מחיר הדלק ממשיך לעלות מתחילת השנה. הלילה בחצות (בין חמישי לשישי) יעלה ליטר דלק אוקטן 95 בשירות עצמי בעוד 13 אגורות למחיר של 7.51 שקל, ובשירות מלא המחיר יהיה 7.73 שקל.


המחיר המרבי לליטר דלק אוקטן 95 בתחנה בשירות עצמי באילת (ללא מע"מ) לא יעלה על 6.42 שקל לליטר, עלייה של 11 אגורות מהעדכון קודם. תוספת בשירות מלא תעמוד על 19 אגורות (ללא מע"מ), ללא שינוי מהעדכון קודם.
ביטול ההנחה על מס הדלק ב־1 בינואר השנה ממשיך לגרום לעלייה מהירה של מחירי הדלק בישראל. העלייה מסתכמת כבר ב־57 אגורות, וביחד גורמת לעלייה של 0.3% במדד המחירים לצרכן בחודשים ינואר עד מארס. בינואר מחיר ליטר דלק אוקטן 95 התייקר ב־28 אגורות, בפברואר ב־16 אגורות וכעת, כאמור, בעוד 13 אגורות.
חמשת ימי החישוב של מחירי הדלק באגן הים התיכון הסתיימו ביום שלישי, ונרשם שינוי מסוים במחיר לעומת החודש שעבר, שהוביל להתייקרות הנוכחית. מחיר הדלק באגן הים התיכון עלה ב־7%־8% יחסית לחודש שעבר, אולם שער הדולר צפוי להיות זהה לשערו בסוף חודש ינואר, כאשר עמד על 3.65 שקל ביום הקובע למחיר הדלק בחודש פברואר, ממש כמו השער היציג שנקבע שלשום - 3.649 שקל.
בכירים באוצר וכן שר האנרגיה, אלי כהן, חוששים שעליית מחיר הדלק תלבה את האינפלציה ותמנע אפשרות שבנק ישראל ימשיך בתהליך הפחתת הריבית בחודשים הקרובים. בינתיים, האינפלציה דווקא התמתנה בחודשים האחרונים ל־2.6%, אולם התייקרות הדלק השפיעה עליה וצפויה להשפיע גם בהמשך. כמו כן נגיד בנק ישראל החליט השבוע שלא להוריד בפעם השנייה ברציפות את הריבית - בגלל החשש מליבוי האינפלציה.
שר האנרגיה כהן אמר עוד בתחילת חודש פברואר כי, "על מנת לתת זריקת תמריץ למשק, במיוחד בתקופה הכלכלית המאתגרת שלפנינו, יש לקדם צעדים שיבלמו כעת את האינפלציה ולכן יש לשקול שוב את הקטנת הבלו על הדלק וכן על מוצרים בסיסיים נוספים כמו החשמל והמים". בינתיים, ככל הידוע, לא צפוי שינוי במדיניות כאמור.
נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר, ביקר את ההעלאה הנוספת של תעריף הדלק ואמר כי "חבל שבזמן מלחמה ממשלת ישראל ממשיכה לייקר את כל המוצרים שהציבור הישראלי חייב לצרוך. היינו מצפים כי בתקופה כה קשה, הממשלה תנסה להפחית את התעריפים שבאחריותה כמו דלק, חשמל ומים, אולם הממשלה לצערנו פועלת הפוך".

הסיגריות מתייקרות

ועדת הכספים של הכנסת אישרה לאחר מחלוקת ממושכת את העלאת המס על הסיגריות. עם חתימת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על הצו מחיר חפיסה צפוי לעלות ב־1.6 שקל, ולהכניס למדינה מס בסכום של כ־400 מיליון שקל נוספים בשנה. הוועדה הייתה אמורה להצביע גם על ביטול הפטור ממס על סיגריות בדיוטי פרי, אולם יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני הודיע במהלך הישיבה כי לבקשת ח"כ אליהו רביבו ההצבעה תידחה. כזכור התבטא רביבו שהוא מייצג ציבור שהייקור יקשה עליהם וביקש לבטל את ההחלטה על ביטול הפטור ממס.

הגירעון אושר

הגירעון הגדול ביותר בתקציב המדינה בשני העשורים האחרונים אושר. ועדת הכספים של הכנסת אישרה אתמול את הצעת חוק הפחתת הגירעון לקריאה שנייה ושלישית. החוק קובע את הגדלת הגירעון בשנת 2024 ל־6.6% מהתוצר, במקום 2.25%, כאשר ההפרש ביעד הגירעון מסתכם בכ־70 מיליארד שקל, ומיועד לממן את ההוצאות הנוספות הנדרשות כתוצאה מהמלחמה.
כדי לאפשר את הגידול בהוצאות הממשלה בשל המלחמה, הכנסת אישרה בדצמבר בעת עדכון התקציב לשנת 2023, הגדלה חד־פעמית של ההוצאה המותרת ב־2023 והגדלה של יעד הגירעון לשנה זו. כעת מוצע להגדיל באופן חד־פעמי את ההוצאה המותרת ואת הגירעון גם בשנת 2024.

השקל מתחזק

אתמול, ביום המסחר הראשון במטבע חוץ לאחר אי־הפחתת הריבית ביום שני - התחזק השקל בכאחוז. הדולר נקבע על שער של 3.60 שקל והיורו נקבע על שער של 3.90 שקל.