בשנים האחרונות תחום השתלות השיער תפס תאוצה בישראל, וטורקיה הפכה ליעד המרכזי שאליו טסו רבים כדי לשפר את מראה שיערם באמצעות השתלה, במחירים נמוכים, ואם אפשר לשלב גם טיול באיסטנבול - מה טוב. אלא שמאז 7 באוקטובר היחסים בין ישראל לטורקיה התערערו, משרד החוץ הוציא אזהרת מסע לטורקיה, הטיסות לשם נעצרו, והישראלים שרוצים למלא את הקרקפת הריקה נאלצים לחשב מסלול מחדש. אין צורך לדאוג: טורקיה אאוט, אבל קפריסין אין.
מתברר שקפריסין, שקרובה אלינו אפילו יותר מטורקיה, הפכה ליורשת המוכתרת שלה. לצידה גם יוון וגיאורגיה, וכמובן יש גם מגוון מרפאות בישראל, רק במחיר יותר גבוה. בקפריסין, כך מתברר, יש תעשיית תיירות רפואית מבוססת, עם מרפאות רבות להשתלת שיער שפועלות בראשות רופאים מומחים ומתחרות על הלקוחות הבאים מחו"ל. התחרות הגדולה, בשילוב עלויות התפעול הנמוכות (בין היתר בזכות שיעורי מס נמוכים), מייצרות מחירים נוחים עבור הישראלים, בפרט בחלק הצפוני (הטורקי) של קפריסין, שם המטבע הנהוג הוא הלירה הטורקית, בעוד שבחלק הדרומי (היווני) המטבע הוא יורו.
3 צפייה בגלריה
yk13820901
yk13820901
(צילום: שאטרסטוק)
עוד מתברר, שלצד מרפאות קפריסאיות מוסדרות ברישיון, שמקבלות ישראלים להשתלת שיער, לאחר 7 באוקטובר לא מעט רופאים טורקים, שביצעו השתלות לישראלים באיסטנבול, עברו לעבוד בקפריסין – בניגוד לחוק, כפי שאומר לנו ד"ר עלי פ. קורטי, פלסטיקאי מומחה להשתלות שיער מקפריסין, שמבצע את הטיפולים בבית חולים פרטי בצפון ניקוסיה.
ד"ר קורטי מזהיר כי לפי החוק בקפריסין לרופאים מטורקיה אסור לבצע השתלות שם, ומדובר למעשה בשוק שחור. לדבריו, עוד לפני המלחמה רופאים טורקים הגיעו לקפריסין לבצע השתלות לישראלים במרפאות פיראטיות, בסיוע שיווק אגרסיבי של "סוכנים" ישראלים שפירסמו בעיקר בפייסבוק. "משרד הבריאות הקפריסאי סגר מרפאות פיראטיות, ורופאים שנתפסו גורשו מקפריסין, אבל התופעה לא נעלמה לצערי, ומי שסובלים הם הפציינטים שנותרו במקרה הטוב עם השתלה חלקית או רגע לפני התחלת ההשתלה ובלי הכסף שהשקיעו. כדי להימנע מעוגמת הנפש, שלא לדבר על סיכון בריאותי, חשוב לבדוק היטב כל מידע על המרפאה, מי הרופא, שמו המלא, האם הוא בעל רישיון, ובאיזו מדינה מותר לו לבצע השתלות. חשוב גם שיהיה מוכר באיגוד העולמי להשתלות שיער – ISHRS", אומר ד"ר קורטי.
גורמים בענף בארץ מספרים שבצל המלחמה נולדה מתחת לרדאר גם בארץ תופעה של "סוכנים" שהביאו לישראל באופן פיראטי רופאים משתילים מטורקיה, ששכרו חדרים במרפאות פרטיות וביצעו כאן השתלות שיער בניגוד לחוק, שכן כמו בקפריסין, גם בישראל אסור להם לבצע השתלות שיער. לכן חובה לבדוק היטב גם בישראל מי הרופא שמבצע את ההשתלה בפועל, ולא להתפתות אחר פרסומים, בעיקר בפייסבוק, שמנופפים בשם של רופא מומחה מטורקיה.
נחזור לישראלים שנוסעים לקפריסין. יהודה, בן 45 מאזור הצפון, התנסה בהשתלת שיער גם בטורקיה וגם בקפריסין. "לפני שנה עברתי השתלה כושלת באיסטנבול", הוא מספר. "נסעתי להשתלה עם קבוצה מאורגנת בליווי סוכן מהארץ, שייצג את הרופא שמבצע שם את ההשתלות. אני מודה שמה שפיתה אותי היה גם המחיר הנמוך. לכל המושתלים בקבוצה הובטח שמדובר ברופא מוביל ובעל שם שמוכר כאן בארץ, אבל בפועל זה היה רופא אחר, לא מוכר. בנוסף, הובטח לי כיסוי מלא וצפוף עם אלפי שתלים, אבל התוצאות היו שונות".
3 צפייה בגלריה
yk13819883
yk13819883
אנטוניו יצחק נעים | צילום: אורי דמרקו
יהודה היה מיועד לטוס באוקטובר שוב לטורקיה כדי לבצע תיקון להשתלה, אבל המלחמה פרצה והוא נאלץ למצוא פתרון חלופי. "חיפשתי אלטרנטיבה, ותוך כדי בירורים הבנתי שקפריסין הפכה ליורשת של טורקיה, ובמחיר הוגן. לפני שבועיים עברתי שם את התיקון אצל רופא מומחה שהציל לי את הקרקפת. נסעתי לקפריסין עם סוכן שמייצג אותו. הנסיעה כללה הכל ולא הייתי צריך לדאוג לכלום. הסוכן דאג לליווי החל מהיציאה מהארץ ועד החזרה ארצה, כולל כרטיסי טיסה, מלון וכמובן הטיפול, שנעשה בבית חולים פרטי. זה עלה לי קצת יותר ממה ששילמתי בטורקיה ועדיין, בישראל זה היה עולה לי יותר. בטורקיה שילמתי 3,000 יורו, ובקפריסין 3,800 יורו".
גם יורם אזולאי, בן 48, מאזור המרכז, היה אמור לנסוע להשתלה באיסטנבול וכבר קנה כרטיסי טיסה וסגר את הפרטים, אבל המלחמה עצרה הכל. "התחלתי לברר מחירים בארץ וראיתי שהם ממש גבוהים עבורי, כי יש לי שטח התקרחות מאוד גדול – זה התקרב לסכום כולל של 40,000 שקל, כי אמרו שצריך לפחות שתי השתלות. בסופו של דבר בחרתי בקפריסין, נסעתי בקבוצה מאורגנת עם סוכן, וזה עלה לי פחות מ־20 אלף שקל כולל הכל, עם השתלה אחת ולא שתיים".
אנטוניו יצחק נעים (47) מנתניה הוא בעלי חברת "Younghair השתלות שיער בארץ ובחו"ל", שמארגנת לישראלים חבילות "פרימיום" של נסיעה להשתלת שיער בקפריסין. "עד 7 באוקטובר עבדתי חזק מאוד בקו טורקיה־ישראל, עם אלפי מטופלים שלקחתי להשתלה בהסכמי בלעדיות עם מרפאות מומחים מובילות באיסטנבול", הוא אומר, "אבל עם פרוץ המלחמה היה ברור לי שתם עידן טורקיה. חיפשתי אלטרנטיבות ומצאתי את קפריסין".
ועם כל זה, יש עדיין פה ושם ישראלים שלא מוותרים על השתלה שכבר קבעו בטורקיה וטסים בטיסות קונקשן, כי אין טיסות ישירות, כדי לבצע אותה.

כל רופא יכול

על פי מחקר שפורסם בכתב העת Journal of the American Academy of Dermatology, כ־40% מהגברים וכ־20% מהנשים סובלים מהתקרחות. זה תהליך טבעי שקורה עם הגיל כמובן, אבל יכול להתחיל גם בגיל צעיר, והגורמים הם בדרך כלל הורמונליים, גנטיים וסביבתיים, בהם מתח, תזונה לקויה ונטילת תרופות.
שוק השתלות השיער בעולם מגלגל מיליארדים. לפי הערכה, מדי שנה עשרות אלפי ישראלים ואולי יותר, בעיקר גברים, מבצעים השתלות שיער, רובם עושים זאת בחו"ל בסיוע כ־20 סוכנויות שמארגנות את הנסיעה מהארץ והטיפול בחו"ל. מעטים נוסעים באופן פרטי.
3 צפייה בגלריה
yk13819893
yk13819893
ד"ר נג'את מראענה עם לקוח. היקף הטיפולים בארץ נמצא בעליה | צילום: עידן גרוס
השתלות שיער הן הליך כירורגי שמבצע רופא שהוכשר לכך, בהרדמה מקומית. בתהליך מוציאים שתלי שיער מאזור תורם בראש (שבו יש הרבה שיער) ומשתילים אותם באזור הדליל. הטיפול יכול לספק תוצאות טובות לאורך זמן, אבל באזורים מסוימים, כמו הקודקוד (כיפת הראש), יש צורך לבצע טיפולי "תחזוקה". לפני המלחמה מושתלים נסעו לטורקיה כדי לעבור גם את טיפולי התחזוקה. היום עושים אותם לרוב בארץ. המחיר משתנה בהתאם למרפאות. הממוצע הוא 800 שקל לטיפול אחד.
לדברי ד"ר קורטי, לא כל מטופל מתאים להשתלה, והדבר נבדק בשלב הייעוץ, שבו גם מעריכים כמה זקיקים יש להשתיל כדי לקבל את התוצאה הרצויה. בשלב הראשון של הטיפול מבצעים נקבים זעירים שבהם יושתל השיער, תוך קביעת הצפיפות וכיוון השיער, ואחר כך, באמצעות טכניקות חדישות, מוציאים את הזקיקים מהאזור התורם ומשתילים אותם. הטיפול אורך בדרך כלל חמש עד שבע שעות. אין כמעט כאב. יש נפיחות ואדמומיות שנעלמות בהדרגה. לאחר כשלושה חודשים הקרקפת אמורה להתחיל להתמלא, לאחר כשישה חודשים להגיע ל־50% כיסוי, ולאחר כשנה לכיסוי מלא. ד"ר קורטי: "השתלה מוצלחת היא כזו שלא ניתן להבחין בה – השיער נראה טבעי".
בעיקרון, כל רופא שעובר התמחות בהשתלת שיער יכול לבצע השתלה, ויש אכן רופאים מתחומים שונים, כולל רופאי שיניים, שעוסקים גם בהשתלת שיער. עם זאת, ד"ר אלכס גינזבורג, רופא בכיר, מומחה ברפואת עור והמוביל בארץ בתחום השתלות השיער, שעוסק בתחום יותר מ־33 שנה וגם מכשיר רופאים בתחום, מסביר שבכל העולם ההמלצה היא לעבור השתלות שיער אצל רופא עור או אצל רופא פלסטיקאי, כי יש חשיבות עליונה למומחיות, לניסיון וליכולת לעקוב אחרי המטופל ולתת מענה.
בנוסף, אומר אנטוניו יצחק נעים, חשוב לעשות סקר מקדים, לקרוא ביקורות ועדויות של מטופלים ולראות תמונות של השתלות שנעשו. לדבריו, הוא נתקל במקרים של פציינטים שהגיעו לקליניקה מאולתרת בקפריסין ומצאו עצמם בהשתלה פיראטית.
"נתקלתי גם בהמון מקרים של רופאים בטורקיה שקיבלו בארץ שיווק אגרסיבי, אבל התוצאות של ההשתלות היו גרועות. לצערי גם אני, כשרציתי בזמנו לעשות השתלת שיער, בחרתי בסוכנות שעבדה עם מרפאות לא כל כך מוכרות. הובטח לי כיסוי מלא של אזור ההתקרחות, אבל זה לא קרה. נאלצתי לעבור תיקון, ואותו כבר הקפדתי לעשות אצל מומחה גדול וידוע באיסטנבול. זה עלה לי כפול. זה מה שהוביל אותי להקים חברה לליווי מושתלי שיער. הרופאים בבית החולים שאנחנו עובדים איתו בקפריסין מבצעים רק שתי השתלות ביום, לא כמו הרבה קליניקות שעובדות כמו מפעל, עם צוותים של טכנאים שיכולים לבצע 50 השתלות ביום. עדיף לא לבחור קליניקות כאלה".
מה קורה כשיש סיבוך
כמובן, לא חייבים לטוס לחו"ל כדי לבצע השתלת שיער, אבל בארץ היא תהיה על פי רוב יקרה יותר. מצד שני, לביצוע ההשתלה בארץ יש גם יתרונות. ד"ר גינזבורג: "בניגוד לניתוחים רפואיים נדירים, שלא ניתן לבצע אותם בישראל ואז אין ברירה וצריך לטוס לבצע בחו"ל, בהשתלת שיער המצב הפוך. רמת הרפואה כאן מאוד גבוהה והשתלות שיער מבוצעות בארץ כבר עשרות שנים בהצלחה מרובה. כרופא בכיר, מגיעים למרפאתי מדי יום מטופלים שטסו לבצע השתלת שיער בחו"ל, אולם התפתחה תופעת לוואי, זיהום או דלקת, ואין 'אבא ואמא' לפנות אליו.
"משך ההחלמה בחו"ל לרוב לא מספיק כדי לעקוב אחרי סיבוכים. המטופל סובל, נגרר למיון, וגם שם אין מומחים בנושא ולא תמיד המענה מדויק.
"בטורקיה, יוון וקפריסין לא פעם ההשתלות מתבצעות על ידי טכנאים, ולא על ידי רופא. זה כמו הימור, כי אחרי יומיים־שלושה חוזרים לישראל, ואם הטכנאים לא היו מאוד מנוסים, מתפתחות תופעות לוואי ואין מי שיטפל. מספיק שקיבלו מכה באזור, או התפתחו זיהום או דלקת, הם יתקשו למצוא כאן מענה. רופאים מומחים מעדיפים שלא לטפל בסיבוכים מחו"ל, כדי לא לשאת באחריות לטיפול שקיבלו בחו"ל".
ברשת "מכבי אסתטיקה" הבינו לאחרונה את הפוטנציאל והשיקו בימים אלה טיפולים להשתלות שיער. בכללית אסתטיקה עדיין אין. במכבי אסתטיקה עובדים עם הרופא המומחה להשתלות שיער ד"ר נג'את מראענה, בעל שבע שנות ניסיון בכירורגיה כללית בבית החולים הלל יפה ובעל ותק של חמש שנים בהשתלות שיער, וגם מכשיר רופאים בתחום. עד כה טיפל בכ־1,500 מטופלים בארץ, אומרים במכבי. השירות החדש מוענק בסניפי הרשת בערים תל־אביב, ראשון־לציון וחיפה, ומוצע כעת במבצע השקה – 30% הנחה + טיפול PRP (לחיזוק השערה ומניעת נשירתה לאחר ההשתלה) חינם.

כמה זה עולה


בארץ:
עלות השתלת שיער יכולה לנוע בין כ־14 אלף שקל (אם מדובר למשל רק במפרצים) לכ־36 אלף שקל אם שטח ההתקרחות גדול. יש מרפאות שמתמחרות לפי זקיק – מ־10 שקלים לזקיק, כשהשתלה מצריכה 2,500־4,000 זקיקים.
• מרפאת גינזבורג מדיקל של ד"ר אלכס גינזבורג ברעננה: בין 14 ל־30 אלף שקל, וייעוץ ללא עלות.
• מרפאת BHR של ד"ר ירון זנתי ברמת החיל בתל־אביב: בין 24 אלף שקל ליום עבודה אחד ועד 2,000 זקיקים, לבין 29 אלף שקל אם יש צורך ביום עבודה נוסף ועד מקסימום 3,500 זקיקים. עלות ייעוץ: 200 שקל, מקוזזת מעלות הטיפול.
• מרפאת ד"ר עופר מור ברעננה: בין 15 אלף שקל ל־36 אלף שקל. לא משתילים יותר מ־3,000 זקיקים ביום עבודה אחד. אם יש צורך ביותר מזה, מוסיפים יום עבודה. עלות ייעוץ: 400 שקל, לא מקוזזת מעלות הטיפול.
• מכבי אסתטיקה: 20 אלף שקל עד 28,429 שקל, לפי שטח ההתקרחות. בימים אלה יש הטבת היכרות לחברי וחברות מכבי: 30% הנחה, כלומר 19,900-14,000 שקל.
• מרפאת Full Hair Medical ברמת החיל בתל־אביב: החל מ־17 אלף שקל, ובשיחת ההיכרות הדגישה הנציגה כי הם לקראת העלאת מחירים. המרפאה קיימת ארבע שנים.
העלויות הסופיות נקבעות לאחר פגישת הייעוץ.
בקפריסין:
העלות בנסיעה פרטית לא מאורגנת נעה בין כ־14 אלף שקל (כ־3,500 יורו) ל־20 אלף שקל.
• חבילת פרימיום של חברת Younghair (ליווי צמוד הלוך־חזור, טיסות, מלון 5 כוכבים, והשתלה בידי רופא מומחה בבית חולים פרטי מוכר): כ־16,000 שקל (כ־4,000 יורו).
• קליניקת HDC בראשות ד"ר מאראס (ומתמחה בהשתלת שיער יותר מ־20 שנה), כולל טיסה ואירוח בדירה קרובה למרפאה): המחיר לפי זקיק – 2.30 יורו (9 שקלים) לזקיק, כלומר: מ־27 אלף שקל לטיפול אחד עם 3,000 זקיקים, ועד 50 אלף שקל לשני טיפולים בהתקרחות מלאה.
• רשת מרפאות ChoiExpert בראשות ד"ר כריס טסקלוס: מ־3,200 יורו (כ־12 אלף שקל) ל־1,000 זקיקים ועד 5,500 יורו ל־4,000 זקיקים. המחיר כולל שני לילות במלון 4 כוכבים והסעות משדה התעופה.
• מרפאת Hair Transplant in Cyprus: מ־1,950 יורו ל־1,000 זקיקים ועד 5,250 יורו ל־3,500 זקיקים.