הדרמות בבית הדין של ההתאחדות ממשיכות להגיע בצרורות, והסערה התורנית היא החלטת בית הדין העליון לבטל את הפחתת הנקודה שנפסקה למכבי ת"א. בעקבות ההחלטה, ולאור הניצחון של מכבי ת"א וההפסד של מכבי חיפה אתמול, הפער בפסגה כבר עומד על חמש נקודות.
בחודש שעבר הופחתה למכבי ת"א נקודה בעקבות זיקוק שנורה לדשא מיציע אוהדיה בדרבי התל־אביבי וכמעט פגע בשחקן הקבוצה דריק לוקאסן. בית הדין המשמעתי הרשיע את הקבוצה בהתפרעות קהל בנסיבות מחמירות, ובהתבסס על הוראת השעה החדשה בתקנון פסק על העונש החמור. השינוי בתקנון קבע כי במקרה שנגרם נזק גוף, יש להטיל עונש הפחחת נקודות. אף שהזיקוק לא פגע בלוקאסן, בית הדין המשמעתי קבע בהחלטתו כי גם "כמעט נזק" עונה על ההגדרה הזו. מכבי ת"א עירערה, ובית הדין העליון קיבל את עמדתה.
עם זאת, הדיינים העבירו ביקורת על האופן שבו נעשו השינויים בתקנון. פרופ' מיגל דויטש קבע כי במקרה ש"לא נגרם נזק גוף, אולם התנהלות האוהדים יצרה סיכון גבוה ומוחשי לנזק מעין זה", לא מתקבל על הדעת כי קנס כספי יהיה כלי הענישה היחיד שנותר בידי בית הדין. הדיין עו"ד דוד יהב הוסיף: "הנסיבות שבהן בית הדין מוסמך להטיל עונש של הפחתת נקודות מוגבלות ומצומצמות. הוראת השעה מגבילה באופן נרחב את סמכות בית הדין ונטלה ממנו את האפשרות להטיל עונשים ממשיים ומרתיעים, גם בנסיבות חמורות ולעיתים קיצוניות ומסוכנות של התנהגות אוהדים. הפער הרב שנוצר בין המצב המידרדר במגרשי הכדורגל והתנהגות ההולכת ומחריפה של אוהדים, לבין הכלים העונשיים המעטים שמצויים בידי בית הדין – הולך ומעמיק".
לאור זאת, ביקש דויטש להטיל עונש הפחתת נקודות על־תנאי על מכבי ת"א, אך שני הדיינים הנוספים, עו"ד יהב ואב בית הדין ד"ר עדי זרנקין, החליטו להסתפק בקנס המקורי שנגזר על הקבוצה – 42 אלף שקל.
במכבי חיפה, שלה הופחתה נקודה בשבוע שעבר על זריקת אבוקה לדשא, בפעם השנייה העונה, רתחו על ההחלטה. "היום נקבע כי זריקת אבוקה חמורה מפגיעת אבוקה בשחקן. מדובר באכיפה בררנית", אמר גורם במועדון, ואילו ליאור רפאלוב אמר: "ללא ספק יש פה יד מכוונת".
בחיפה כבר הגישו ערעור על העונש (וכך גם בבית"ר ירושלים, שלה הופחתה נקודה בנסיבות דומות), ואליו הצטרפה גם ההתאחדות, אך ההחלטה אתמול לא בהכרח מעידה על סיכויי הצלחתו, בשל השוני בין המקרים. בעוד שלמכבי ת"א הופחתה תחילה נקודה מכוח התקנון החדש והוחזרה מאחר שהדיינים קבעו כי האירוע אינו עומד בקריטריונים הקבועים בו, במקרה של מכבי חיפה ובית"ר ירושלים מדובר בהפעלת עונש על־תנאי שהוטל עליהן בעבר.
"יש להבחין באופן חד בין מקרה שבו מתבקשת הפחתת נקודות כעונש מקורי לבין מצב שבו מתבקשת הפעלת עונש על־תנאי של הפחתת נקודות, שהוטל על ידי בית הדין בעבר בגין עבירה קודמת", קבע דויטש בהחלטה אתמול. "במקרה הראשון חלה ההגבלה על הפחתת נקודות, הקבועה בהוראת השעה, כך שניתן להפחית נקודות רק אם התקיימה אחת העילות הקבועות בתקנון". העילות שנקבעו בהוראת השעה הן: המשחק לא הגיעו לסיומו; נגרם נזק גוף; הושלכו אמצעים פירוטכניים בין יציעים.