שוק השכירות בישראל מושפע בחודשים האחרונים בצורה דרמטית ממלחמת חרבות ברזל: מחירי השכירות, שטיפסו לפני המלחמה לגבהים חסרי תקדים, החלו לרדת ולצד זאת נרשמו באופן טבעי גם הבדלים בין מחירי השכירות בדירות עם ממ"ד לבין דירות שאינן ממוגנות. בדיקה שערכה עבור "ממון" חברת Wecheck (וויצ'ק), המספקת לבעלי דירות ודיירים פתרונות פיננסיים מבוססי טכנולוגיה, בחנה את גובה שכר הדירה בדירות עם ממ"ד ובדירות ללא ממ"ד בערים מרכזיות ברחבי הארץ, ומצאה פערים דו־ספרתיים במחירים.
מהממצאים עולה כי בעיר שדרות למשל, בעוד שכר דירה ממוצע של דירת 3 חדרים ללא ממ"ד עמד בשנת 2023 על סכום חודשי של 2,867 שקל, דירה ממוגנת הושכרה תמורת סכום ממוצע של 3,159 שקל בחודש – פער של כ־10% במחירים. רק 14% מכלל הדירות שיצאו לשוק השכירות בשנה שחלפה כללו ממ"ד. באשקלון שיעור הדירות עם ממ"ד שהוצעו להשכרה בשנת 2023 גדול יותר (17%) והפער מעט נמוך יותר: דירת 3 חדרים ללא ממ"ד הושכרה ב־3,369 שקל בחודש, לעומת דירה עם ממ"ד שהושכרה ב־3,671 שקל בחודש – פער של 9%.
2 צפייה בגלריה
yk13837377
yk13837377
(צילום: תומריקו)
בבאר־שבע ריכזו דירות ממוגנות כ־13% מכלל הנכסים שהוצעו להשכרה אשתקד, והפער בין המחירים עמד על כ־11%. באשדוד מדובר על פער של 10.3%, בעוד היצע הדירות הממוגנות שהוצעו להשכרה ריכז רק כ־10%. דימונה עקפה את אשקלון ב־2023 מבחינת היקף הדירות שהוצעו להשכרה וכללו ממ"ד (12%), אך מכיוון שהמחירים בעיר נמוכים יותר, הפער גבוה יותר ועמד על כמעט 15%.
אם נעבור למרכז הארץ, נוכל לראות שבתל־אביב-יפו, העיר היקרה ביותר מבחינת מחירי השכירות, רק 11% מכלל הדירות שהוצעו להשכרה ב־2023 כללו ממ"ד, והפער בין המחירים עמד על 12.5%. כך, דירת 3 חדרים בלי ממ"ד הושכרה תמורת מחיר ממוצע של 7,117 שקל בחודש, ואילו דירה ממוגנת הושכרה תמורת מחיר ממוצע של 8,009 שקל בחודש.
ברמת־גן טיפס הפער לשיעור של 13.8% - מסכום של 5,688 שקל בחודש עבור דירת 3 חדרים ללא ממ"ד, ל־6,474 שקל בחודש לדירה עם ממ"ד. בפתח־תקווה זינק פער המחירים לשיעור של כ־20%. בירושלים נרשם פער לא קטן של כ־14% בגובה שכר הדירה של דירות ממגונות, לעומת דירות ללא ממ"ד, ושיעור הדירות הממוגנות מכלל הדירות שהוצעו להשכרה עמד גם הוא על 14%. בנתניה הפער טיפס ל־16.4% במחירים, ורק 10% מהדירות שהוצעו להשכרה כללו ממ"ד.
בצפון הארץ, בחיפה כ־16% מכלל הדירות שהוצעו להשכרה אשתקד כללו ממ"ד, ופער המחירים בין דירות ממוגנות לכאלה שלא עמד על כמעט 14%. בנהריה לא פחות מ־39% מהדירות שנכנסו לשוק השכירות כללו ממ"ד, ואילו פער המחירים הגיע לשיעור של 12.3%. בטבריה, שם היצע הדירות להשכרה אינו גבוה, כ־20% מאלה שהוצעו להשכרה כללו ממ"ד, ובהתאם הפער הגיע לשיעור של כמעט 15%. בקריית־שמונה, כ־16% מהדירות שהוצעו להשכרה כללו ממ"ד, אך הפער במחירים היה נמוך ועמד על 5.4% בלבד. בוויצ'ק מסבירים שבעקבות פינוי התושבים מהעיר, מדגם הדירות שנמדדו היה נמוך, מה שמשפיע על הנתונים.

2 צפייה בגלריה
המחירים בשקלים. נתונים: חברת וויצ'ק
המחירים בשקלים. נתונים: חברת וויצ'ק
המחירים בשקלים. נתונים: חברת וויצ'ק

יקרות יותר לבניה

בוויצ'ק גם בדקו את השינוי בשכר הדירה בדירות 3 חדרים עם ממ"ד בין החודשים אוגוסט 2023 לפברואר 2024. עוד לפני המלחמה מחירי שכר הדירה של דירות עם ממ"ד טיפסו, עם פרוץ המלחמה המחירים התייצבו ובין החודשים אוקטובר 2023 לפברואר 2024 חלה עלייה של 0.8% בלבד במחירים.
לדברי רמי רונן, מנכ"ל וויצ'ק, "עוד לפני המלחמה היו פערי מחירים בין נכסים להשכרה עם ממ"ד ובין נכסים ללא ממ"ד, בעיקר משום שמרבית הדירות בשוק ההשכרה בישראל הן דירות ישנות יותר. אחוז הדירות הממוגנות שקיים בשוק ההשכרה נמוך מאוד מלכתחילה. בערים הגדולות, פחות מחמישית מהנכסים המוצעים להשכרה כוללים ממ"ד. בנוסף, דירות עם ממ"ד הן יקרות יותר לבנייה, מה שמתגלגל כמובן לשוכרים. שני הגורמים הללו הובילו לכך שפערי המחירים בין נכסים עם ממ"ד לנכסים ללא ממ"ד עומדים על יותר מ־10% בממוצע".
סיון קונס, זכיינית אנגלו סכסון בראשון־לציון, מתייחסת לנתונים בעיר ומציינת כי "ראשון־לציון ספגה מטחים כבדים של רקטות במלחמה, ומעבר להשפעות הכבדות על תושבי העיר, יש לכך גם השפעה על מחירי השכירות. באופן כללי, מחירי דירות ללא ממ"ד ירדו בשיעור של כ־10% בכל סוגי הדירות. לעומתן, מחירי השכירות של דירות עם ממ"ד נותרו יציבות, אם כי לא זיהינו עלייה דרמטית".
שמאי המקרקעין אוהד דנוס מוסיף, כי "אין ספק שנושא הממ"ד חשוב ביותר ובימים האלה ביתר שאת". לדבריו, אם פעם הלוקיישן היה הפקטור המרכזי, הרי שמאז 7 באוקטובר הדברים השתנו. "עם זאת, גם מצב זה עשוי להשתנות בהמשך כאשר תגיע רגיעה והנושא הביטחוני יהיה פחות במודעות", הוא מדגיש. "צריך לזכור שממ"ד מעיד על בנייה חדשה, לרוב עם חניה ומעלית, ולכן ההפרש בדמי השכירות יכול לנבוע גם ממרכיבים אלה. בנוסף, לא תמיד הפער במחירים נעוץ במצב הביטחוני – בנתניה, למשל, לא הייתה ולו אזעקה אחת, אולם הפער במחירים גדול".