המלחמה בדרום, החשש ממלחמה גדולה בצפון ואזהרות מפני פגיעה בחשמל העלו את מפלס החרדה בציבור והריצה אותו אל חנויות החשמל כדי להצטייד בגנרטור. שיהיה לשעת הצורך. בחנויות החשמל כבר מדווחים על מחסור במלאים בעקבות הביקוש.
ביום ראשון השבוע, תושבים רבים באזורים שונים בארץ סבלו מהפסקות חשמל, ולאור המציאות שבה אנו נמצאים, במלחמה בעזה והלחימה מול חיזבאללה בגבול הצפון, היה חשש כי מדובר במתקפת סייבר, מה שבסופו של דבר התברר כלא נכון. אומנם עובדי חברת חשמל נמצאים מאז 7 באוקטובר בתרחיש של מלחמה, עושים הכל כדי להתכונן לרע מכל וערוכים לכל ניסיון לפגוע במערכות, אבל הדיבורים על אפשרות של פגיעה ברשת החשמל עושים את שלהם. "עד עכשיו הצלחנו לעמוד במשימה, אבל אם חלילה תהיה סיטואציה שנטווח במאות או אלפי טילים בעת ובעונה אחת, גם לחברת החשמל, יש מגבלות, וגם הגנרטורים לא יועילו", הסביר מאיר שפיגלר, מנכ"ל חברת החשמל.
גם המייל שהופץ לפני כשלושה שבועות בתפוצה רחבה מאגף הביטחון במשרד המשפטים תחת הכותרת "היערכות לתרחיש עלטה" לא עזר כדי להרגיע את הפאניקה בציבור. בהודעה נכתב כי אנשי משרד המשפטים ומתקניו עלולים להימצא תחת איום בעת פריצתה של מלחמה כוללת בצפון. כחלק מה"שיבושים" עלולות להיפגע תשתיות החשמל שיובילו לעלטה.
כתוצאה מאותו מכתב והפסקות החשמל שאירעו בתחילת השבוע בכמה ערים, החלה נהירה של רבים לרכוש גנרטור ביתי או תחנות כוח ביתיות שהן סוג של מערכת אגירת חשמל ניידת ובזמן הפסקת חשמל ניתן לחבר אליהן מוצרי חשמל מ־4.5 שעות ועד 24 שעות.
שני ארבלי שמלי, מנהלת השיווק של רשת הום סנטר, אמרה ל"ממון" שבשבועיים האחרונים מרגישים עלייה חדה ברכישת גנרטורים. בקבוצת המילטון, יבואנית מותג ANKER לישראל, מדווחים על ביקוש גבוה מאוד למטענים ניידים וכן לתחנות כוח ביתית ניידת שמסוגלת להטעין 5 מכשירים בו־זמנית ובמקביל לספק תאורת חירום. "לאור הביקושים הגוברים, אנחנו מאיצים אספקת מלאים נוספים של מוצרים המספקים מענה ביתי בשעת חירום", אומר אפי אהרוני, מנכ"ל קבוצת המילטון.
גם לירון כץ, סמנכ"ל פיתוח עסקי ומנהל תחום הדיגיטל ברשת מחסני חשמל מדווח על מגמה דומה: "בכל פעם שיש איום ביטחוני אנו עדים לביקושים ערים למוצרי חירום. זה ממש כמו הדולר, שעף למעלה. כך למשל, בסוף השבוע האחרון, בעקבות נאום נסראללה, אשר איים שהטילים שלהם יכולים להגיע עד אילת, נרשם ברשת גידול של 287% ברכישת מוצרים בקטגוריית החירום כמו טרנזיסטורים, תאורות חירום, פנסים, סוללות, תחנות כוח וגנרטורים. זאת לעומת מוצ"ש שעבר".
לדברי כץ, "הפיק הראשון והמשמעותי ביותר במכירות היה לפני כחודש כשפורסם תרחיש העלטה, אז נרשם גידול של פי 25 למוצרי חירום, לא רק מצד לקוחות פרטיים, אלא גם מצד חברות גדולות, בעיקר בתחום ההייטק, שביצעו רכישה מרוכזת עבורן ועבור העובדים שלהן. אף רשת לא נערכה מבעוד מועד עם מספיק גנרטורים במלאי. בהתחלה הזמנו גנרטורים מהמזרח הרחוק ובעקבות האיום החות'י והארכת המסלול בים, עברנו לרכוש גנרטורים מאירופה, מה שאיפשר לנו לגלות עולם חדש של מותגים מבוססי גז, דלק והיברדיים. כאשר, ההיי־לייט בביקושים הוא לתחנות הכוח".
מה לגבי המלאים?
כץ: "אנחנו כבר מזהים במוצרים מסוימים בעיות באספקה. כתגובה, הגענו לספקים שבעבר לא עבדנו איתם ורכשנו מהם את כל המלאים והתחלנו למלא את המחסן שלנו באשדוד במוצרי חירום על חשבון מוצרים אחרים. נכון לרגע זה אנחנו לא צופים מחסור במוצרים האלה".
אם בשנת 2022 פעלה בארץ משווקת אחת של תחנות כוח ביתיות אז נכון להיום פועלות בישראל 6 חברות שמשווקות תחנות כוח ביתיות. ישנם כמה סוגי גנרטורים (ראו פירוט בנפרד) וחשוב לקחת בחשבון שיש הבדל גדול בין גנרטור רגיל למושתק ברעש שהוא מייצר. חשוב גם לקחת בחשבון את נפח הדלק הנדרש לפעולה של הגנרטור במשך זמן הפסקת החשמל. נפח הדלק מעידה על כמות השעות שהוא יוכל לפעול וכמובן כדאי להצטייד מראש עם מספיק דלק כדי להבטיח את פעילותו במשך זמן מספק".

כמה זה עולה?

בסניף מחסני חשמל בקניון עזריאלי בת"א מדווחים שהמוצר המבוקש ביותר הוא תחנות כוח המופעלת על ידי פאנלים סולאריים. עלות תחנת כוח כזו מתחילה ב־990 שקל ויכולה להגיע ל־30 אלף שקל. גנרטור ביתי הפועל על בנזין מתחיל ב־1,200 שקלים ומגיע ל־10,000 שקל. כאשר עיקר הביקושים הם לגנרטור ביתי שמחירו 2,000 שקל. בהום סנטר מצאנו גנרטור ביתי בנזין מ־1,000 ואט עד 3,000 ואט בטווח מחירים שנע בין 1,690 שקל ל־3,000 שקל לגנרטור מושתק אינוונטר.
ויש גם שיווק אגרסיבי באתרים השונים, למשל מצאנו ב"דרור כלי עבודה", מגוון גנרטורים (של יצרניות כמו הונדה, מילווקאי, סוזוקי האנטר ועוד) באספקה מיידית החל מ־2,700 שקל ועד 7,300 שקל לגנרטור שפועל על בנזין. גנרטור שפועל על סולר עלותו מעל 7,000 שקל ואילו תחנת כוח עם פאנל סולרי 220 וולט עולה כאן 6,549 שקל.
"בהתחלה הזמנו גנרטורים מהמזרח הרחוק ובעקבות האיום החות'י עברנו לרכוש גנרטורים מאירופה, מה שאיפשר לנו לגלות עולם חדש של מותגים מבוססי גז, דלק והיברידיים"