אוכל: אל מסעדת קיטון ברחוב דיזנגוף בתל־אביב מגיעים בדרך כלל כדי ליהנות מאוכל מהמטבח המזרח אירופי, וגם כדי להתרפק על העבר המפואר של המקום והתרבות המקומית שהתקיימה כאן. קיטון פועלת מאז שנת 1945 ומגישה תפריט שלא השתנה מאז פתחו את המקום צבי ושרה רוזנברג, הסבא והסבתא של אורנה רסקין, שממשיכה כאן את המסורת המשפחתית. המקום הוא פיסת היסטוריה מקומית והסיפורים על הבוהמה שנהגה לשבת כאן, מרתקים ומשעשעים. אלכסנדר פן, ארתור רובינשטיין, נעמי שמר ואפרים קישון נהגו לשבת כאן עם כל אנשי כסית ולחלקם יש את המושב הקבוע עם דסקית מתכת הנושאת את שמם, בנוהג בתי כנסת. על הקירות תמצאו חתימות, שירים, הגיגים ויצירות אמנות, כולל כאלו של קדישמן, שתיאר את החמין של המקום ככזה המזכיר לו בית. אבל עכשיו החמין של המקום מקבל רובד נוסף כי החל מיום רביעי יוקדש החמין המיתולוגי לזכרה של ליבי כהן־מגורי ז״ל.
החמין שמוגש כאן מבוסס על מתכון מסורתי שעבר במשפחה וכולל שימוש בשומן אווז, כפי שהיה נהוג במזרח אירופה. נוסף לתפוחי האדמה, לשעועית ולבשר הרך, תמצאו גם גריסי פנינה וכמובן שאי־אפשר בלי הקישקע. אורנה רסקין דואגת לשמר כאן את חלקת התרבות הנעלמת הזאת וגם דואגת להישאר נאמנה למתכונים ולמסורת המטבח הפולני. תוכלו ליהנות כאן גם מכבד קצוץ, סלט ביצים או מרק עוף נהדר, לצד חלות של ויז'ניץ, גפילטע פיש ורגל קרושה, וגם משניצל כהלכתו או כרוב ממולא ועוד מרפרטואר מרשים של מטבח הולך ונעלם, שהוא גם נכס קולינרי ונכס תרבותי של ממש.
3 צפייה בגלריה
yk13804950
yk13804950
(ליבי כהן־מגורי ז״ל)
זיכרון: ליבי כהן־מגורי ז״ל הייתה ילדה של שמחה ושל טוב לב שהפיצה אור בעולם. היא אהבה אוכל ומגיל צעיר ידעה לזהות לפי הריח מה התבשל בסירים של אמא שלה, שלי, וכמובן דאגה לטעום מכל סיר. ב־7 באוקטובר היא נרצחה עם חברה ברכב, בזמן שניסו למצוא דרך מילוט מהמסיבה בנובה. ליבי חזרה מהטיול הגדול של אחרי הצבא בדרום אמריקה כשבועיים לפני המסיבה, והתרגשה להגיע אל הנובה עם חבורה שלמה של שותפים לטיול.
בני המשפחה מספרים שליבי הייתה ילדה מיוחדת שתמיד דאגה לחלשים וגילתה אכפתיות לזולת ולאי־צדק חברתי. בזמן שירותה הצבאי אימצה אין־ספור חיילות וחיילים בודדים ורתמה לכך את משפחתה. בילדותה הייתה ליבי אלופת ישראל בקפיצה על סוסים והתאמנה גם בטאקוונדו.
3 צפייה בגלריה
yk13804948
yk13804948
צילום: דוד קישקה kichkadavid@
אבל האוכל היה האהבה הגדולה שלה והיא תיעדה עצמה באין־ספור תמונות עם המנות שאהבה. ליבי אהבה במיוחד את החמין של דודה ציפי ונהנתה לאכול ממנו בחיק המשפחה בימי החורף.
שלי, אמא של ליבי, החליטה להנציח את ליבי בכל מיני דרכים, שאחת מהן היא עמוד אינסטגרם פעיל וצבעוני הכולל גם הרבה אוכל, וקורא בכל שבוע להנציח את ליבי דרך מאכל אהוב עליה. השבוע כאמור, יהיה זה החמין, ובסופ״ש הקרוב כולם מוזמנים להכין חמין בבית ולתייג את ליבי בכתובת הבאה: libby.cohen.meguri@
3 צפייה בגלריה
yk13804949
yk13804949
צילום: דוד קישקה kichkadavid@
כחלק מההנצחה של ליבי יגישו בימים רביעי־שבת את החמין המיתולוגי בקיטון לזכרה (במסעדה ובשירות המשלוחים).
מסעדת קיטון. דיזנגוף 145, ת"א. טלפון: 03-5233679