לראשונה מאז תחילת המלחמה הורה ראש השב"כ, רונן בר, להתחיל בביצוע תחקירים מבצעיים באגפים וביחידות שקשורות לאירועי 7 באוקטובר, ולמה שקדם להם. כך נודע ל"ידיעות אחרונות". בכך למעשה מצטרף גם השב"כ לצה"ל, שכבר החל לתחקר את האירועים.
גורמים בשב"כ אמרו שלאור העובדה שהתחקירים מתקיימים תוך כדי הלחימה, ההערכה היא שהם יימשכו כמה שבועות וייתכן שאף חודשים. במקביל, גם מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, החל באיסוף חומרים מהשב"כ לטובת הבדיקה שהוא מקיים.
1 צפייה בגלריה
yk13831528
yk13831528
(צילום: יאיר שגיא)
בשב"כ אישרו שאכן החלו התחקירים המבצעיים, במקביל ללחימה ברצועת עזה ולסיכול הטרור באיו"ש, בואך תקופת רמדאן הנפיצה. בשב"כ יתחקרו מה קרה בלילה שבין 6 ל־7 באוקטובר, שבו התקבלה ההתרעה לגבי אפשרות לפעולת טרור של חמאס; את האותות הראשונים שנקלטו ושלא תורגמו להבנה של תחילת מלחמה; את כרטיסי הסים שהחליפו פעילי הנוח'בה לפני המתקפה לכרטיסי סים ישראלים; ובנוסף את העובדה שלא היה אף מקור אנושי, סוכן בתוך חמאס, שידווח מראש על התוכניות של הארגון.
בלילה שבין שישי לשבת, 7 באוקטובר, נערך דיון טלפוני בהשתתפות הרמטכ"ל ואלופים נוספים. בשב"כ הבינו שמשהו קורה, וראש השירות, בר, הגיע למטה הארגון בלילה, ונשאר בו עד לפרוץ המתקפה. ההתייעצויות התקיימו בין חצות ל־5:00 בבוקר, ושב"כ גם הקפיץ צוות מיוחד לאזור עזה לפנות בוקר.
עם תחילת המלחמה הודיע בר: "האחריות עליי, לא הצלחנו לייצר התרעה מספקת", וכעת החלו התחקורים על מנת להבין מדוע זה קרה. גם צה"ל, כאמור, החל בתחקירי 7 באוקטובר שנערכים תוך כדי המלחמה. בנוסף, השבוע החלו דיוני השיבוצים של קצינים בדרגת אלוף־משנה, והם יימשכו גם לאורך השבועות הקרובים.