1. לא מכניס אפילו פנדל

בחלק הראשון של העונה נראה היה שזכייה של מכבי ת"א באליפות תלויה לחלוטין בערן זהבי, אבל אמש התברר שאפשר גם בלעדיו – בטח כשבקבוצה משחק הקשר האנגולי פליסיו מילסון, שכבש את שער הניצחון על הפועל באר־שבע (0:1) וחיסל את פנטזיית האליפות שלה.
1 צפייה בגלריה
yk13814287
yk13814287
(סאבוריט מנסה לעצור את שמיר | צילום: עוז מועלם)
זהבי חזר אמנם להרכב, אבל לא הצליח לספק שום מהלך חיובי ואפילו החמיץ פנדל בדקה ה־50 לפני שירד לספסל 16 דקות לאחר מכן. זהבי סיים משחק 15 עם שער שדה אחד בלבד ואותת לאלון חזן שהוא לא בכושר לקראת המשחק נגד איסלנד.
באר־שבע, שלא הפסידה ב־11 משחקי הליגה האחרונים, עלתה ללא אחד השחקנים הכי משמעותיים שלה העונה, רועי גורדנה, ואליניב ברדה לא ניצל את ההגנה המאולתרת שממול, שסופגת כמעט בכל משחק.
מאמנים יכולים לתכנן הרבה דברים, אבל בסופו של דבר האירועים במגרש מכתיבים מציאות. בדקה ה־39 יונס מלדה נפצע ומי שהחליף אותו היה אושר דוידה, שכבר בנגיעה הראשונה שלו (42) ירה בעיטת וולה שהובילה להדיפה לא טובה של ניב אליאסי, אותה ניצל מילסון לכבוש מקרוב. בדקה ה־50, אחרי ספק עבירה של אליאסי על זהבי, החלוץ לקח את האחריות על הבעיטה מהנקודה הלבנה, אולם חוסר הביטחון שלו הורגש והוא החמיץ את הפנדל.
מכבי ת"א עלתה לפחות עד הערב למקום הראשון על חשבונה של מכבי חיפה, הדו־קרב על האליפות נמשך בכל הכוח ואפילו גולש לאירופה. מכבי ת"א הוגרלה לשחק נגד אולימפיאקוס בשמינית גמר הקונפרנס־ליג (הגומלין ביתי), ואילו מכבי חיפה תתמודד עם פיורנטינה (המשחק הראשון בבית). המשחקים יתקיימו ב־7 וב־14 במארס. (נדב צנציפר)

2. היסטוריה שכזו

תגידו מזל טוב לבית"ר ירושלים ומכבי נתניה - אתמול הן רשמו תיקו אפס ראשון העונה. קבוצה במשבר פוגשת קבוצה במשבר ובסוף זה נגמר ב־90 דקות נטולות שערים ועם נקודה לכל צד. הבכורה של ברק יצחקי כמאמן בית"ר ירושלים הייתה מאוד לא נוצצת, אבל למזלו הוא לא פתח את הקדנציה עם הפסד (בטח לנוכח ההזדמנויות של נתניה במחצית הראשונה).
חייבים להודות שזה לא נראה כמו משחק של 0:0. שתי הקבוצות הגיעו ללא מעט מצבים, לעיתים המשחק נראה כאילו שני המאמנים ויתרו על האמצע והכדורים הגיעו ישירות לאזור הרחבה, אבל גם בבית"ר וגם בנתניה הפגינו השחקנים יכולת החמצה מרשימה במיוחד. כשהכדור כבר נגע ברשת - לירן רוטמן בדקה ה־25 - השער נפסל בשל נבדל מילימטרי.
בגדול זה היה משחק של שתי מחציות שונות. בראשונה נתניה שלטה, הביכה את הגנת בית"ר וגרמה ליצחקי לתהיות קיומיות בסגנון "בשביל מה הייתי צריך את זה". בשנייה בית"ר השתלטה על העניינים, הביכה את הגנת נתניה (בכורה לא רעה לשוער עומר ניראון) וגרמה לגיא צרפתי לתהיות קיומיות בסגנון "מתי כבר ברק בכר ימצא עבודה וייקח אותי מפה". (שלומי אהרוני)

3. כששהר רואה אדום

יוסי אבוקסיס, מאמן שבדרך כלל מזיע יותר מהשחקנים, מעולם לא נראה כל כך מיואש, אפילו אדיש. גב כפוף, יד אחת על המותן, השנייה אוחזת בספסל. המבט מסגיר, אפשר היה ממש להיכנס לראש שלו. מה הייתי צריך את הצרה הזו, הוא בטח חשב לעצמו: מהבלגן בבית וגן לשכונה בוולפסון. מי שהגיע על תקן המשיח של הפועל ת"א רואה איך הקבוצה החדשה־ישנה שלו ממשיכה להתרסק. בתרגום למספרים: נקודה משלושה משחקים ואפס שערי זכות מאז המעבר הסוער מבית"ר ירושלים.
זה לא רק ההפסד אתמול 3:0 למכבי פ"ת, הפועל ת"א שלו נראית כמי שרק רוצה שהסיוט הזה ייגמר. הבעיה היא שהקו האדום הרבה יותר קרוב מקו הסיום, והשחקנים יצטרכו לצאת מהר מההלם אם הם רוצים לשרוד. בשבוע הבא מחכה לאבוקסיס משחק בין שתי הקבוצות החלשות כרגע בליגה, מול הגרסה הפחות מבריקה של פ"ת.
הנציגה הבכירה בעיר היא כמובן מכבי של רן קוז'וך, עם ארבעה ניצחונות בחמשת המשחקים האחרונים. ורק כדי לסובב את הסכין, כוכב הניצחון היה בן שהר, שכבש צמד (45, 66) מול הקבוצה שבה גדל. לוקה שטור פתח את החגיגה בדקה ה־12, חמש דקות אחרי שאמיליוס זובאס הדף פנדל של מוחמד הינדי. (לירן ביטון)

4. קבוצה בפוסט־דרבי

אולי זו נפילת מתח אחרי הדרבי שבו הרשימה (אך השיגה רק נקודה), אולי העובדה שהיא הבטיחה את מקומה בפלייאוף כבר מזמן, אבל אתמול המומנטום של הפועל חיפה נעצר עם הפסד ביתי 2:1 לבני־סכנין. מנגד, הקבוצה של סלובודן דראפיץ' עם מומנטום משלה אחרי תיקו עם מכבי ת"א וניצחון על בית"ר ירושלים, הגיעה לסמי עופר עם רעב אמיתי להגיע לבית העליון.
כבר בדקה התשיעית הרעב הפך לשער יתרון של קלאודיו ספינלי, שנהנה מכדור של סטפן אומאונגה שפגע בו ונכנס לרשת. סכנין המשיכה עם ההתלהבות ובדקה ה־17 כבר הכפילה את היתרון: הפעם אומאונגה קיבל אסיסט ממתנאל טדסה וכבש את השני. הפועל חיפה, שידועה בסדר והארגון שלה, הייתה נרפית ואיפשרה לסכנין להגיע לעוד מספר מצבים. עבור האוהדים המקומיים זה כבר היה יותר מדי וחלקם פצחו בשריקות בוז. התרגלו לטוב, החבר'ה ביציע.
רוני לוי ביצע שלושה חילופים כדי להחזיר את הפועל חיפה למשחק, ובדקה ה־64 נראה שזה באמת קורה כשהבלם חאתם אל־חמיד הסתער על כדור שהדף מוחמד אבו־ניל וצימצם מקרוב. בדקה ה־90 הדרמה התעצמה כשהשופט עידן לייבה שרק לפנדל לטובת הפועל חיפה, אך נקרא ל־VAR וביטל אותו. (איתן גליקמן)

5. כבשו והלכו לישון

הפועל חדרה והפועל ירושלים עלו לשחק כשהן נמצאות בתקופה טובה יחסית - הראשונה אחרי שני ניצחונות ברציפות והשנייה אחרי שליקטה שבע נקודות בשלושה משחקים - אבל הן לא ניצלו אותה כדי לברוח מהתחתית, ורק שתי נקודות מפרידות ביניהן. הרצון להמשיך במומנטום הוליד פתיחה סוערת, עם שני שערים בשמונה הדקות הראשונות, אבל זהו. בהמשך המשחק נרגע ונראה היה ששני המאמנים מסתפקים בחלוקת נקודות. העיקר לא להפסיד.
זה התחיל כבר בדקה השנייה, כשרוסלן ברסקי שלח כדור ארוך לגודסוויי דוניו, שפרץ לרחבה והכניע את אדבאיו אדליי. החלוץ הגנאי, עם עבר של שתי עונות טובות במכבי חיפה, יכול להיות שובר שוויון בתחתית, אבל הוא צריך עזרה מהחברים בהתקפה ובהגנה. עובדה, שש דקות מאוחר יותר התוצאה כבר הייתה 1:1. אילוז' יאו הוכשל ברחבת חדרה ואוהד אסולין שרק לפנדל, אבל רק אחרי שנעזר בשופט ה־VAR. מתן חוזז, האס של זיו אריה בתקופה האחרונה, כבש בפנדל את שערו הרביעי בארבעה משחקים והחמישי בסך הכל העונה.
עד ההפסקה היו עוד כמה ניסיונות עקרים להבקיע, ובמחצית השנייה המשחק כבר נכנס לתרדמת עמוקה. חדרה לפחות דילגה מעל הקו האדום על חשבון מ.ס אשדוד, ויש גם סיכוי לא רע שהיא תישאר שם כי הקבוצה של אלי לוי מארחת הערב (20.00) את מכבי חיפה.