הצצה מסקרנת לקיבוצים של פעם: בארכיון הסרטים הישראלי של סינמטק ירושלים החלו לפני כשלוש שנים בפרויקט דיגיטציה, במסגרתו עברו אלפי קטעי ארכיון נדירים תהליך התאמה לפורמט דיגיטלי, עלו לאתר הארכיון והונגשו לציבור. בימים אלה עלה לאתר אוסף חדש של סרטי ויומני הקיבוץ המאוחד. האוסף כולל סרטים ויומני חדשות שצולמו ונערכו בין השנים 1970-1955.
1 צפייה בגלריה
yk13828246
yk13828246
(באדיבות: אוסף הקיבוץ המאוחד באתר ארכיון הסרטים הישראלי של סינמטק ירושלים)
הסרטים והיומנים עוסקים בחיי הקיבוץ וההתיישבות העובדת ומציגים קטעים מצולמים מהווי החיים הקיבוצי על תחומיו השונים: חקלאות, עלייה, התיישבות, טיולים ומחנות נוער, תרבות, אמנות ועוד. בימים אלה, כשעם ישראל התוודע למפעל הקיבוצי בעיקר בנסיבות טראגיות, לאחר הטבח בקיבוצי העוטף, הצפייה בחיי הקיבוץ של פעם מקבלת משמעות מרגשת במיוחד.
את מפעל ההסרטה של הקיבוץ המאוחד יזם והוביל גדעון אוקו מקיבוץ נען, ובהמשך סייעו בידיו חברים מנען בכתיבה, בקריינות, באיור, בגרפיקה ובמוזיקה. בשנת 1962 הצטרף לאוקו מיכה אבני, ובהמשך הצטרפו גם יהודה אלגרנטי ואילן אוקו, בנו של גדעון. מקום מושבו של אולפן ההסרטה היה מתחת לבימת התיאטרון הפתוח (האמפי) בנען, שם נשמרו סלילי הפילם לאורך השנים - עד שהופקדו בארכיון הסרטים הישראלי של סינמטק ירושלים. / תהל בלומנפלד
קישור לאוסף באתר הסינמטק: jfc.org.il