מתמעטים הסיכויים לאישור השבוע של שורת צעדים שמשרד האוצר תובע לכלול בתקציב המדינה להקטנת הגירעון העצום, כולל כמה גזירות על הציבור. התקציב, שמסגרתו אושרה בסוף השבוע בוועדת הכספים, יונח מחרתיים על שולחן הכנסת ולמחרת יובא לאישור בקריאה שנייה ושלישית. צפוי רוב של יותר מ־70 ח"כים לתקציב הגבוה בתולדות המדינה – 584.1 מיליארד שקל.
ועדת הכספים הותירה לפי שעה ללא אישור שורה של העלאות מסים, ולפי ראש אגף התקציבים, יוגב גרדוס, החוסר בתקציב יגיע ל־6.6 מיליארד שקל. המשמעות: צפי לקיצוץ משמעותי נוסף בתקציבי כל משרדי הממשלה, דבר שיפגע בשירותים החיוניים לאזרח בשנת מלחמה. גרדוס פנה לחברי ועדת הכספים והתריע כי אי־אישור הצעות האוצר יגרום לסוכנויות דירוג האשראי לבקר את צעדי הממשלה.
1 צפייה בגלריה
yk13832583
yk13832583
(צילום: שלו שלום)
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, נחוש לאשר את הכספים שהובטחו למגזר החרדי, ומאידך חברי כנסת, הן מהליכוד והן מהאופוזיציה, מתעקשים לא לאשר גזירות שלטענתם יפגעו בציבור הבוחרים שלהם. עד הגשת התקציב לא אושרו ביטול הפטור ממס על יבוא סיגריות בדיוטי פרי, העלאת מס הפחמן שצפוי להכניס מיליארדים לקופת המדינה, העלאות אגרות לרכב ושורת מסים בתחום הנדל"ן. לעומת זאת כלולות כבר בתקציב גזירות כמו שיעור המע"מ שיועלה בינואר באחוז אחד ל־18%, מס שיכניס למדינה 7.2 מיליארד שקל בשנה הבאה. כמו כן יועלה מס הבריאות ב־0.15%, שיגדיל את ההכנסות בשני מיליארד שקל בשנה.
מוצרי הסיגריות כבר התייקרו בשבוע האחרון בשני שקלים לחפיסה והטבק ב־13 אגורות לגרם, מה שיוסיף לקופת המדינה 400 מיליון שקל נוספים. על הבנקים הוטל, בהסכם פשרה, להעביר בשנים 2024 ו־2025 סכום של 2.5 מיליארד שקל למדינה, כתחליף לרצון האוצר להעלות להם את תשלום המע"מ על רווחיהם מ־17% ל־26%.
בסוף השבוע אושרו בוועדת העבודה והרווחה שתי החלטות שיפגעו בכיס של הציבור: קיצוץ שווי יום הבראה אחד מכל ציבור העובדים, שיהווה תרומה לקופת המאמץ המלחמתי בשווי של 418 עד 471 שקל; והקפאת השכר הממוצע, שלא תאפשר הצמדה של תשלומי הביטוח הלאומי לאינפלציה בשנה הקרובה. עם זאת, לדרישת יו"ר וועדת העבודה והרווחה ח"כ ישראל אייכלר, אושר כי לעובד שמשתכר עד 6,000 שקל בחודש וזכאי לחמישה ימי הבראה בלבד יופחת רק חצי יום. המהלך אמור להכניס למדינה שני מיליארד שקל, המיועדים לתשלום ההטבות למשרתי המילואים: 1.8 מיליארד לתגמול מיוחד - 133 שקל ליום החל מהיום ה־61 לשירות, ו־0.2 מיליארד לטובת הגדלה חד־פעמית של המענק השנתי עבור תשלומי משק בית, הניתן ללוחמי מילואים ששירתו לפחות 45 ימים, כך שיעמוד על 2,500 שקל.
עוד אושר כי ב־2025 יוקפא גובה השכר הממוצע במשק לצורך חישוב דמי ביטוח לאומי ודמי בריאות. המשמעות לתקציב תהיה גבייה נוספת של 400 מיליון שקל על חשבון הציבור - לטובת שיפור והרחבת המענים בתחום בריאות הנפש, שם דרושים תקציבים גדולים נוספים בשל השלכות המלחמה. ח"כ אייכלר הקריא בדיון את הצעדים המתוכננים, בהם חיזוק החוסן הקהילתי באמצעות מרכזי חוסן, יצירה של רצף טיפולי וחלופות אשפוז, שיפור תשתיות בבתי החולים הפסיכיאטריים, הרחבת כוח האדם בתחום בריאות הנפש ועוד. דמי הביטוח הלאומי והבריאות נגבים על פי שני תעריפים - מי שמרוויח עד 60% מהשכר הממוצע משלם תעריף מופחת ומי שמרוויח יותר - תעריף מלא.
עוד החלטה שפורסמה להערות הציבור היא גזירה על בעלי הרכבים החשמליים – הטלת מס נסועה החל מינואר 2026. המס נובע מהירידה הגדולה הצפויה בהכנסות המדינה ממס הדלק, בשל המעבר המהיר הצפוי בשנים הקרובות של הציבור לרכבים חשמליים. כדי להקטין את הגירעון ובמסגרת הצעדים להתמודדות עם הגודש בכבישים ועידוד השימוש בתחבורה ציבורית, פורסם תזכיר חוק מס נסועה לרכב חשמלי ופלאג־אין. הצעת החוק קובעת כי החל מ־2026 יוטל מס של 15 שקל לכל 100 ק"מ על רכבים אלה, וחבות המס תיקבע בהתאם לבדיקה במכון הרישוי בעת חידוש רישיון הרכב.
לצד זאת, רשות המסים ומשרד האוצר מקדמים מתווה מדורג לשיעורי מס קנייה מופחתים לרכבים חשמליים בשנים 2025־2027, על מנת לשמר את התמריץ של הנהגים להעדיף אותם על פני רכבי בנזין מזהמים, באמצעות הטבה משמעותית במס הקנייה. גובה המס שנקבע מתחשב ביתרונות הסביבתיים כמו הפחתת זיהום אוויר ופליטת גזי חממה, אך משקף גם את העלויות החיצוניות למשק בגין השימוש בהם, וזאת בשל תרומתם לתאונות הדרכים, לגידול בגודש בכבישים, לצורך במקומות חניה נוספים ועוד. באוצר הסבירו כי הצעד מהווה כלי משמעותי בהתמודדות עם הפקקים מהחמורים במדינות ה־OECD.
התקציב שיובא לאישור הסופי במליאת הכנסת כולל לצד קיצוצים בתקציבי משרדי הממשלה, במגזר הערבי ובתוכניות למיגור האלימות במשפחה, תוספות גדולות לתקציבי הישיבות, למוסדות חרדיים שלא מלמדים לימודי ליבה, לתרבות התורנית ולהגברת הזהות היהודית. תקציב הביטחון יגדל ב־30 מיליארד שקל, וגם תקציבי המשטרה וזרועות הביטחון האחרים יזנקו במיליארדי שקלים כדי לאפשר גיוס המוני והכשרה.

הגזירות שאושרו

• העלאת מחירי הסיגריות בשני שקלים לחפיסה ומס הטבק ב־13 אגורות לגרם
• העלאת המע"מ ל־18% ב־2025
• העלאת מס הבריאות ב־0.15%
• תרומת יום הבראה של 418־471 שקל ואי־הצמדת דמי ההבראה למדד
• הקפאת השכר הממוצע לחישוב הביטוח הלאומי
• הטלת מס נסועה של 15 שקל ל־100 ק"מ מ־2026

הגזירות שלא אושרו עד כה

• ביטול הפטור ממס
לפאקט סיגריות בדיוטי פרי
• הטלת מס פחמן חדש
• חיוב התקן תדלוק אוטומטי כתנאי לניכוי הוצאות דלק
• ייקור אגרות הרכב
• העלאת מסים בענף הנדל"ן