הסל שלכם יהיה הבוקר יקר יותר: ההתייקרויות של חברות המזון ויסוצקי, זוגלובק ואסם נכנסו לתוקף ביום שישי וכבר הבוקר נרגיש את זה במוצרים מצוננים שנמכרים במקררים, ובחודשים הבאים - גם במוצרים שנמצאים על המדפים. החברות האלה מצטרפות לשורה ארוכה של יצרניות ויבואניות שהעלו מחירים, כמו שטראוס, שסטוביץ, יכין, אחוה ובית השיטה.
בין ההתייקרויות שנכנסות הבוקר לתוקף: זוגלובק ייקרה בעד 20% מוצרי פסטרמה, נקניקים או שניצל תירס. אסם ייקרה ב־3%־9% את סלטי צבר, מוצרי טבעול, אטריות למרק, בונז'ור, קטשופ ורטבים, עוגיות ומוצרים מבוססי שוקולד. ההתייקרויות האלה מצטרפות לעליות במחירי הדלק, החשמל, ארנונה, או מחירי הטיסות שעלו בגלל המלחמה.
1 צפייה בגלריה
yk13823628
yk13823628
(ברקת והמדבקות השחורות על מוצרי אסם. שיימינג ממלכתי)
היוזמה של שר הכלכלה ניר ברקת שרשתות השיווק יתאגדו נגד היבואנים והיצרנים שרוצים להעלות מחירים, ויסרבו למכור את מוצריהן, לא הצליחה להתרומם. השר פנה לרשות לתחרות, כדי שתיתן את ברכתה להתאגדות של רשתות השיווק, שבעיקרון אסורה על פי החוק. אולם, כפי שהיה צפוי, הרשות פסלה את היוזמה והיא לא תצא לדרך. לפי הרשות, מדובר בתיאום מחירים אסור על פי חוק. נכון שמטרתו טובה: לסייע לצרכן, ונכון שמדובר בהורדת מחירים ולא בהעלאתם, ובכל זאת יש פה חשש להסכם כובל נגד ספקים והתאגדות אסורה.
בעקבות זאת מקדם השר יוזמה חדשה: חקיקה נגד חברות המזון ברשימה השחורה שהעלו מחירים בזמן מלחמה. לפי החוק החדש על כל מוצר שמחירו יעלה תודבק מדבקה שחורה כדי שהציבור יוכל לזהות מי העלה מחירים בשעת מלחמה. לדבריו: "החברות ברשימה השחורה פוגעות בציבור הישראלי בשעה קשה של מלחמה, שכל העם פועל בסולידריות ורק החברות הללו מנותקות. לצערי, חברת אסם מעדיפה להיות ברשימה השחורה. היא מאמינה שהיא תעלה מחירים במלחמה ואתם תשכחו לה את זה. זה לא מפתיע כי רובכם לא יודעים שאסם היא כבר לא חברה ישראלית. אסור לאסם להעלות מחירים במלחמה. זו יריקה בפנים של כולנו". יוזמה נוספת היא פתיחת השוק ליבוא במסגרת רפורמת "מה שטוב לאירופה טוב לישראל".

הצלחה חלקית

שר הכלכלה ניר ברקת קרא לכל היצרנים והיבואנים לשיחות איום והצליח לגרום להקפאת חלק מההתייקרויות, למשל של יוניליוור וסלטי שמיר, ולגרום ליצרניות ויבואניות אחרות כמו ויליפוד לצאת במבצעים שמורידים את המחיר למחיר הקודם. גם ביוזמה הזאת - המחיר האפקטיבי לצרכן עלה כי הצרכנים עדיין איבדו את מחירי המבצע הקודמים להתייקרויות. בנוסף, פסח לפנינו ונראה שהמבצעים בחג לא יהיו עמוקים כפי שהיו בשנים קודמות. כרגע בכל הרשתות מדווחים על האטה בקניות וגם למצב יש ככל הנראה חלק בכך.
אז איך מתמודדים עם עליות המחירים?
• קונים מהמתחרים שעוד לא העלו מחירים או עוברים למותגים הפרטיים, שומרים קבלות ומשווים מחירים של מוצרים שנקנים באופן קבוע. לחלופין, אפשר לבנות סל באפליקציות ולהתעדכן כך בשינויי המחירים. * מומלץ לקבוע מחיר מקסימום שמעליו לא קונים. כך למשל: אל תקנו פסטה ביותר מ־5 שקלים ל־100 גרם. מרכך כביסה מרוכז אפשר לקנות ב־15 שקל למותג או ב־9.90 שקלים לנון־מותג. אל תקנו ב־20 שקל. טייסטרס צ'ויס תקנו במחירים שקרובים ל־20 שקל, לא ב־30 ו־40 שקל. כרעיים עוף טרי קנו בפחות מ־25 שקל ועדיף פחות מ־20 שקל. לא מצאתם? קנו עוף קפוא.
• אל תיכנעו להתייקרויות ובכל מוצר נסו למצוא חלופות זולות יותר. מתנסים ומתאפקים עד שהמחירים יירדו. • עדיין מעדיפים את המוצר שהתייקר? קנו אותו רק במבצעים. אין מבצע? קנו מותג אחר. תהיו גמישים, זה ישתלם לכם ותוכיחו שאתם לא מוכנים שיזלזלו בכם.