"מהשבוע אנחנו זורקים בננות על הרצפה, לא שווה לנו במחיר ההפסד שאנחנו מקבלים לשווק את הבננות", כך אומר ל"ממון" אייל עובדיה, מנכ"ל מגדלי בננות גליל מערבי.
מתברר כי בעקבות המלחמה מגדלי הבננות במשבר. 15% עד 20% מהמכירות השנתיות של הבננות נמכרו לעזה ולגדה. בעזה השוק נעלם כליל ובגדה נרשמה ירידה בגלל המצב הכלכלי. מתברר עוד שבננה, שהיא גם פרי זול יחסית, מועדפת בעזה ובגדה ובכלל מבוקשת מאוד באוכלוסייה הערבית.
1 צפייה בגלריה
yk13810553
yk13810553
(צילום: שרון צור)
מאז המלחמה והיעלמות השווקים, נוצרו עודפי פרי בישראל שמורידים את המחיר למגדל. לדברי עובדיה, "יש צרות בבננות. עד עכשיו קיבלנו 90 אגורות לק"ג בעוד עלות הגידול היא 1.60 שקל לק"ג, אבל ברשתות השיווק המחיר לצרכן זה 6 שקל עד 8 שקל כל השנה. יש כעת עודף בננות, כי אין שיווק לעזה שהיינו מייצאים לה 800 טונות בשבוע ויש גם ירידה בצריכה בגדה. כל הפרי נשאר בארץ מאז תחילת המלחמה. אין לנו פיצוי מהמדינה ואין לנו עזרה מהמדינה בכלום".
מגדלי הבננות טוענים כי נגרמו להם הפסדים כבדים מאז אוקטובר. זאת בעוד ק"ג בננות נמכר לצרכן בבין 3.9 שקל ל־8 שקל, כלומר למרות הירידה במחיר לחקלאי, חלק מהרשתות אינן מגלגלות את ההוזלה לצרכן. כמו כן בגלל שינויי אקלים שגרמו להתחממות ולהיעלמות תופעת הקרה בישראל, שהבננה רגישה לה מאוד, החלו לגדל בשנים האחרונות בננות גם בדרום, כך שהיצע הפרי בישראל גדל, נוסף לבננות שמופנות כעת לשוק המקומי והיו מיועדות במקור לעזה ולגדה.
גידול הבננות מהווה מרכיב מרכזי בכלכלת הגליל המערבי, חוף הכרמל ועמק הירדן, בענף שמפרנס אלפי משפחות. בישראל 32 אלף דונם בננות – 12,000 בחוף הכרמל, 9,000 בעמק הירדן, 6,000 בגליל המערבי, 2,500 דונם בדרום (ישובי העוטף) ו־2,500 דונם נוספים באזור שאן־חרוד.