מרבית המומחים בעולם מאמינים כי מכת הגשם שחוותה ישראל בחודש שעבר תחזור על עצמה בשנים הקרובות עם כמות ממטרים גדלה. בעקבות כך, מנסה המדינה למצוא פתרונות יעילים לטיפול בזרימת מי הגשמים בכדי שאלו לא יציפו שכונות שונות. אחת הבעיות המרכזיות היא גוש דן הרווי בבנייה, דבר שאינו עוזר למים לחלחל לאדמה.
אם לא די בכך, המדינה גם נערכת לשנת 2029, אז צפויה להתחיל לפעול המסילה הרביעית של רכבת ישראל במסדרון איילון, אשר עבורה מתכננים לצמצם את גודלו של הנחל העובר בתוואי המסילה שבה יעברו 26 רכבות בשעה לעומת 14 בימים אלו. קטע המסילה העובר בתחנות תל־אביב משרת היום כ־80% מנפח הנוסעים ברכבת, אך הציר כולל שלוש מסילות בלבד ומהווה צוואר בקבוק המקשה על הגברת תדירות הרכבות והגדלת מספר הנוסעים.
כפי שפירסמנו בפברואר אשתקד, הוחלט על בניית סל פתרונות שייתנו מענה כולל לכ־20 מיליון מ"ק מים שמגיעים לנחל איילון בכדי להישפך ממנו לים מההרים שמסביב לגוש דן וגוש דן עצמו. אחד הפתרונות שכבר עמלים עליהם בשנה האחרונה הוא בניית מאגר מים בפארק אריאל שרון שאליו יתנקזו מי הנחלים, והוא יוכל לאגור עד 6 מיליון קו"ב מים.
בעוד העבודות בפארק מתבצעות בפועל, בשבוע שעבר אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בתל־אביב להפקדה תוכנית נוספת ומעניינת לטיפול במי הגשמים שיאגרו בפארק אריאל שרון כך שיתאימו לקיטון יכולת הקבלה של נחל איילון בשל הרחבת מסילות הרכבת.
מדובר בתוכנית מקדמית "המובל נחל איילון לים" בעלות הנאמדת בכ־2 מיליארד שקלים ונמצאת בתכנון כבר כעשר שנים וכוללת את הטיית נחל איילון בצינור בקוטר 10 מטרים שיעבור מתחת לאדמה ממאגר המים בפארק אריאל שרון עד ליפו ושם המים יישפכו לים.
למעשה, פרויקט זה שצפוי להיות מאושר בוועדה המחוזית בחודשים הקרובים, יגרום לכך שחלק מהמים שייאגרו במאגרי המים בפארק שרון יוזרמו בצורה מדודה אל תוך נחל איילון, שכאמור קיבולתו תקטן, וחלק אחר יוזרם בצינור אל הים מתחת לאדמה, המים יזרמו מתחת לערי המרכז עד ליפו ומשם לים.
כחלק מההכנות לקידום התוכנית, קידמה נת"י את חלקו הראשון של סקר סביבתי בהתאם להנחיות המשרד להגנת הסביבה.
על פי התוכניות, לצורך חפירה וכריית המנהרה שאליה ייכנס הצינור ישתמשו במכונת TBM בדומה למכונה שכרתה את האדמה לצורך הקמת הקו האדום של הרכבת הקלה. בצינור יעברו כ־600 מיליון קו"ב מים בשנייה במקרה של גשמים כבדים וצורך לפנות הרבה מים מהמאגר בפארק שרון.
אריק ליבוביץ מנכ"ל רשות ניקוז ונחלים ירקון: "נדרשים פתרונות מקיפים וחדשניים, שחלקם מוטמעים בפעם הראשונה במדינת ישראל. אם נמשיך במצב עסקים כרגיל ללא אסטרטגיה ארוכת טווח, תוך שנים ספורות נגיע לנקודה שבה לא ניתן יהיה להגן על המטרופולין ברמה המקובלת במדינות מערביות".