והימים הם ימים של כולנו צה"ל. והימים הם גם ימים של חוק הגיוס, ושל חלוקת הנטל מחדש. דווקא בטיימינג הזה, ואולי בהפוך מהאווירה הציבורית, אני רוצה להציע אפשרות: לנתק את הקשר בין שירות בצבא לבין היכולת להיות חלק מנבחרת ישראל בכדורגל.
הנוהג שרווח כאן לאורך עשורים הוא שמי שנקרא לשירות צבאי ולא השלים את שירותו, לא יכול להיות חלק מנבחרת ישראל. כלל ערכי, בעל מסר, שמן הסתם לא יכול להיות רלוונטי לכולם. למשל לא לשחקנים מהמגזר הערבי, שלא נקראים לשירות. או למתאזרחים. זה לא ממש פייר, אבל אין בזה חדש. גם אין יותר מדי חדש בעובדה שכדורגלנים שמתגייסים במסלול ספורטאי מצטיין לא יהפכו לרמטכ"לים. ואפילו לא לסגן הרמטכ"ל.
מה שכן התחדד בתקופה האחרונה זה התפקיד הקהילתי שיש לכדורגלנים, אם שירתו בצבא או לא, בטח אחרי 7 באוקטובר: בעיצוב דעת הקהל בארץ ובעולם, במפגש עם פצועים ומפונים, בחיזוק החוסן, באמירה מנחמת, במסרים, במחוות, לפעמים בסתם ברכת יום הולדת.
קחו לדוגמה את ברק בכר. זוכרים את הנאום המרגש שנשא בתחילת המלחמה, כשאימן בכוכב האדום, לפני המשחק נגד לייפציג בליגת האלופות? זה שבו ניצל את הבמה כדי לתקוף את השתיקה המבישה של המועדונים הגדולים? דלתות של חצי עולם הוא סגר לעצמו באותו נאום ועדיין הלך עם האמת והלב והעם.
עוד ככדורגלן, בכר הודר מהנבחרת כי לא השלים שירות צבאי. אני לא יודע איפה הסוגיה עומדת עכשיו. בשנים האחרונות היו פרסומים שהחל בהשלמת שירותו הצבאי. אבל גם אם השלים וגם אם לא, זה נראה לכם רציני לבוא ולפסול אותו מלאמן את נבחרת ישראל? סוגיית השירות הצבאי נראית פשוט לא רלוונטית. לא אצל בכר ולא יודע אם אצל אחרים. בטח לא בעידן שבו שרים בכירים בממשלה לא עשו שירות צבאי, ושום דבר לא עוצר אותם מלנווט את חיינו.
בסוף, אתה צריך בנבחרת את הטובים ביותר. לא הפטריוטיים ביותר. אתה לא מזמן את מנשה זלקה לנבחרת כי הוא לוחם, למרות הכבוד הרב לקפטן הפועל חדרה; כמו שכדאי אולי להסיר את הווטו מזימון ירדן שועה שלא עשה שירות צבאי, אבל בתור כוכב כדורגל, ירצה או לא, נדרש לתרומה גם בפן החברתי.
אין מחלוקת שאת הנבחרת הלאומית צריכים לייצג כאלה שראויים לחולצה, שנוכל להתגאות בהם כנציגים שלנו. זה בסדר גמור לקבוע קריטריונים בסיסיים לזה. על סעיף שירות צבאי אפשר לוותר.
אנשי כדורגל כמו ברק בכר מסייעים בחזית ההסברה הקריטית, במפגש עם פצועים ומפונים, בחיזוק החוסן – הגיע הזמן לנתק בין שירות צבאי לבין הזכות להיות בנבחרת ישראל