"הבת שלי נשלחה לשמור על גבולות הארץ, איך המדינה שומרת עליה? 137 ימים הבת שלי בעזה. מי מחזיר לי אותה?", זעקה אמש בהפגנה אורלי גלבוע, אמא של דניאלה שנחטפה לעזה. "יש שם ילדות מי יודע מה קורה להן? החיות האלה מסתכלות עליהן ומה הן עושות לה?"
בריאיון בכאן רשת ב', השר בצלאל סמוטריץ' נשאל אם החזרת החטופים זה הדבר הכי חשוב, והשיב: "לא, זה לא הדבר הכי חשוב. למה לעשות תחרות? מה זה חשוב עכשיו? צריך להשמיד את חמאס". השר התייחס גם למסרים שעולים במחאת משפחות החטופים ואמר: "זה חשוב מאוד, אבל אמירות 'בכל מחיר' זו בעיה. צריך להחזיר את החטופים, צריך להפעיל לחץ על חמאס". דבריו של סמוטריץ' עוררו סערה, ובהמשך אמר: "נשאלתי בריאיון אם החזרת החטופים זה לא הדבר הכי חשוב לפני השמדת חמאס והניצחון במלחמה. תשובתי ברורה: רק על ידי השמדת חמאס והניצחון במלחמה נחזיר את כל החטופים. מי שקורא לעסקה בכל מחיר, יביא לתבוסת ישראל במלחמה וגם ירחיק את הסיכוי להחזיר את החטופים הביתה".
2 צפייה בגלריה
yk13809792
yk13809792
(צילום: טל שחר)
בתגובה לסמוטריץ' אמר הערב יו"ר המחנה הממלכתי, וחבר קבינט החירום בני גנץ: "החזרת החטופים היא לא רק יעד־על שלנו במלחמה, היא ציווי מוסרי שלנו כמדינה וכעם. היא הדבר הדחוף ביותר. לא נחמיץ שום הזדמנות להחזיר אותם הביתה".
ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד הוסיף: "המתקפה של סמוטריץ' על משפחות החטופים היא חרפה מוסרית. אנשים חסרי לב לא יכולים להמשיך להוביל לתהום את מדינת ישראל". גם סגן הרמטכ״ל לשעבר, יאיר גולן תקף את אמירתו של השר: ״הממשלה לא מעוניינת בהחזרת החטופים והם כבר לא מנסים להסתיר את זה. גורמים משיחיים בממשלה מאמינים שצריך להקריב אותם למען המטרה המדומיינת של ״מיטוט החמאס״. אלה שהפקירו אותם בשביעי לאוקטובר מפקירים אותם שוב ושוב. במקביל לדברים שאמר סמוטריץ', החלה מול בסיס הקריה בתל־אביב הפגנה בהשתתפות משפחות חטופים. אחיו של איציק אלגרט, דני, ששובת רעב בכיכר החטופים, הגיע להפגנה וקרא לבני נוער לא להתגייס לצה"ל: "אל תצאו למילואים, אל תתגייסו עכשיו. תחכו שראש הממשלה הרשע הזה יעזוב. אם תיפלו בשבי לא יהיה מי שיחזיר אתכם". אלגרט גם פנה ליו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד ואמר: "אל תמלאו את חובתכם כרגע למדינה כי המדינה לא ממלאת את החובות אליכם. היא הפרה את החוזה".
2 צפייה בגלריה
yk13809704
yk13809704
סמוטריץ׳
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אביו של החטוף עומר שם טוב, מלכי, זעק בהפגנה בתל־אביב: "אני כבר לא מרגיש אזרח של המדינה, אני מרגיש סוג ב'".
בתוך כך, ועל רקע לחץ אמריקאי לקידום הפסקת אש, גורמים בטחוניים מדברים על נסיון לחדש את המשא ומתן לשחרור חטופים, מהקודה בה הופסק בפריז.