שלום לך נשיא ברזיל, לולה דה סילבה. לפני שנגיע להשוואות, כמו זו שעשית בין ישראל לנאצים, כדאי לעסוק בעובדות. ובכן, יוניס אל־אסטל, איש חמאס, מרצה במחלקה להלכה איסלאמית באוניברסיטה האיסלאמית בעזה, אמר כבר ב־2008: "אנחנו נכבוש את רומא, ומשם נעבור לשתי האמריקות". "אנחנו" זה חמאס, יחד עם שאר ארגוני הג'יהאד. כשהם יגיעו לברזיל, לולה, תהיה לך הזדמנות להכיר אותם מקרוב. נמשיך. ערוץ הטלוויזיה של חמאס קרא שוב ושוב "להשמיד את היהודים והנוצרים, עד האחרון שבהם". נידאל סיאם, מטיף באל־אקצא, אמר, בדרשה ב־2017, "אללה, אנא אפשר לנו לשחוט את האמריקאים". כן, לולה, הכוונה גם אליכם. וזה לא הספיק לו. הוא גם קרא רק לפני שנה וחצי "להשמיד את כל ההינדים, סוגדי הפרות". מחמוד א־זהאר, חבר ההנהגה המדינית של חמאס, הודיע ב־2022 ש"צבא האיסלאם לא ישחרר רק את פלסטין, אלא את כל 512 מיליון הקמ"ר של העולם". כן, לולה, גם את ברזיל. ספר שהופץ בעזה בשם "קץ היהודים" קורא להמשיך את מה שעשו הנאצים ולהשמיד את כל היהודים. זו גם ההוראה של אחד הפוסקים הגדולים, שנחשב למנהיג הרוחני של האחים המוסלמים, יוסוף אל־קרדאווי, שקרא באל־ג'זירה "להמשיך במלאכתו של היטלר ולהשמיד את היהודים". גם הדור הצעיר זוכה למנת הרעל שלו, ובתוכניות הילדים של ערוץ חמאס מלמדים שוב ושוב, גם באמצעות דמותו של מיקי מאוס, שהחזון של חמאס הוא השמדת כל היהודים.

1 צפייה בגלריה
|
|
נשיא ברזיל, לולה דה סילבה. מותר לך לומר: טעיתי
(צילום: RICARDO STUCKERTT / AFP)
אז מה אתה אומר, נשיא ברזיל? אתה, שבכהונה הראשונה שלך טיפחת יחסים חמים עם ישראל, יכול להיות שהתבלבלת? הרי ישראל רק מגינה על עצמה מול ארגון הטרור חמאס, שמכריז שמטרתו היא השמדת יהודים, נוצרים והינדים וכיבוש העולם, ומחנך לכך. כן, כבוד הנשיא, יש נאצים בעימות בין חמאס והג'יהאד לבין ישראל והעולם החופשי. האם אתה באמת בוחר בצד של הנאצים? העובדות לפניך. מותר לך לומר: טעיתי.

בקופסה, עם הזר

ניתוח מעניין הציג השר גדי איזנקוט לחבריו לקבינט המלחמה. הייתה שם רק בעיה אחת. הוא חבר קבינט. הוא לא פרשן. אם יש לו דרך פעולה אחרת מול חמאס - הוא מוזמן להציג אותה. קודם כל בקבינט. ייתכן שגם לציבור. כל הטענות נגד נתניהו נכונות. לא מר ביטחון אלא מר כישלון. ואין שינוי ולא תיקון. דא עקא, שלא שמענו על שום רעיון מקורי או יצירתי מכיוון איזנקוט או גנץ, גם לא בהצהרת גנץ מיום רביעי. פה ושם עלו מחוץ לקבינט רעיונות שראויים לדיון. אולי אולטימטום לארבעת גדודי חמאס בתיאום עם מצרים, לפני כניסה מדממת לרפיח. אולי יוזמה להפסקת אש חד־צדדית, לזמן מוגבל, כדי להציג שוב את ההצעה לפירוז, כולל שחרור החטופים, תמורת שיקום הרצועה. מה הם חושבים על היוזמה האמריקאית האזורית? יכול להיות שהם נחים על זרי הדפנה של הסקרים. אבל אנחנו זקוקים למנהיגים. לא לפחדני סקרים. ובכל מקרה, זה אולי משתלם בטווח הקצר. אבל מפלגת מרכז לא אמורה להיות מפלגת טפלון. להפך. מרכז אמור לצאת מהקופסאות של שמאל וימין. מרכז אמור ליזום. להיות יצירתי. להציע דרך. זה עדיין לא מאוחר. אם תמשיכו כך, גנץ ואיזנקוט, זה רק עניין של זמן וגם הסקרים יבהירו לכם שקיבעון יש לנו בשפע מנתניהו. אין צורך בתוספות.

מרוצה, גרטה?

זו ככל הנראה ההצלחה הגדולה ביותר של החות'ים מאז החלו במתקפת הטילים שלהם נגד ישראל ונגד אוניות העוברות במצר באב אל־מנדב. מטח של טילים פגע השבוע באונייה בבעלות בריטית, רובימאר, נושאת דגל בליז. האונייה שקעה. הצוות נטש וניצל. ההתקפות של ארה"ב ובריטניה לא עזרו. החות'ים, שלוחת טרור של איראן, ממשיכים לשבש נתיב סחר בינלאומי. ולעולם החופשי אין תשובה.
נקפוץ רגע לצד השני בעולם. הייתי באחרונה בהפגנה פרו־חמאסית בניו־יורק. בשלב מסוים החלו המפגינים להשמיע את קריאת הקרב החדשה, שעד אז רק קראתי עליה: "תימן, תימן, עשי אותנו גאה, אנא הִפכי עוד אונייה". מה בדיוק יש להם עם החות'ים של תימן?
ניסיתי לבדוק. זה נגד ארה"ב, הסביר לי צעיר אמריקאי לבן. אבל מרד החות'ים גרם לכ־400 אלף הרוגים בתימן, אמרתי לו. הם נגד האימפריאליזם, הוא פלט, כמו רובוט שתוכנן לשגר תשובות אוטומטיות. ניסיתי לומר עוד משהו על כך של־21.6 מיליון תימנים (מתוך אוכלוסייה של 35 מיליון) אין מספיק מזון, גישה למי שתייה ראויים וטיפול רפואי, ניסיתי לספר לו על החורבן, על כך שהחות'ים לא פגעו בשום אימפריאליזם אמריקאי. להפך. הם חלק מאימפריאליזם איסלאמיסטי, סוני כשיעי, שגורם להרס, והרג המוני, בעיקר בקרב מוסלמים, וגם שואף להשתלט על העולם כולו. ארה"ב, לעומת זאת, מסייעת למאבק ברעב בתימן וסיפקה סיוע הומניטרי ביותר מ־5.5 מיליארד דולר מאז 2015. זה לא עזר. מאיפה אתה, הוא שאל. מתימן, עניתי. האוטומט התבלבל. הוראות ההפעלה ושטיפת המוח לא תיכנתו אותו למצב כזה. הוא הסתובב והלך.
אבל הצליח לו. החות'ים העניקו לו גאווה והפכו עוד אונייה. הספינה, אגב, נשאה מטען דשנים. אחרות נושאות נפט וכימיקלים. כל "הצלחה" חות'ית עלולה להסתיים בזיהום סביבתי אדיר ממדים. מעניין מה יש לגרטה טונברג, המעריצה הסביבתית של חמאס, לומר בעניין.

מחירה של טעות

פעם אחר פעם פסלה ועדת הבחירות של הכנסת מועמדים לכנסת, על בסיס העילות בחוק: שלילת קיומה של המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית; הסתה לגזענות; תמיכה במאבק מזוין נגד מדינת ישראל. כך היה עם עזמי בשארה, חנין זועבי ועם בל"ד ורע"מ־תע"ל. אחר כך אלה היו בן גביר, שדווקא לא נפסל, ועופר כסיף, שנפסל. הראשון תומך במדינה דמוקרטית כמו שהשני תומך במדינה יהודית. ולהפך. שופטי העליון העניקו לשניהם הכשר. ועל הטעות הזאת כולנו משלמים בריבית דריבית. כבר היום פוגעת משטרת בן גביר בדמוקרטיה. כבר היום יש מעצרי שווא, כמו המעצרים החוזרים ונשנים, האחרון ממוצ"ש, של תא"ל בדימוס אמיר השכל. ואם בעולם הדמוקרטי מתייחסים לישראל כאל פחות דמוקרטית, אחת הסיבות המובילות היא בן גביר. מהצד השני, קשה להתעלם מהקשר שבין אירועי מאי 2021 להקצנה של המנהיגות הערבית. בשארה התנגד לקיומה של מדינה יהודית, והעניק לגיטימציה לתמיכה בטרור. כך גם כסיף, גם אם לא במפורש, בוודאי במשתמע.
הדחת ח"כ מכהן היא סיפור אחר. אבל על דבר אחד לא צריך להיות ויכוח. כשביהמ"ש העניק הכשר לבן גביר ולכסיף הוא לא חיזק את הדמוקרטיה. הוא פגע בה.