טרמינל 1 עדיין סגור, ולמרות הדרישה של משרד התחבורה להפחית את האגרה שמשלמות חברות הלואו קוסט שנאלצות להמריא מטרמינל 3, כרגע אין צפי שזה יקרה בקרוב, כמו גם פתיחה של טרמינל 1 – מה שמשפיע ישירות על עלות הטיסות בפסח שזינקו בכ־25% ביחס לשנים קודמות. כך גם לגבי הקיץ הקרוב שעלול להפוך לאחד מהיקרים בשנים האחרונות.
על פי גורמים בכירים בענף התעופה, בשלב זה אין צפי לפתיחה מחדש של טרמינל 1, גם בשל מספרי הנוסעים הנמוכים (כ־40% לעומת ימי טרום המלחמה) וגם בשל בעיות כוח אדם שרובו עדיין מגויס למילואים. גורמים בענף התעופה חוששים כי חברות נוספות ילכו בעקבות ריינאייר שביטלה את טיסותיה לישראל בטענה שהטיסות דרך טרמינל 3 מחייבות אותה בתשלום מס גבוה הרבה יותר על כל נוסע.
2 צפייה בגלריה
yk13807145
yk13807145
(צילום: דנה קופל)
חברות התעופה שממריאות מטרמינל 3 משלמות מס של כ־30 דולר לאדם, זאת לעומת מס של כ־11 דולר לאדם שהיו משלמות לו היו יכולות לטוס מטרמינל 1. בשל המס הגבוה וכשמוסיפים למחיר הכרטיס את הוספת הטרולי ובחירת המושב מגיעים כמעט לעלות כרטיס טיסה בחברה סדירה - כך שחברות הלואו קוסט מאבדות את היתרון שהיה להן.

תעריף מוזל

מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, נפגש ביום חמישי עם ממלא מקום מנכ"ל רשות שדות התעופה, אמנון כהן, במטרה לקדם מהלך שבמסגרתו חברות הלואו קוסט שפעלו בטרמינל 1 לפני המלחמה ישלמו את התעריף המוזל על אף שהם פועלות או יפעלו בטרמינל 3. יש לציין כי מהלך זה, שנעשה בהנחיית שרת התחבורה מירי רגב, טרם אושר סופית ולכן עדיין לא נכנס לתוקף, ולא ברור מתי ואם יושלם באופן סופי.
ממשרד התחבורה נמסר כי "שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב מקדמת הליך של הוראת שעה לתקופת המלחמה, שתובא לאישור ועדת הכלכלה, לטובת התאמת האגרה לחברות שטסו בטרמינל 1".
אלא, שבפועל, גורמים בכירים בענף , אמרו ל"ממון" כי בצל המלחמה בדרום ואי־הוודאות באשר ללחימה בגזרה הצפונית, הרי שגם אם היו פותחים את טרמינל 1 זה לא הפתרון שיגדיל את תנועת הנוסעים בנתב"ג בפסח ובקיץ. החברות הזרות ברובן עדיין לא חוזרות, מה גם שהביקוש עדיין נמוך מאוד ולמרות שכבר מגיעים לתנועה של 30 אלף נוסעים ביום זה רחוק מלהיות דומה למספרים טרם 7 באוקטובר. בשל היעדר התחרות, המחירים של חופשה בפסח ובקיץ יהיו יקרים יותר.
שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל אשת טורס, אמרה ל"ממון" כי חברות נוספות עלולות ללכת בדרכה של ריינאייר ולבטל את פעילותן בישראל: "במשרד התחבורה טוענים כי הביקושים הנמוכים אינם מצדיקים את הפעלת טרמינל 1, אך לעניות דעתי יש כאן מקרה של ביצה ותרנגולת. אם היו פותחים את טרמינל 1, יותר חברות לואו קוסט היו חוזרות, המחירים היו יורדים והישראלים לא היו צריכים להתלבט כל כך אם לקנות כרטיס טיסה או לא".
לדבריה, "אם ממשלת ישראל לא תתעשת עכשיו ותפעל להחזרה משמעותית של חברות התעופה הזרות בזמן הקרוב, הן עלולות להקצות את המטוסים שלהן לאזורים אחרים בעולם. בשנה הקרובה היצע הטיסות יקטן משמעותית, השאלה היא עד כמה. ללא יוזמה משמעותית ומיידית של משרדי הממשלה בתחום, פסח וקיץ 2024 עלולים להיות מהיקרים בהיסטוריה התעופתית של ישראל, ואת המחיר ישלמו הישראלים".
יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל, הוסיף: "המהלך שמשרד התחבורה מנסה לעשות בלהוזיל את מסי הנמל בטרמינל 3 הוא מהלך מבורך אך הוא לא מספק. מתוך 60 חברות תעופה זרות, רק 15 טסות לישראל. הבידוד של ישראל דורש פעולות נמרצות יותר. צריך לתמרץ את הגעת החברות לפה, כפי שעושות שכנותינו ירדן ומצרים שנפגעו אף הן מהמלחמה, ולטפל בביטוח התיירים וחברות התעופה הזרות".