ירי חיזבאללה המתרחב מעבר ל"רצועת הביטחון הישראלית" המפונה מתושביה, כמעט הביא ביממות האחרונות לפגיעה נרחבת בחיי אדם. במטח הירי אתמול בשעות אחר הצהריים לכיוון בסיס חיל האוויר במירון הופעלו התרעות במעל 20 יישובים בגליל המערבי. בערב הודיע צה"ל כי נ"ט פגע בבסיס, והוא תוקף בלבנון בתגובה.
2 צפייה בגלריה
yk13819453
yk13819453
צילום: דובר צה"ל
מספר טילים פגעו בסמוך לכביש 89 נהריה־מעלות, נהגים רבים נקלעו לאש התופת ובנס לא נפגעו. שלשום, בירי לגולן נחתו הרקטות מלבנון בסמוך לאוטובוס ציבורי שיצא מקיבוץ אורטל, וגם במקרה הזה בנס לא נפגעו הנוסעים בו. בחיזבאללה החריפו את הניסיונות לפגוע באתרים אסטרטגיים צבאיים בגליל, כניסיון נקמה לאחר חיסולם של כמה מבכירי ארגון הטרור שהפגיעה בהם מביאה למבוכה רבה ולפגיעה ביכולות האסטרטגיות של הארגון ביוזמת מתקפות ובאיתור מחליפים.
עם הפחתת עצימות הלחימה בגזרת עזה, עיני בכירי הממשלה והצבא נשואות צפונה. הרמטכ"ל הרצי הלוי הגיע אתמול לגליל, קיים הערכת מצב באוגדה 146 ופגש את חברי כיתת הכוננות במושב שתולה. "חיזבאללה החליט ב־7 באוקטובר בערב שהוא מצטרף, והוא צריך לשלם על זה מחיר גדול מאוד", אמר להם הלוי והבטיח כי התושבים יחזרו הביתה, למרחב מוגן ממחבלים. בעת ביקורו ירו חיזבאללה מטח רקטות לעבר הבסיס, אך לא ברור אם ידעו על האישיות הבכירה שנמצאת בו. שר הביטחון יואב גלנט שביקר שלשום בפיקוד הצפון הצהיר כי בקבינט המלחמה "מתכננים להגביר את עוצמת האש נגד חיזבאללה, שלא מצליח למצוא מחליפים למפקדים שאנחנו מחסלים".
על אף זעמם של התושבים המפונים שנעקרו מבתיהם לפני קרוב לחמישה חודשים וחזרתם עוד רחוקה, ואל מול מטחי הירי הנרחבים וחוליות הנ"ט שממשיכות בירי לעבר היישובים המפונים, סבורים בצה"ל כי הישגי המלחמה עד כה מייצרים מציאות שמשנה את מאזן הכוח של חיזבאללה באיום על יישובי הצפון - אך המערכה כמובן עוד לא הושלמה.
2 צפייה בגלריה
yk13819623
yk13819623
רכב שנפגע מרסיסי רקטה באשקלון, אמש

תחת מציאות "המתקפות המוגבלות" שמאלצת הממשלה את הצבא, בשל הלחצים המדיניים מארה"ב וצרפת והמאמצים להגיע להסכם מדיני להרחקת חיזבאללה ללא הסלמת הלחימה, על פי פרסומים בלבנון הצליחו כוחות חיל האוויר והמודיעין, בהובלת פיקוד הצפון, לגבות מחירים כואבים במאמצי סיכול הממוקדים בשכבת בכירי חיזבאללה, ובמיוחד באלו הוותיקים שהפגיעה בהם גורמת נזקים בלתי הפיכים. בשבועות האחרונים חוסלו חמישה בכירים בארגון, בהם מפקדי חטיבות השולטים על מרחבים הסמוכים לגבול ישראל זה שנים ארוכות והם בעלי ידע וניסיון רב. תחת ידיהם יצאו מתקפות רבות נגד יעדים צבאיים. בעוד בכירי צה"ל "זזים" מתפקיד לתפקיד אחת לכמה שנים, בחיזבאללה גרים המפקדים הבכירים במרחב שעליו הם אמונים ומשרתים בו לאורך שנים רבות. גם בכירים ביחידת רדואן ובמערך האווירי של חיזבאללה חוסלו.
"אנחנו עובדים בשני וקטורים: פגיעה בתשתיות חיזבאללה במרחב הגבול ופגיעה בפעילים", הסביר גורם צבאי בכיר, "חיזבאללה היום עם למעלה מ־250 מחבלים הרוגים, רק בשבוע האחרון חיסלנו שני מח"טים. היוזמה היא הסיפור המרכזי. כל יום, לא משנה מה, אנחנו יוצאים במטסים יזומים שלנו בשביל לפגוע באופן שיטתי בתשתיות, פעילים ומפקדים. אנחנו בעיצומו של תהליך האצת מוכנות למתקפה. בייצור המטרות, באימוני הגדודים והחטיבות, בתיקוף תוכניות ההתקפה. הכל לטובת שינוי המציאות הביטחונית בצפון".
בעוד מטחי חיזבאללה חורגים לעבר הגולן והר מירון, בצה"ל מציינים כי מטוסי חיל האוויר עפים ומרחיבים את טווח התקיפה עד אזור צידון, ביירות ואף בעלבכ, כמאה קילומטרים ממטולה.
בבור שבפיקוד הצפון מתאספים בכל ערב במטה "מרכז האש" ומכינים את יום הקרב הבא. ארסנל היעדים שהוכן במשך שנים בידי כוחות האיסוף הקרבי והמודיעין, לצד אינספור מטרות חדשות שנאספות מאז פתיחת המלחמה עומד לרשותם, והם בוחרים את סדר העדיפות והיעדים שבכוונת צה"ל להסיר באותה עת. בשבועות הראשונים למלחמה הוסרו מעל מאה מוצבים ועמדות תצפית שהשקיפו על יישובי הגליל. כעת, כוחות הירי של חיזבאללה פועלים בעיקר מתוך בתים פרטיים שמהם יורים ואוספים מידע על פעילות צה"ל. הרמטכ"ל הלוי הצהיר אתמול כי המערכה לא תושלם אלא כאשר "אין כאן חיזבאללה צמוד לגדר, לא צמוד ולא אחרי הצמוד".
בצל המאמצים המדיניים להביא להסדר, בצבא מבקשים לעצב את המרחב שמעבר לגבול באופן שיבטיח תמונה שונה לחלוטין מזו שהכירה האוכלוסייה המקומית, תומכת החיזבאללה, כשברחה. ראש המועצה האזורית הגליל העליון, גיורא זלץ, בירך אמש על דברי הרמטכ"ל, אך הבהיר כי התושבים בגליל מצפים כי לפני כל הסכם שהוא – יוסר באופן מוחלט איום הטילים בכינון ישיר וחדירת מחבלים.
בתוך כך, כתבנו מתן צורי מוסיף כי בשעות הערב, בעיצומה של ההצבעה בבחירות המקומיות, נשמעה אזעקה באשקלון לראשונה זה עשרה ימים. שתי רקטות יורטו, ורסיסים נפלו על רכב בעיר.