בחצות הלילה התייקרו כל מוצרי הטבק בישראל בשל העלאת המס, כדי להקטין את הגירעון הגדול בתקציב המדינה בכ-400 מיליון שקל. המס הנוסף על מחיר חפיסת סיגריות (כולל מע"מ) עלה בכשני שקלים. עם זאת יצרנים וסוחרים יוכלו לספוג מהיום חלק מההעלאה ולגבות מחיר נמוך יותר.
עוד בטרם אישרה הכנסת סופית את הטלת המס החדש, החליטו ברשות המסים להודיע על כך החל מהלילה. המס על מגוון מוצרי עישון יעלה בהפתעה בין היתר כדי למנוע אגירת סיגריות ועסקאות בשוק השחור עד למועד האישור הסופי של תקציב המדינה.
כזכור, התנהלו בשבועות האחרונים דיונים ועימותים בוועדת הכספים של הכנסת סביב כוונת הממשלה להעלות את מחירי מוצרי הטבק והעישון בישראל. בין השאר לא אושרה עדיין החלטת משרד האוצר לבטל את הפטור ממס על פאקט סיגריות אחד לנוסע בדיוטי פרי, בשל התנגדות חברי כנסת מהליכוד בעיקר. כמו כן היו ויכוחים בעניין סירוב משרד האוצר להשוות את המס על סיגריות אלקטרוניות לסיגריות הרגילות, שכן האלקטרוניות כביכול פחות מסוכנות לבריאות. אולם בעקבות אזהרות רופאים והאגודה למלחמה בסרטן, על כך שבני נוער מנצלים את המחיר הנמוך של סיגריות אלקטרוניות ודרכן מתמכרים לעישון, התרצו באוצר והשר בצלאל סמוטריץ' הורה להשוות את המס של הסיגריות האלקטרוניות לסיגריות הרגילות בהדרגה. גם מס הקניה על נוזל למילוי סיגריות אלקטרוניות וסיגריות אלקטרוניות חד פעמיות יעלה וכך גם מס הקניה על טבק לא מעובד, סיגרלות, טבק אחר לאידוי, מכשיר לחימום טבק הכולל יחידות טבק ומכשיר לחימום טבק הכולל טבק.

אין הסכמות

עוד דחייה ועיכובים בלתי נגמרים באישור הסופי של תקציב המדינה החדש לשנת 2024. אישורו צפוי לכל המוקדם בקריאה השלישית בכנסת בשבוע הבא, החל ב־11 במארס, ואישורו שתוכנן במשרד באוצר ובכנסת להיום, 4 במארס, נדחה.
התקציב היה אמור להיות מאושר סופית בקריאה שלישית בכנסת כבר ב־19 בפברואר, 50 ימים בדיוק לאחר תחילת שנת התקציב 2024, אולם, בשל התעקשותו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' להכניס כ־4 מיליארד שקלים מהכספים הקואליציוניים לתוך בסיס התקציב - חל עיכוב של שבועות באישורו. בהוראת היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה, התוספת אמנם תיכלל בבסיס התקציב, אולם רק בשנת 2024, ולא יתהווה תקדים להכללתה גם בתקציבי השנים הבאות.
בשל העיכוב באישור תקציב המדינה, תוך ביצוע עבירה על החוק של הממשלה, קוצצו תקציבי כל משרדי הממשלה כבר במאות מיליוני שקלים, מתוך הקיצוץ המקורי של 67 מיליארד שקלים לפי התקציב שאושר במאי 2023. משרד האוצר אסר לפיכך על כל משרדי הממשלה לבצע התקשרויות חדשות ובין השאר נאסר לפי שעה גיוס עובדים חדשים למשרדי הממשלה.
לפי שעה עברו בוועדת הכספים של הכנסת, שבה מתקיימים רוב הדיונים לאישור התקציב החדש, רק פחות מחצי מהסעיפים בתקציב החדש לשנת 2024, וכעת נותרו עוד כ־30 סעיפים שעל חלקם קיימות מחלוקות רבות בין חברי הכנסת למשרד האוצר. על החולקים נמנים גם חברי כנסת מהקואליציה, בהם חברי הכנסת אליהו רביבו וחנוך מילוויצקי מהליכוד.
בין השאר המחלוקות העיקריות נוגעות לכל התקציב עצמו של כלל המשרדים, לקיצוץ הגדול בתקציבי המשרדים, ולגידול העצום של 30 מיליארד שקלים בתקציב הביטחון.

ההתנגדויות

• הטלת מס פחמן - עדיין קיים ויכוח מול התעשיינים, מפעל נשר ומפעלי התפלת מים לגבי השיפוי שיינתן, בשל העלאת המס.
• הגדלת המס על רווחי הבנקים - האם יהיה מס ערך מוסף רק על הבנקים הגדולים בשיעור של 26% במקום 17%, או מענק קבוע וחד־פעמי למדינה ללא מס, בהיקף של 1.2 מיליארד שקלים. חברי הכנסת מבקשים להבטיח גם שהצעדים לא יגרמו לגלגול המס החדש על הלקוחות.
• ביטול הפטור על פקט סיגריות בדיוטי פרי. קיימת התנגדות של חברי כנסת של הליכוד בוועדה.
• קיים ויכוח סביב הצעת האוצר על ניכוי הוצאות רכב בתדלוק בעתיד באמצעות דלקן בלבד.
• התנגדות באופוזיציה ובעיקר מצד ח"כ נעמה לזימי לקיצוץ של 200 מיליון שקל לגיל הרך.
לעומת זאת נודע כי נמצא סופית מקור תקציבי לקיצוץ שתוכנן בתנועות הנוער בין השאר מביטול הפטור ממס על סיגריות בדיוטי פרי.
• הוספת תכנית "אופק חדש" לרשתות החרדיות, שנתקלת בקשיים משפטיים.
• התנגדות לקצץ במסגרת המשרד לשוויון חברתי בתכניות שונות ולקיצוצים לחברה הערבית וללהט"ב.
• קיימת התנגדות מצד חברי אופוזיציה לתוספת של 200 מיליון שקל למשרד ההתיישבות.

עיקרי המחלוקות

• תקציבי משרדי הממשלה והקיצוץ בהם
• הגידול של 30 מיליארד שקל בתקציב הביטחון
• הגדלת המס על רווחי הבנקים
• הטלת מס פחמן
• ביטול הפטור על סיגריות בדיוטי פרי
• הוספת תכנית "אופק חדש" לרשתות החרדיות
• קיצוצים לחברה הערבית וללהט"ב
• תוספת 200 מיליון שקל למשרד ההתיישבות
גם המס על נוזל למילוי סיגריות אלקטרוניות, סיגריות אלקטרוניות חד פעמיות, טבק לא מעובד, סיגרלות, ומכשיר לחימום טבק עלה החל מאתמול בלילה