נוטלי המשכנתאות ימשיכו לקוות: הריבית הבסיסית במשק לא תשתנה ותישאר גם בשישה השבועות הקרובים בשיעור של 4.5%, שהם 6.0% ריבית פריים. בכך שמר אתמול בנק ישראל על זהירות רבה במדיניות הריבית ונמנע מהפחתה שנייה ברציפות של הריבית, לאחר שהיה חלוץ בעולם בהפחתה ב־1 בינואר של הריבית ברבע אחוז. הורדת ריבית בתקופה הזאת הייתה מסייעת למשקי הבית ולחברות ובתי עסק בהחזרי ההלוואות ובעיקר לנוטלי המשכנתאות.
בכך שהשאיר את הריבית על כנה העדיף בנק ישראל להתחשב בגירעון הגדול הצפוי בתקציב המדינה, בהפחתת דירוג האשראי על ידי חברת מודי'ס ובהתייקרויות שצפויות במשק בקרוב על פי הודעת חברות ויבואנים רבים. בנק ישראל גם לקח בחשבון ככל הנראה את התייקרות החשמל ב־2.6% והדלק ב־16 אגורות בפברואר ואת מדד פברואר שצפוי לעלות בכ־0.3% ולהרים במקצת את האינפלציה.
1 צפייה בגלריה
yk13817150
yk13817150
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אי־הפחתת הריבית הפתיעה חלק מהחזאים, שכן האינפלציה ירדה בינואר לשיעור שנתי של 2.6%, מתחת לרף העליון של היעד שקבעה הממשלה, 1% עד 3%. כמו כן נמנע בנק ישראל מהפחתת הריבית למרות התמשכות המלחמה ומצבם הכלכלי הטוב פחות של בעלי עסקים ומשקי בית רבים.
למרות שהוועדה המוניטארית של בנק ישראל החליטה שלא לשנות את גובה הריבית במשק ההערכה היא שהמשך תהליך הפחתת הריבית צפוי כבר ב־6 באפריל, בהחלטה הבאה

למרות המלחמה

החלטת בנק ישראל התקבלה למרות המלחמה המתמשכת, שגרמה כבר להאטה בפעילות המשק, כולל הוצאת עובדים רבים לחל"ת, גיוס אלפי חיילי מילואים, היותם של יותר ממאה אלף מפונים מחוץ לבתיהם, בתי עסק שנקלעו לקשיים ומשקי בית שמצבם הכלכלי הורע. אולם נראה שבבנק ישראל עדיין מודאגים מסכנת האינפלציה ולא מרוצים מפעולות שמבצעת ממשלת ישראל לאחרונה, שעלולות להוביל להורדת דירוג האשראי של ישראל. כמו כן ההחלטה לא להוריד את הריבית התקבלה למרות ירידת שערי הדולר והיורו לאחרונה.
בהחלטת בנק ישראל יש מסר ברור לכנסת, שחייבת לאשר את הצעדים המשמעותיים של צמצומים והטלת מסים חדשים הכלולים בתקציב החדש לשנת 2024 שנדון כעת בכנסת.
במסיבת העיתונאים שכינס אתמול אמר הנגיד כי אי הוודאות השוררת במשק עדיין רבה מאד. לדבריו, המדיניות התקציבית והמגבלות על ענף הבנייה עדיין מהווים איום משמעותי על האינפלציה.

לא רק הבנקים

עוד אמר הנגיד כי חשוב מאוד שמסגרת התקציב שאושרה בממשלה תישמר גם בתום תהליך החקיקה בכנסת ובכך התייחס לשאלת "ממון" בדבר הנסיונות של חברי כנסת לבטל חלק מהצעדים שהוחלט עליהם כמו ביטול הפטור ממס על סיגריות בדיוטי פרי. בנוגע להורדת דירוג האשראי על ידי חברת מוד'יס ביקש הפרופ' ירון להדגיש כי על הממשלה לבצע שינויים מבניים לבניית מנופי צמיחה במשק והוסיף כי "יש שיח קבוע עם חברות הדירוג שהן מקצועיות וחשוב להקשיב להן". בעניין התוכנית להטיל מס נוסף על הבנקים אמר ירון: "אנחנו לא בעד הטלת מס סקטוריאלי". לדברי הנגיד היה אפשר להשית את המס על כל התחום הפינסי ולא רק על הבנקים הגדולים. הנגיד גילה גם כי בבנק ישראל מגבשים כעת את הארכת המתווה של ההקלות הניתנות ללקוחות מצד הבנקים בשל המלחמה בשלושה חודשים נוספים.