דווקא על אדמת קטאר הצליחה אנסטסיה גורבנקו לרשום אמש את ההישג הגדול ביותר של השחייה הישראלית, כשזכתה במדליה הראשונה אי פעם באליפות עולם בשחייה. הייתה זו מדליית הכסף בגמר 400 מטרים מעורב אישי, אחרי שהפסידה את הבכורה בתום פוטו־פיניש דרמטי במיוחד, הישג שאחריו ספגה שריקות בוז מהקהל בבריכת השחייה בדוחא, כמו גם בטקס הענקת המדליות כשדגל ישראל הונף אל על.
גורבנקו הצליחה לזכות במדליה ביום התחרויות האחרון של אליפות העולם, כשנותרו פחות מ־160 ימים עד לפתיחת המשחקים האולימפיים בפריז. היא חתמה תחרות ענקית, אחרי שסיימה גם במקום הרביעי, הגבוה ביותר של ישראלית עד למשחה שלה אמש, במשחה ה־200 מעורב אישי, שנחשב לחזק שלה.
1 צפייה בגלריה
yk13806323
yk13806323
(צילום: OLI SCARFF, איי-אף-פי)
גורבנקו פיספסה ב־24 מאיות השנייה את השמעת התקווה על אדמת קטאר דווקא בתקופה הזו, אבל רשמה שיא ישראלי במשחה המטרה הגדול ביותר שלה לקראת המשחקים בפריז, כשעצרה את השעון על 4:37.36 דקות. גורבנקו הובילה לאורך רוב המשחה והייתה קרובה למדליית זהב. רק במטרים האחרונים הצליחה הבריטית פרייה קולברט לעקוף אותה ולסיים לפניה. ועדיין, מדובר באחד מהישגי הספורט היוקרתיים והגדולים ביותר בהיסטוריה של ישראל, שהעניקו לה מענק של 15 אלף דולר בלבד מהוועד האולימפי.
גורבנקו בת ה־20 הפכה לישראלית הראשונה שמעפילה לארבעה גמרים במשחים אישיים באליפויות עולם, ולראשונה שמעפילה לשני גמרים באליפות עולם אחת. פודיום בתחרויות גדולות הוא לא דבר זר לגורבנקו, שזכתה במדליית הזהב באליפות אירופה פעמיים ברציפות, ב־2021 וב־2022. ב־2021 הוסיפה שתי מדליות זהב באליפות העולם בבריכות קצרות. יש לה גם מדליית זהב מהמשחקים האולימפיים לנוער ב־2018.
התוצאה שהשיגה אמש גורבנקו שוות ערך לגמר אולימפי באחד המשחים הקשים ביותר בעולם השחייה, 100 מטר מכל אחד מסגנונות השחייה, כשאחרי למעלה מ־350 מטר היא הצליחה עוד להיות בראש המשחה, לפני הבריטית. אולם בסופו של דבר, כאמור, סיימה במקום השני ושיפרה ב־54 מאיות את השיא הישראלי שלה.
גורבנקו זכתה במדליית כסף בטיימינג מושלם, חמישה חודשים לפני פתיחת המשחקים האולימפיים בפריז. כזכור, היא כבר העפילה לגמר אולימפי בטוקיו 2020, אז סיימה במקום השמיני ב־100 מטרים גב. כעת, היא תגיע לאולימפיאדה אחרי שזכתה במדליית כסף באליפות העולם, התחרות הכי חשובה אחרי האולימפיאדה.
עם היציאה של שלוש המדליסטיות מהבריכה הן ניגשו לפודיום הראיונות, וכשהוצגה גורבנקו הקהל הקטארי החל לשרוק לעברה בוז, בעוד אנשי המשלחות ניסו לעודד אותה. גורבנקו נשארה קוּלית, לא התייחסה לתגובה הבלתי שכיחה בבריכות השחייה, ואמרה למראיין: "זה כל כך משמעותי עבורי להיות כאן עם הדגל של המדינה שלי".
לאחר שירדו לחדר ההלבשה, הכרוז הקטארי שהקפיד שלא לכרוז את שמה של ישראל במהלך התחרויות בדוחא, נאלץ להזמין את גורבנקו יחד עם שמה של ישראל. גם כשהוענקה לה מדליית הכסף נשרקו לעברה שריקות בוז, אולם גורבנקו הקפידה שלא להיגרר לתגובות, חייכה ללא הפסקה על הפודיום ובסיבוב הניצחון מסביב לבריכה בדוחא.
ההישג של גורבנקו היה גדול עוד יותר בשל האווירה, שכללה מאבטחים רבים סביב הנבחרת הישראלית ולא התעסקות נטו בספורט. עד למשחקים האולימפיים, היא תתרכז בעיקר בהמשך האימונים ושיפור לקראת פאריז.
"תודה לכל מי שצפה ועודד מהארץ", אמרה אחרי הזכייה ההיסטורית. "אני מאוד שמחה לעשות את זה על אדמת קטאר, עם דגל ישראל עליי. לסיים עם מדליית כסף זו הרגשה מדהימה. ניסיתי ליהנות ולא לחשוב יותר מדי. הפסדתי בנגיעה, אבל אין מה לעשות. זה חלק מהספורט".