חמישה חודשים בדיוק אחרי מתקפת הפתע הרצחנית של חמאס ופשיטת מחבלי ארגון הטרור על יישובי הדרום - התחקיר בצה"ל יוצא לדרך. צה"ל פתח בתחקיר טבח 7 באוקטובר, ויתמקד באירועי שלושת הימים הראשונים של המלחמה - והאירועים שקדמו לה - ממארס 2018. התחקיר, כך מעריכים, יארך כשלושה חודשים, בשאיפה שהוא יוצג לרמטכ"ל, רב־אלוף הרצי הלוי, החל מתחילת חודש יוני.
ארבעה מוקדים מרכזיים נקבעו לתחקיר. הראשון שבהם הוא התפתחות התפיסה מול עזה, בדגש על הגבול החל ממארס 2018, אז החלו "צעדות השיבה" סמוך לגדר המערכת.
2 צפייה בגלריה
yk13832796
yk13832796
(צילום: דובר צה"ל)
מוקד זה יכלול תחקור של התפתחות המודיעין והתפיסה מול חמאס, בחינת מרכיבי תפיסת ההגנה ומנעד התוכניות האופרטיביות נגד האיום ברצועת עזה.
המוקד השני שבו יתמקד התחקיר הוא המודיעין ותפיסת האויב מ־2018 ועד לפרוץ המלחמה. קטגוריה זו תכלול כמה נושאים כגון הערכת המצב לרבות האסטרטגית והמודיעינית, תרחישי הייחוס, התפתחות יכולות האיסוף, מנגנון הבקרה המודיעיני ו"איפכא מסתברא" בכל הדרגים.
מוקד שלישי יבדוק את המודיעין והליך קבלת ההחלטות בליל 7 באוקטובר ובימים שקדמו לו. מוקד זה יכלול בחינה של כלל ההחלטות שהתקבלו בכלל הדרגים, ואופן בירור תמונת המצב ושיקופה.
מוקד התחקיר הרביעי יהיה פרק הזמן שבין 7 ל–10 באוקטובר, אז הושגה שליטה ביישובי הדרום. מוקד זה יכלול תחקור של הפעלת הכוח בכלל הגופים בצה"ל, ניתוח קרבות ההגנה בעוטף ובחינה של כוננויות סדר הכוחות, פקודות ופיקוד ושליטה.
לצד ארבעת המוקדים המרכזיים, יתחקרו בצה"ל גם את הקרבות והאירועים המרכזיים במלחמה, את גיוס המילואים והמענה הלוגיסטי, את איסוף ופינוי החללים, ואת רציפות התפקוד ומרחב הנשימה בלחימה מבחינת חימושים.
במסגרת התחקיר תידרש כל מפקדה להציג במהלך השבועיים הקרובים "מפת תחקירים פנימית" על פי השאלות המנחות, ולהציגה לרמטכ"ל הלוי. התחקיר עצמו יבוצע במשך שלושה חודשים – חודשיים לתחקור, וחודש נוסף לעיבוד ולתחקיר במטכ"ל ובדרג הבכיר.
בצה"ל מדגישים שמטרת התחקיר, שמתבצע תוך כדי לחימה שעדיין נמשכת בכמה גזרות, היא ללמוד ולנתח באומץ את הפעולות כדי להפיק לקחים, לשפר את היכולות ולחזק את מאמץ החזרת התושבים וההגנה עליהם. בצבא מדגישים שהתחקיר הוא הכרחי ללמידה ולהיערכות למערכה הבאה.
לתחקיר יש תכלית מבצעית קריטית, בטח ביחס לזירות שונות בתוך לחימה שעדיין מתקיימת. הרמטכ"ל הלוי מדגיש בשיחות שהוא מקיים בנושא, שהתחקיר הוא הבסיס ללמוד מהכישלון. לדבריו, חשוב לעשות זאת תוך כדי המלחמה וזה נחוץ ליכולת של צה"ל לעמוד ביעדי המלחמה, ולכן הוחלט לצאת לדרך עם התחקיר כבר עכשיו. התחקירים בעת הזו הכרחיים להחזרה של התושבים בביטחון וכחלק מהמוכנות לזירה הצפונית.
הרמטכ"ל ציין שהוא רואה חשיבות רבה לתחקיר אמיתי ונוקב. עם זאת הוא הבהיר שהתחקיר אינו מהווה שום תחליף לבדיקה חיצונית. התחקיר, מדגישים בצבא, הוא רק פנים־צה"לי, לתכלית הלחימה.
במקביל החל כבר מבקר המדינה בבדיקת המחדלים שהובילו לאירועי 7 באוקטובר.
במכתב שהפיץ למפקדי צה"ל כתב הרמטכ"ל הלוי: "מטרת התחקיר היא אחת: למידה! חווינו אירועים קשים בתחילת הלחימה, כשלנו בהגנה על אזרחים – משימה עליונה. אם לא ננתח באומץ את שעשינו, נתקשה ללמוד ולהשתפר, נתקשה להתייצב מול אזרחי ישראל ולומר שבדקנו ולמדנו ושנדע להגן עליהם טוב יותר".
אתמול נחשף ב"ידיעות אחרונות" שגם ראש השב"כ, רונן בר, הנחה להתחיל בביצוע תחקירים מבצעיים באגפים וביחידות שקשורים לאירועי 7 באוקטובר ולמה שקדם להם.