כשנולד ילד, יחד עם אלף הצרכים שאיתם הוא נולד ועלייך לספק, מתפתח הצורך שלך, צורך הישרדותי משכבר הימים, לספק לו הגנה. לוודא שאת חייו בעולם הזה הוא יעבור במינימום סיכונים ובמקסימום ריכוך, שיחלפו ללא כל פגע או שריטה.
ההגנה שאנו שואפים לספק מלווה באין־ספור עזרים ומוצרים נלווים שבהם נשקיע ממיטב כספנו על מנת לוודא שהילד לא ייתקל בסכנה, בין אם במניעת טריקת המגירה על אצבעו הקטנה, ובין אם בהתקנת מערכות משוכללות לחסימת מעבר בלתי מאובטח למדרגות, בריכה ביתית תמימה או רחמנא, כל מה שיש לעולם להציע שאינו מותאם לשיקול דעתם התמים של ילדים.
1 צפייה בגלריה
yk13818623
yk13818623
(מימין: הדסה בן־ארי ויעל שבח | צילום: שרון צור)
בעת שפרצה המלחמה את דלתות בתינו וחדרה דרך כל חריץ אל תוככי נשמותינו ופצעה אותן ללא רחם, ניסינו חלקנו להיאבק בה. אישית, הרגשתי בפרץ החזק התוקף אותי ואת הניסיון הכושל שלי לעמוד בפרץ מול כל סיפורי הזוועות, המילים הקשות והמטלטלות, הפחדים והמפלצות שלא האמנתי, גם לא בחלומות הקשים ביותר שלי, שאפגוש במציאות חיי אי פעם.
הניסיון למנוע את הנזק הבלתי נמנע שיפגע בילדים הרכים שלי, היה כמו לעמוד עם מטרייה עלובה מרופטת וחסרת ערך בתוך סופת רוחות וגשמים זועפת במיוחד. הצורך הטבעי הזה, לגונן ולהגן על הילדים שלנו, התגלה מהר מאוד כמשימה בלתי אפשרית. ורגע לפני שאמרתי נואש פגשתי ביוזמה שכמו באה להיות מגן ושריון, לילדיי ואולי גם לי.
כמוני, גם הדסה בן ארי, אמא של שיר ציון נחמה, ברוך חי, משה, מרים, אהבה, שלום, ואורי שושנה שרק נולדה, הבינה שאין ביכולתה למנוע מזוועות המלחמה לחדור את קירות ביתה. אלא שהיא, באומץ לב יוצא דופן, בחרה בדרך המסוכנת ביותר בהתמודדות עם סיפורי המלחמה; היא בחרה באמת ובדרך של תיווך.
בשתי ידיה החשופות, עם צוות אמיץ לא פחות, הדסה יצאה לקרב על הסיפורים, היא נברה ונברה ובררה בין הסיפורים הקשים והכואבים, היכן מסתתרים היהלומים. איך מבין הזוועות, המיתות המשונות והפצעים שטרם הגלידו, להפיק מרגליות ולהגישן, כמו בובת פרווה צבעונית ורכה לילדים הרכים שלה.
היא והצוות שלה מתרגמים, כן ממש כך, סיפורי חיים וסיפורי גבורה. בדקדוק ובדיוק רב אחר כל אות ואות לשפתם המיוחדת של הילדים, יוצרים את אוסף הסיפורים "מלחמה של גיבורים".
היוזמה, שהחלה כצורך אישי־משפחתי להפוך את הכאב והפחד לעוצמה ולתת כלים לנפשותיהם הרכות של ילדיה שלה, הפך כמעט בן רגע לפרויקט יחיד מסוגו, הכולל דף פייסבוק בעברית, אנגלית וצרפתית, אתר צבעוני ומאיר עיניים וספר בן 70 סיפורים ראשונים על גיבורי המלחמה לילדים בגילי יסודי.
בשעה שכולנו היינו כואבים והמומים, הדסה התעשתה ועמדה במשימת האימהות המאתגרת והחשובה ביותר, להיות מורת דרך. המשימה שצלחה תוליד לבטח גיבורות וגיבורים חדשים. גיבורים ממש כמותה.