לפני שנתיים, נטש מדריך הטיולים ארז אקשוטי את ירושלים ועקר בעקבות האהבה למושב פארן בערבה התיכונה, שם חי ופועל בן זוגו השף ינון בארי. אקושטי התאהב בקסמי הערבה, והחל להעביר בה סיורים שחושפים למשתתפים את נפלאות, מראות וטעמי האזור. "מה כבש אותי? השקט, הניתוק, הקצב, ירידת המפלס בלחץ ובמרוץ, וכמובן הטבע והכוכבים", הוא מנמק. "אורח החיים בערבה מאפשר לך לבטא צדדים פנימיים שקשה להם לצאת החוצה בעיר ובמקומות אחרים. גם הקולינריה בערבה מתפתחת לאחרונה. מדובר במעצמה חקלאית, והאוכל שנעשה פה הוא טרי".
בסוף השבוע הקרוב, אקושטי יחבור לאיש הקולינריה דוד קישקה, במסגרת אירועי "מהחממה לצלחת" וביחד הם יעבירו סיור קולינרי (שישי, ב־10:00, 052-36773170), שבמהלכו פוקדים שש נקודות, מטעימות בחממה פארן ועד למושב צופר, שם מבקרים בשני מקומות שלמדתי לחבב: יקב מואה של יהודה וצביה פרידמן המפיקים יין מדברי עטור פרסים ו"גן ירק" המלבב של רונית ומוטי אלעזרי. "בחרנו את המקומות הטובים ביותר", מעיד אקושטי. "במהלך הסיור נפגוש אנשים עם חזון, הרבה אומץ, יצירתיות ודמיון. אנשים שלקחו סיכון כדי ליצור משהו יוצא דופן וטוב באזור שפחות מוכר ומטויל". בין הנשנושים, הבליסה והלגימה "נעצור בכמה נקודות תצפית ונדבר על טבע, היסטוריה, פוליטיקה וכל מיני דברים שקשורים לאזור".
2 צפייה בגלריה
yk13833681
yk13833681
(צילומים: אפרת פרנקנשטיין, תיירות הערבה, פרדי נפתלי, באדיבות מעדניה כביש 90 , נועה זר, סטודיו דן לב)

מלונדון אל המושב

אקשוטי גם עורך עם בארי סעודה משותפת בסוף השבוע הקרוב וגם לאורך השנה. בארי התגורר בעבר בלונדון, עשה תואר שני בקולנוע ועבד במסעדות הנחשבות "ברברי" ו"פאלומר" של אסף גרניט. אך הוא קץ בבירה הלונדונית הצוננת והגשומה והתגעגע למחוזות ילדותו החמימים ולתוצרת החקלאית המשובחת. "התחשק לי לבשל עם הירקות של משפחתי ושל המושב", מספר בארי. "הירקות כאן פשוטים וטריים ויש ירקות קיץ כל השנה. התגעגעתי גם לבשל באופן עצמאי".
בשבת הקרובה, הזוג המקסים והמוכשר, ינהיג טיול וארוחה בשטח, כולל מדורה, הסברים גיאופוליטיים והיסטוריים על המדבר ופלאי החקלאות המדברית. "אנחנו נלך באחד המקומות הכי יפים שיש בערבה, סמוך לפארן", מספר אקושטי. "הנוף מהמם, הטבע יפה והאוכל טעים. גם משתתפי הארוחה נוטלים חלק בבישול. אופי האוכל הוא בהתאם - יותר אוכל של שטח ומדבר: פיתות על הסאג', סלט עם ירקות שרופים במדורה, עוף בלאדי על פיתה, מלבי לקינוח".

בישול מקומי

האירוע "מהחממה לצלחת" שכבר הפך למסורת יושפע כמובן מ־7 באוקטובר ומהמלחמה בעזה, והיקפו צומצם לסופ"ש אחד. "השנה אנחנו עושים הכול ברגשות מעורבים - איבדנו לא מעט חיילים מהערבה במלחמה. הערבה היא מקום קטן שבו כולם מכירים את כולם וזה משפיע", אומרת דפנה ברנע מפארן, שמנהלת את "מהחממה לצלחת" עם הדס עדין. "אבל החיים ממשיכים, והם כנראה יותר חזקים מכולם".
השנה קיימת התמקדות בבשלנים מקומיים. "המצב גרם לנו להבין שאנחנו רוצים לשים בפרונט את השפים, הבשלנים והתוצרת המקומיים ולהצדיע להם. החבר'ה בערבה נתנו את ביתם ומרכולתם למפונים ולמפונות שהגיעו לאזור מאז 7 באוקטובר - הם התנדבו ותרמו, והחלטנו שהשנה, יותר מתמיד, אנחנו רוצים לתת להם את קדמת הבמה. הכול יהיה מייד־אין־ערבה, גם באנשים וגם ובתוצרת שהיא מהטעימה שיש במדינה", מספרים קישקה, היועץ הקולינרי של האירוע, ומיכל מלצר, מנהלת התיירות של הערבה התיכונה. "זה מרהיב לראות שבתוך המדבר צומחים אספרגוס, שום, אננס ודלועים מיוחדים. וכך, אם בשנים קודמות, שיתפנו שפים מתל־אביב, הפעם הדגש על השפים שחיים באזור. בין הבודדים שכן יגיעו להתארח הוא עידן פיינבורג מ'פיתה פנדה' משוק הכרמל בתל־אביב, שביום שישי יעשה אירוע מיוחד של סדנה וטעימות בחממה 'בין השיטין' בחצבה ובשבת הוא יתארח בקיבוץ לוטן".

ערבה אחת

השינוי המשמעותי ביותר הוא שהשנה, לכבוד "מהחממה לצלחת", מתאחדות שתי המועצות: הערבה התיכונה וחבל אילות-הערבה הדרומית, ומשתפות פעולה. "כבר הרבה זמן יש לנו את התובנה שהתייר הרגיל לא מבדיל בין הערבה התיכונה ובין הערבה הדרומית ורואה אותנו כמרחב אחד", אומרת ליטל שמואלי, מנהלת התיירות של הערבה הדרומית. "גם אני, לפני שעברתי לחיות בקיבוץ איילות, לא ידעתי איפה הערבה הדרומית מתחילה ואיפה היא מסתיימת. מבחינתי הייתה ערבה אחת. ומתוך התובנה הזאת, מיכל ואני הבנו שאנחנו צריכות לעשות דברים ביחד ולקדם את התיירות ולאחד משאבים. בזכות האיחוד הזה יש הרבה יותר אירועים קולינריים - 40 במספר.
2 צפייה בגלריה
yk13833682
yk13833682
צילומים: אפרת פרנקנשטיין, תיירות הערבה, פרדי נפתלי, באדיבות מעדניה כביש 90 , נועה זר, סטודיו דן לב
"כדאי לציין שיש הבדל בקולינריה של שתי המועצות, בגלל שהערבה הדרומית משופעת בקיבוצים והתיכונה במושבים. השנה נשתמש באירועים בתשתיות של הקיבוצים לטובת חיבורים מעניינים - למשל עינב נלסון־ארובס מנהלת החנות תמרל'ה בקיבוץ איילות תארח את השף סתיו ארגון, מפונה מקיבוץ ניר יצחק, שיתקין ארוחת ערב יפנית. בארוחה הזאת יגיש ארגון חמש מנות וקינוח מפתיע. ואילו ב'חמשת החושים' באליפז נקיים תחרות 'מאסטר שף', בקטורה מִבשלת בירות הבוטיק 'בירצינות' בניהולו של ניל חורגין מזמינה לצהריים של שישי ותגיש בירה מקומית ומנה בשרית או טבעונית לבחירה מהפודטראק 'שף במדבר' של השף רוברט ביטון מקיבוץ אליפז", אומרת שמואלי.

מדורה ומטפונות

וזה לא הכל. בערב שישי ייערך בקיבוץ לוטן ערב סביב המדורה שבו ערן לוין ("מר מדבר") יגיש עופות במטפונה על מצע אורז מתובל, בתוספת סלטים, פיתות ושתייה. הישיבה על מחצלות תחת כיפת השמיים. כמו כן, "מר מדבר" יספר על האזור לרקע מנגינות מדבריות ובסיום הארוחה, סיור עששיות בקיבוץ.
לא כדאי להחמיץ גם את הארוחה האיטלקית בחוות ערנדל שליד קיבוץ יהל - מהמקומות הכי יפים בארץ, המסתמכת על הירקות והפירות, שמגדלים בחווה. כאן משתדלים ליצוק תוכן מעבר לבליסה, ולצד הארוחות יתקיימו הרצאות, סדנאות, מוזיקה, פעילות לילדים, שוקי איכרים, פינות הפעלה, סיורים ועוד".

טברנה יוונית במדבר

אחד מאירועי החובה של המהדורה הנוכחית של מ"החממה לצלחת", הוא ערב הפתיחה בסגנון טברנה יוונית, אבל במדבר (חמישי בערב). זהו מפגש פסגה של שלושה שפים ראויים: יריב איתני, בוגר מסעדות יוקרה בארץ ובעולם ואשף המעשנה שמוכר מהמעדנייה route 90 בצוקים. הוא מארח את אוהד לוי, הזכור מתוכנית הריאליטי "המסעדה הבאה של ישראל" שזכה גם בפרס "השף המבטיח" בטקס פרסי המטבח הישראלי.
לוי השתקע לפני חמש שנים עם משפחתו בבאר אורה בערבה הדרומית ("שינוי אווירה, רצינו הרפתקה והתאהבנו באזור השקט נטול הפקקים והרעש הסואן. המעבר לדרום מאוד השפיע על סגנון הבישול שלי. התחלתי לעשות ארוחות בשטח ואני מבשל יותר בלאדי ויותר באש, ופחות על פלאנצ'ות ופלטה צרפתית", הוא אומר), ואת מיכאל איוניר, שעבד במסעדות מובילות בתל־אביב: "יפו תל אביב", "פאסטל". התמחה באירופה במסעדות מישלן ולפני שנה וחצי הגשים חלום ועבר לעין יהב.
החגיגה המסקרנת הזו תיערך במשק של איתני במושב צופר. "החודש, הערבה נמצאת בשיא הקולינריה שלה, מבחינת הגידולים - הדלועים, העגבניות, הקישואים", אומר איתני, יוזם האירוע. "החלטנו לשבור שגרה ולעשות את ערב הטברנה. כולנו צריכים רגע של הפוגה, לנסות להתנתק מהמצב ולהרגיש שאנחנו מבלים על חופי יוון. אוהד יופקד על הירקות והדגים, מיכאל יתעסק בבצקים ובגבינות ואני בבשרים ובדגים מעושנים. בתפריט אפשר למצוא מנות קטנות ומפתיעות, טלה שלם צלוי בעשבי תיבול, גירוס שונים, ממרחים, מטבלים, סלמון מעושן במדורה וקינוחים מהמטבח היווני. תהיה להקה יוונית וזמר מנאות סמדר. בקיצור, הרבה אווירה וטעמים וחיבור בין חברים וקולגות מהמרחב הדרומי".
"זאת הולכת להיות ארוחה מטורפת", מבטיח לוי. "נבשל לאורך כל הערב ונגיש המון יין ואוזו".

בראנץ' צמחוני ומשתה צהריים בשרי

למחרת, בשישי, איתני יערוך במעדניה שלו בצוקים משתה צהריים, "עם בירות של מבשלת 'בירה ערבה', לחמים ומטבלים של 'פרם אורסולה'. אני אכין את העופות המפורקים במעשנה".
גם לוי יהיה עסוק בשישי בבוקר עם הבראנץ' שיגיש בפונדק נאות סמדר. "בגלל שזהו קיבוץ צמחוני הארוחה תהייה בהתאם, ואעשה שימוש רב בתוצרת האורגנית של הקיבוץ, למשל סלט פומלות עם תמרים, קציצות חוביזה ותה צמחים. אנשי נאות סמדר מביאים לי ארגזים על ארגזים של ירקות וגם מלא גבינות מהמחלבה שלהם, זיתים וסילאן. זה פארם טו טייבל במיטבו". לוי אף רקח גלידות שף מקוריות, וביניהן גלידת פומלות ובוטנים, שיוגשו בפונדק יטבתה.
אירוע מומלץ נוסף הוא פאנל בהנחיית קישקה וחני ארנון, שמתקיים בשישי ב־13:00 במרכז המשתלמים בערבה תיכונה, שבו לומדים סטודנטים לחקלאות מכל העולם. בפאנל ישתתפו ארבעה תלמידים מובילים מוויטנאם, אינדונזיה, קניה ואזרבייג'ן שיספרו על הידע שרכשו בערבה אודות פתרונות חקלאיים. "אחרי הפאנל, הארבעה גם ידגימו איך הם מכינים מאכל לאומי מארץ המוצא שלהם מתוצרת הערבה, למשל ספרינג רול וסופגנייה מטוגנת ומתובלת", מספרת ברנע. "הקהל יוכל לעבור בין המתחמים ולטעום את המאכלים המיוחדים האלה".

הפוגה מהמצב

גם חובבי וחובבות הפיקניקים לא יקופחו. תחת הכותרת "פיקניק & לוקיישן!" ניתנת אפשרות עד לסוף החודש, לאסוף סל פיקניק מושקע (גבינות, לחם/קרקרים, ירקות, קינוח ואלכוהול) ומעוצב (שתוכלו לשמור) תמורת 150 שקל, ואז בוחרים לוקיישן מרשימת האתרים המומלצים, שמסתתרת בסל ויוצאים ליהנות במדבר. את סלי הפיקניק אין צורך להזמין מראש וניתן לקנות אותם באתרים הבאים: פונדק נאות סמדר, קפה תמנע באגם פארק תמנע, בתמרל'ה בקיבוץ איילות, וגם בטלפון 08-6616976.
"השנה, גם בזכות החיבור בין המועצות, אנשים יצאו מהקופסה ומציעים ספיישלים מיוחדים", מסכמת מלצר. "יותר ויותר אנשים מבינים שזוהי לא נסיעה על הדרך - ושעדיף לבוא לכמה ימים בערבה, לעשות הפוגה מהמצב, להתאוורר, לנשום לרגע וכמובן לאכול אוכל טוב".
עוד פרטים על אירועי "מהחממה לצלחת" ב־farmtotablearava.co.il להזמנות: 052-4260798.