשיר וגודלו פחות ממילימטר. היתרונות: שילוב קל יותר במכשירים קטנים כמו שעונים, צמידים ומשקפיים.