הם לא יקרים, משוכללים ועתירי חיישנים כמו משקפי ה"וויז'ן פרו" של אפל שיצאו זה עתה לשוק ומיועדים בעיקר לצורכי משחק ובידור. הם גם קלים בהרבה — פחות מ־40 גרם לעומת יותר מ־600 גרם, נראים כמעט כמו משקפי ראייה רגילים ועולים רק כ־350 דולר — עשירית ממוצר הדגל של אפל. משקפי Frame החדשים של הסטארטאפ Brilliant Labs, שהושקו בארה"ב לפני שבועיים ומכירתם תתחיל באפריל, לא מתיימרים להתחרות בספינת הדגל החדשה של אפל או במתחריה הישירים מבית מטא, סוני ומיקרוסופט. הקונספט כאן צנוע בהרבה — משקפי בינה מלאכותית לשימוש יומיומי, גם בדרכים, המאפשרים ניתוח חזותי "מול העיניים" באמצעות AI, תרגום מיידי וחיפוש באינטרנט.
כך אתם יכולים לבקש מה־Frame בקולכם לזהות בניין היסטורי שאתם מביטים עליו, לתרגם שלטים או משפטים בשפה זרה תוך כדי שיחה או אפילו למצוא מידע תזונתי על המנה שהגישו לכם במסעדה. המידע מופיע כשכבת־על, ישירות על העדשה.
2 צפייה בגלריה
yk13800843
yk13800843
(בין העיניים: משקפי Frame עם המטען "מיסטר פאואר")
משקפי ה־Frame לא פותחים כאן ז'אנר חדש. לפני חודש בדיוק השיקה חברת Xreal בארה"ב זוג משקפיים דומה, Air 2 Ultra, במחיר כפול, 700 דולר. עם אלה אפשר גם לצפות בתכניות טלוויזיה או במשחקים ולהפעיל אפליקציות מציאות משולבת (AR). ה־Air 2 Ultra מקרינים תמונה צפה מול עיני המשתמשים, אבל כוללים גם מצלמות תלת־ממד, אחת בכל צד של המשקפיים, שיכולות למפות את הסביבה של המשתמש; מה שמאפשר למפתחים לבנות להם אפליקציות שמשלבות מרחב פיזי ודיגיטלי, כלומר תלת־ממד.

המטען השובב


2 צפייה בגלריה
yk13800842
yk13800842
מנכ"ל Frame בובאק טאוואנג'ר מדגים את המשקפיים | צילום: יח"צ
משקפיים עם מציאות משולבת, שנישאים ונראים (כמעט) כמו משקפי ראייה רגילים, הם כבר לא חידוש. בעשור האחרון הופיעו בשוק כעשרה זוגות כאלה. אף אחד מהם לא הפך להיט, אבל הז'אנר יציב, חי וקיים: בשבוע שעבר אף פורסם מחקר ישראלי המצביע על ההשפעה השלילית של השימוש בהם על ההתנהלות במרחב. החלוצים היו ה"גוגל גלאס" של גוגל, שעוררו בזמנם באז תקשורתי מטורף. אחריהם באו משקפי Focals של North, ומוצרים נוספים של יצרנים ידועים פחות, כמו Nreal Air, Inmo Air, Rokid Air ועוד. המוצר העדכני הקרוב ביותר ל־Frame הוא משקפי ה"ריי־באן" של מטא (בגרסתם החדשה), שהם בעלי צמד מצלמות 12 מגה־פיקסל וחמישה מיקרופונים, ומיועדים בעיקר למשימות צילום, סטילס וגם וידיאו, באמצעות הפעלה קולית של סייעת ה־AI של מטא, Meta AI. את התמונות והסרטונים (עד 60 שניות) אפשר לשתף עם חברים ובני משפחה ישירות מהמשקפיים באמצעות פקודה קולית פשוטה של "שלח תמונה" לפייסבוק או לאינסטגרם.
משקפי Air 2 Ultra, לעומתם, מנסים להתחרות יותר בביצועי משקפי־העל היקרים של אפל ומטא בתחום המדיה והמשחקים, בעיקר בזכות חיישני התלת־ממד המרחביים שלהם. הם שוקלים כ־80 גרם, כוללים מסך HD, מציעים שדה ראייה רחב יותר, וניתן לחבר אותם למחשב ולסמארטפון.
משקפי Frame כוללים עדשת ראייה שקופה, ומסך מיקרו־OLED צבעוני בגודל 640 על 400 פיקסלים, המוקרן דרך מנסרה מול עיני המשתמשים. הוא מציע שדה ראייה אלכסוני מוגבל למדי של כ־20 מעלות. המשמעות היא שהטקסט או התמונות לא מוצגים על כל העדשה אלא רק בתוך תיבה קטנה. במשקפיים משולבים גם מעבד חזק ומצלמה זעירה ברזולוציית HD, מיקרופון, ושתי סוללות קטנות. הם מריצים מערכת הפעלה ייחודית בקוד פתוח, ומופעלים על ידי מעבד מבוסס ARM. Brilliant מפגינה הומור שובב בעיצוב המטען המהיר המצורף למשקפיים. היא קוראת לו Mister Power, והוא מתמקם בין שתי העדשות ויוצר למשקפיים מעין "אף".

אפשר לשדרג

החידוש ב־Frame הוא גם במשקל הנמוך ובעיצוב האלגנטי — בניגוד לסגנון הקלאסי השמרני והמגושם של Air 2 Ultra ו"ריי־באן" — ובעובדה שהם מבוססים על מערכת הפעלה בקוד פתוח, ומאפשרים למפתחים שדרוגים מכל סוג. אפליקציית הבינה המלאכותית המככבת בהם נקראת Noa והיא כוללת עוזר AI המשתמש ביישומים של OpenAI לניתוח חזותי, ושל שתי חברות אחרות לתרגום ולחיפוש באינטרנט. לטענת החברה, Noa לומדת ומתאימה את עצמה הן למשתמש והן למשימות שהוא מבצע.
השימוש ב־Noa במשקפיים הוא חינם, "כפוף למכסה יומית" שתוגדר, והיצרנית Brilliant מתכננת לגבות תשלום על שימוש מוגבר יותר, שטרם נמסר מה יהיה גובהו. אבל כמו במחשב או בסמארטפון — השימוש יכול להיות חופשי עם אפליקציות אחרות שיפותחו עבורם עם הזמן.
בשנים שחלפו מאז נחשפו לראשונה ה"גוגל גלאס", הטכנולוגיה מתקשה לייצר לעצמה מאחז משמעותי אצל המשתמשים. מעבר למראה המגושם של המשקפיים, הם גם מעלים חששות של חדירה לפרטיות — זיהוי פנים, הקלטה בסתר ועוד — ולפגיעה בבטיחות כאמור, למשל במהלך הליכה ונהיגה. אבל Frame וחבריהם מלמדים שהטכנולוגיה הזו פה כדי להישאר.