חברת פלאפון תאפשר לראשונה בישראל תקשורת לוויינית במצבי חירום גם דרך סמארטפונים רגילים. השירות יתבסס על טכנולוגיה של חברת AST Space Mobile והוא יושק בהמשך השנה. פלאפון מתכוונת לערוך בחודש אפריל הקרוב ניסוי ובדיקות אחרונות במטה AST בטקסס.
מדובר בפתרון טכנולוגי המיועד לתת כיסוי מלא גם באזורים מרוחקים ללא תשתיות סלולר, או במצבי חירום כמו מלחמה, מתקפת סייבר, רעידות אדמה ושיטפונות. הטכנולוגיה של AST מאפשרת תקשורת ישירה מכל סמארטפון רגיל – כולל שיחות קוליות וגלישה – באמצעות לוויין הנע סביב כדור הארץ. זאת, בניגוד למכשירי טלפון לווייניים ייעודיים מן הסוג שרכש משרד התקשורת באחרונה עבור הרשויות הסמוכות לגבול בדרום ובצפון.
לחברת AST שיתופי פעולה בתחום גם עם ענקיות התקשורת AT&T, גוגל וודאפון, והיא מחזיקה מרכז פיתוח גדול בישראל. באפריל אשתקד הדגימה לראשונה שיחות דו־כיווניות של סמארטפונים בדור 4 באמצעות לוויין, ובספטמבר - גם במכשירים מדור 5.
AST אינה החברה היחידה העוסקת בנושא. אפל ו"גלובלסטאר" היו הראשונות להציג קישור לווייני מטלפון סלולרי כבר באייפון 14, אולם לצורך שיגור מסרי חירום בלבד.
לדברי מנכ"ל פלאפון, אילן סיגל, "מדובר בבשורה אדירה למדינת ישראל במיוחד בימים אלה, שתספק מענה אמיתי ללקוחות רבים בשעת חירום ובמקומות מרוחקים".