לפני חמש שנים נבחר מנשה זלקה להשיא משואה בטקס הממלכתי בערב יום העצמאות בזכות העובדה שהוא לא מוותר על שירות המילואים בצנחנים, למרות היותו כדורגלן מקצועני בהפועל חדרה. ב־7 באוקטובר הוא גויס בצו 8 ועלה עם יחידתו לגבול הצפון למשך ארבעה חודשים. מאז ששוחרר הוא זכה בכל מגרש בארץ לקבלת פנים חמה במיוחד, הערכה גדולה ועידוד גם מאוהדי הקבוצה היריבה. לא שלשום.
2 צפייה בגלריה
yk13834695
yk13834695
(צילום: גיל נחושתן)
בשבת האחרונה הייתה לו חוויה הפוכה. כאשר עלה לשחק במהלך המחצית השנייה של המשחק נגד בני סכנין בנתניה, חלק מאוהדי הקבוצה האורחת שרקו לו בוז וקיללו אותו. עוד לפני כן, במהלך נגינת התקווה, אוהדי סכנין לא כיבדו את ההמנון והמשיכו לעודד. זלקה שמר על פאסון והמשיך לשחק כרגיל, אבל בסיום, אחרי שער הניצחון הדרמטי של חדרה, הוא חגג על כר הדשא עם דגל ישראל.
האירועים זכו לגינויים מקיר לקיר, ואתמול הורה מפקד מחוז מרכז במשטרה, ניצב אבי ביטון, לפתוח בחקירה בחשד לפגיעה בחוק הדגל, הסמל והמנון המדינה. מהמשטרה נמסר: "במהלך המשחק באצטדיון נתניה הועלה לרשת תיעוד המעלה חשד לקיומה של עבירה פלילית בעבירות האמורות ובהתאם הורה מפקד המחוז לפתוח בחקירת הנסיבות. בתום איסוף כלל הממצאים, לרבות אמצעי תיעוד ולאחריה גיבוש תשתית ראייתית ראשונית, יועברו החומרים לבחינת הפרקליטות כנדרש".
2 צפייה בגלריה
yk13834737
yk13834737
צילום: באדיבות הפועל חדרה
גם שר התרבות והספורט, מיקי זוהר, הגיב למקרה: "ביזוי ההמנון הוא חציית קו אדום שאסור לעבור עליה לסדר היום. יש להעמיד את בני סכנין לדין ולהעניש אותה באופן החמור ביותר. במקביל אנחנו בוחנים במשרד האם ישנן סנקציות נוספות רלוונטיות לענישה משמעותית בגין המעשה הבזוי הזה". סכנין אכן צפויה לעמוד לדין משמעתי בבית הדין של ההתאחדות על התנהגות בלתי הולמת של אוהדיה, אבל העונש הצפוי לה הוא קנס בלבד.

"אלה היו קללות לזלקה הלוחם"

"אלה לא היו קללות רגילות שאנחנו סופגים מעת לעת במגרשי הכדורגל, אלא קללות למנשה זלקה לוחם המילואים, לא למנשה זלקה שחקן הכדורגל בהפועל חדרה", שיחזר זלקה את האירועים באצטדיון בנתניה. "מה צעקו שם? מחבל ורוצח, וקללות יותר חמורות. זה כואב במיוחד בימים כאלה כשיש מלחמה, הרוגים, משפחות שכולות. חשבתי לתומי שאחרי 7 באוקטובר זה יהיה קצת שונה, משהו אצל אנשים יהיה אחרת, אבל כנראה שזה לא יקרה. גם במשחק נגד קבוצה אחרת מהמגזר הערבי, בני ריינה, נשמעו קללות נגדי ונגד חיילי צה"ל".
מה הם רוצים ממך?
"אין לי תשובה החלטית לזה, אבל אני מבין למה אני זה שמקללים אותו. אני מייצג את צה"ל ואת המדינה, וזה לצערי מפריע לאנשים מסוימים".
מה עבר עלייך באותם רגעים?
"לא ציפיתי מאוהדי סכנין למחיאות כפיים, אבל גם לא לקללות כאלה. זה לא נעים ומאוד מבאס. הם שורקים בוז לכל חיילי צה"ל, שמגינים על כל מדינת ישראל ולא רק על היהודים. צריך לתת כבוד לחיילים שלנו, הקללות כוונו למדים שאני לובש וזה מאוד מבייש. אני נלחם עבור עם ישראל, הוא הרבה יותר חזק מקומץ של אוהדי קבוצת כדורגל שמבזים את ההמנון והמדים".
בסכנין טוענים שאתה זה שיצרת אש עם סטורי שהעלת ב־2021.
(צוחק) "אין לזה קשר בכלל, הם ניסו לרדת מהעץ שאוהדים הרימו אותם אליו - וחבל מאוד שזו התגובה שלהם. בזמן אמת מוחמד אבו־יונס וחאלד דוכי ניסו להרגיע את הקהל, גם הם הבינו שזה לא תקין".
קיבלת אלפי הודעות תמיכה, מי הכי ריגש אותך?
"הכי ריגשו אותי ערבים־ישראלים, שאמרו לי שאפשר אחרת ושלא כולם ככה. יש שביב של תקווה שאפשר אחרת, כי בזמן המשחק זה לא נראה לי ככה".
איזה עונש מגיע לסכנין בעקבות המקרה?
"אני לא דיין, אני שחקן כדורגל, אבל אין ספק שהם חייבים לקבל עונש".
קיבלת מסכנין איזושהי התנצלות?
"מהקבוצה עצמה כלום".

התירוצים של סכנין

בבני־סכנין ניסו לספק הסברים יצירתיים למראות ביציעי אוהדי הקבוצה שלשום בנתניה. בנוגע להמנון, בקבוצה האשימו את עוצמת הקול של הרמקולים: "לאחר בירור, חלק מהאוהדים שרו בקריאות עידוד ותופפו בתנופה גבוהה עם עליית השחקנים על כר הדשא. הם המשיכו לשיר ולתופף באותו קצב גם בעת השמעת ההמנון. רובם המוחלט טוענים שהסיטואציה לא הייתה ברורה, כי אין נוהג להשמיע את ההמנון במשחקים מול חדרה. יש לציין נקודה חשובה: הקול של הרמקול היה נמוך והתוכן לא היה ברור".
לגבי הקריאות לעבר זלקה, בסכנין טענו כי הן באו על רקע התבטאויות ישנות של השחקן, ואינן קשורות לעבודה ששירת במילואים. "בחודש מארס 2021 השחקן העלה סטורי שבו הביע עמדה בנושאים אשר קשורים להר הבית ומסגד אל־אקצא, והכניס את עצמו לנושאי דת ופוליטיקה", טענו במועדון. "הסטורי יצר אווירה לא נעימה בין השחקן לבין אוהדים מוסלמים ואוהדים מהחברה הערבית. לאירועים במשחק אין שום התייחסות או אמירה כלשהי לשירותו הצבאי והם אך ורק על רקע דברים שקשורים בעברו של השחקן עם אוהדי סכנין. חשוב לציין שאין בכך לגיטימציה לקהל לקלל שחקן על רקע דברים שהם מעבר לספורט".
"לא ציפיתי מאוהדי סכנין למחיאות כפיים, אבל גם לא לקללות כאלה. הם שורקים בוז לכל חיילי צה"ל, שמגינים על כל מדינת ישראל ולא רק על היהודים. צריך לתת כבוד לחיילים שלנו, הקללות כוונו למדים שאני לובש וזה מאוד מבייש"