השעון מתקתק בקולי קולות: שני מיליארד מוסלמים, מי פחות ומי יותר, צמודים למלחמה בעזה, לכל מה שקורה בין צה"ל לבין המנהיגים הנעלמים של חמאס ברצועה. בעקבותיהם כ־200 מיליון מוסלמים במזרח התיכון מתחילים לנהל מעקב אחרי החדשות הרעות ממסגד אל־אקצא לקראת חודש הרמדאן. העולם הערבי עם תושבי עזה, ועכשיו התמיכה עוברת במקביל לפלסטינים תושבי מזרח ירושלים והגדה המערבית. יש כבר קריאות להגיע ולהתפלל באל־אקצא.
בעוד כשלושה שבועות יכריז בית הדין השרעי בערב־הסעודית על פתיחת חודש צום הרמדאן. העדים שיוזמנו לבית הדין יניחו את כף יד ימין על ספר הקוראן, יישבעו שראו בשמיים את הירח הדק, הסמל להכרזת חודש הצום. כמו תמיד, זה אמור להיות חג משפחתי. צמים ביום ומתכנסים סביב שולחן האוכל העמוס בצלחות לקראת ערב. אלא שהמשבר הכלכלי הקשה במצרים, ירדן, לבנון וסוריה לא יאפשר הפעם, ב"חג כל הקניות", להעמיס את השולחנות, או לרכוש, גם כן לפי המסורת, בגדים חדשים, משחקים וילקוטי בית ספר לילדים. אפילו לא בטוח שייפתחו "מוואיד א־רחמן", אותם טורים ארוכים של שולחנות מזון, תרומת עשירי המדינה.
הרמדאן ידוע כחודש יקר במיוחד. מוצר שקנית בדולר אחד לפני שבועיים יכול לקפוץ בבת אחת למחיר של שלושה דולר ויותר. במקביל לכמות ההולכת וגדלה של נצרכי התרומות, מעמד המיליונרים יעדיף לא להבליט את יכולותיו הכספיות. סעודות קבוצתיות, ככל הידוע, יהיו הפעם רק על חשבון המדינה.
מנגד, השר בן גביר מבקש לא להתיר כמעט עליית מוסלמים למסגד אל־אקצא. ראש הממשלה נתניהו "ממשיך להתלבט" בנוגע להגבלות הכניסה. במקביל חאלד משעל משגר מקטאר אזהרה שמצפים לנו "ימים חמים במיוחד".
בין לבין הממשל בוושינגטון לוחץ להגיע לנקודת סיום בעזה עד חודש רמדאן. מכנה משותף דמיוני עובר בין גלנט למשעל - שניהם מאיימים להמשיך את המלחמה. חמאס ניסח הודעה שלא ישחרר חטופים עד הפסקת אש מלאה. שר הביטחון הבהיר ש"אם יהיה צורך, נמשיך גם ברמדאן".
האם לוקחים אצלנו בחשבון שעלולה לפרוץ אינתיפאדה שלישית? אבו־מאזן מכיר היטב את גבולות המשחק. מצד אחד, הוא לא רוצה בהחרפת העימות. מצד שני, הוא איבד מזמן את השליטה על הערים שבהן מתחוללים העימותים הקשים עם צה"ל. ובמקום להרגיע, יו"ר הרשות תוקף חזיתית את נתניהו. "אין פרטנר ואין שותף ישראלי", הוא קבע, "נתניהו הוא מכשול לשלום".
האיסור על מוסלמים להתפלל במסגד אל־אקצא בחודש הרמדאן הוא מסוכן. תושבי הגדה המערבית הצעירים, כמו גם מזרח ירושלים, חווים בימים אלה גל אבטלה חסר תקדים. ובנוסף, ישראל מקפיאה את העברת כספי המסים הפלסטיניים. אנשי מנגנוני הביטחון והפקידים הפלסטינים מקבלים רק שליש או מחצית מהשכר שלהם. כדאי שבשני הצדדים יחשבו טוב־טוב איך עוברים את חודש הרמדאן בשלום.
אבו־מאזן לא רוצה בהחרפת העימות. מצד שני, הוא איבד מזמן את השליטה על הערים שבהן מתחוללים העימותים הקשים עם צה"ל