האחים יוסי (56) ושלומי (54) אמיר, לשעבר בעלי רשת הסופרים פרשמרקט, הם בעלי הבית החדשים של שופרסל (העסקה עדיין כפופה לאישורים), רשת המרכולים הגדולה בישראל עם 15 מיליארד שקל מכירות בשנה. זאת לאחר שישלמו 1.5 מיליארד שקל עבור 24.9% ממניותיה ויהפכו לבעלי מניותיה הגדולים.
עד כה התנהלה הרשת ללא "בעל בית" ומניותיה היו מפוזרות אצל גופים מוסדיים – מנהלי קרנות קופות גמל והציבור. את הרשת הוביל היו"ר השכיר איציק אברכהן, לשעבר מנכ"ל הרשת, והמנכ"ל השכיר הנוכחי אורי וטרמן. ההערכה כעת היא שהאחים אמיר יהיו מעורבים בניהול ויקחו על עצמם את תפקידי היו"ר והמנכ"ל.
1 צפייה בגלריה
yk13800968
yk13800968
האחים יוסי (מימין) ושלומי אמיר
(צילום: מורג ביטן)
ספק אם צרכני הרשת שייכנסו היום לשופרסל ירגישו בשינוי או בדרמה שהתחוללה מאחורי הקלעים של הרשת, שהיוותה יעד נחשק למשקיעים. האחים אמיר גברו על מתחרים כמו קבוצת משקיעים אמריקאים, וקבוצה המורכבת מצביקה ויליגר, בעלי השליטה בחברת יבוא המזון ויליפוד, ומחברת דלק ישראל - שנתנו הצעה גבוהה משל האחים אמיר, ובכל זאת הגופים המוסדיים בחרו למכור לאחים, מתוך תקווה שישפרו את ביצועיה של הרשת שאמנם היא הגדולה ביותר, אבל רווחיותה הייתה נמוכה משל המתחרים כמו רמי לוי, יוחננוף ועוד.
מאז 2019, אז נמכרה הרשת על ידי בעליה הקודם, חברת דסק"ש, היא הציגה ביצוע חסר של 45% ביחס למדד ת"א 90. אבל אם יש משהו שצריך לעניין את לקוחות שופרסל, זה פחות האינטרס הכספי של בעלי המניות ויותר סיפור ההצלחה הכלכלי המופלא של האחים יוסי ושלומי, ילדיו של דוד עמר ז"ל ששימש כראש עיריית נשר. הם התחילו כילדים בחנות המכולת של סבא שלהם בנשר והגיעו כיום למעמד רכישת שופרסל לפי שווי של 6 מיליארד שקל.
ההתחלה הצנועה הייתה לאחר הצבא, אז רכשו מינימרקט בקריית־ביאליק. במשך השנים רכשו סופרים נוספים: פרשמרקט, עם שני סניפים, בגליל ים והרצליה, מחסני מזון, סופר דודו בשוק בפ"ת וב־2016 את מחסני להב, עם 13 סניפים, וכך בנו את רשת פרשמרקט, לא על מחירים זולים אלא על התאמה לקהל היעד, חלקו בשכונות מבוססות, שחיפש נוחות ולאו דווקא מחיר.
אומרים על השניים שהם גאוני קמעונאות, ריכוזיים מאוד, יודעים כל פרט ברשת, סוחרים מעולים וקשוחים. הם הציגו שיעור רווחיות גולמית הגבוהה ביותר מבין כל הרשתות. הם ביצעו השקעות יוצאות דופן גם בטיפוח יחסים עם ספקים, ראשי משק ופוליטיקאים שהתקבצו במוסד "ראש חודש" שייסדו, ובמסגרתו הוזמנו בתחילת כל חודש עברי לחצר ביתו של שלומי ברמת־השרון ולאחר מכן בווילה המפוארת שרכש בסביון - מוזמנים במגוון אנושי מרתק, שנהנו מאוכל בשפע, ברכת רב, לפעמים הופעת אמן ובמיוחד מינגלינג. שיא האירועים היה באולם הגדול באיירפורט סיטי כשהאחים חגגו הכנסת ספרי תורה בנוכחות כ־1,000 איש מבכירי המשק כולל שרים.
הקפיצה הבאה הייתה כאשר הנפיקו את פרשמרקט בבורסה בת"א ב־2019 לפי שווי של 1 מיליארד שקל, ולפני שנתיים, במהלך שנכנס להיסטוריה, מכרו את הרשת כולה לחברת הדלק פז, במחיר שעד היום נחשב לא ייאמן, של 2.1 מיליארד שקל, המשמשים אותם בחלקם לרכישת שופרסל.
האם האחים רכשו את שופרסל רק כי התגעגעו לעסקי הקמעונאות? ספק. כאנשי עסקים מתוחכמים, הם ראו הזדמנות ברשת, החל מעסקי הנדל"ן שלה שלא מומשו עד היום ושווים כ־3 מיליארד שקל ועד עסקי הפיננסים (הרווח מהשימוש בכרטיסי האשראי של הרשת, מועדון הלקוחות, הלוואות ללקוחות ועוד). האם הלקוחות ייהנו ברמת המחיר על המדף? אולי.