במשרד הפנים מקדמים בימים אלו תיקון חדש לחוק פקודת העיריות, שיאפשר לממשלה להקפיץ את הארנונה בישראל ארבע פעמים בשנה, על ידי אישור רטרואקטיבי של העלאות ארנונה חריגות.
ההעלאה הראשונה של הארנונה נכנסה כבר לתוקף בינואר 2024, אך אם התיקון לחוק יעבור, כולנו צפויים לספוג העלאה שנייה חריגה של הארנונה ברצף כבר בדצמבר 2024. לאחר מכן העלאה שלישית אוטומטית של הארנונה בינואר 2025 ואז העלאה רביעית חריגה של הארנונה – גם היא בינואר 2025. המשמעות – ארבע העלאות רצופות של הארנונה, לתושבים ובעלי עסקים, בטווח של שנה.
2 צפייה בגלריה
yk13840075
yk13840075
(צילום: שאטרסטוק)
כמו כן, כל העלאה כזו היא מצטברת, ויוצרת אפקט "ריבית דריבית" של התעריפים, ומגדילה באופן משמעותי את עלויות הארנונה.

מיליארד שקל

בהתאחדות התעשיינים מנסים להילחם בגזרה הכלכלית, שצפויה להקפיץ את תשלומי הארנונה של התושבים והעסקים בישראל, על פי הערכה, בקרוב למיליארד שקל. התאחדות התעשיינים פנתה בעניין זה בדחיפות לשר הפנים, משה ארבל, בדרישה כי יעצור באופן מיידי את תיקון החקיקה.
2 צפייה בגלריה
yk13839879
yk13839879
ד"ר רון תומר | צילום: התאחדות התעשיינים
במכתב ששלח נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר, לשר הפנים הוא כותב כי "האפשרות להעלאה רטרואקטיבית לשנת 2024 של תעריף הארנונה ארבע פעמים בתקופה קצרה עלול להקפיץ את תעריפי הארנונה אל מעבר לתעריפים הנהוגים היום ולהקשות עוד יותר על אזרחי מדינת ישראל והמגזר העסקי כאחד".
ד"ר תומר הוסיף וכתב: "לכן אנו קוראים לתיקון החוק, כך שיתאפשר לרשויות המקומיות המעוניינות בהפחתה של תעריפי הארנונה לבצע זאת, אך מנגד לא תתאפשר בקשה של רשויות מקומיות להעלאת תעריפי הארנונה אל מעבר לעדכון 'הטייס האוטומטי' לשנת 2024. במקביל אנו קוראים ליישום מקדם התייעלות ברשויות המקומיות, אשר הכרחי מתמיד לאור המצב המלחמתי שבו נמצאת מדינת ישראל והצורך לצמצם עלויות מיותרות לטובת כלל אזרחי המדינה והעסקים כאחד".
כמו כן מציינים בהתאחדות כי גם כך עדכון "הטייס האוטומטי" בשנת 2024 בגובה של 2.68% היה ההעלאה הגבוהה ביותר בעשור האחרון. העדכון מינואר האחרון מצטרף להעלאות קודמות בעשור החולף אשר באופן מצטבר הגדילו את תעריפי הארנונה במעל 20% במסגרת נוסחת "הטייס האוטומטי".
כמו כן, במכתב מתייחסים התעשיינים באופן מיוחד להשלכות הקפצת הארנונה על המגזר העסקי בישראל. על פי מחקר של חברת גיזה זינגר אבן, תעריפי הארנונה לתעשייה בישראל גבוהים בממוצע של 30% מהתעריפים בארה"ב, וגבוהים בממוצע ב־45% מהתעריפים באירופה. יצוין שמחקר זה בוצע טרם הזינוק החד בגובה 2.68% ב"טייס האוטומטי" השנה, ואם יינתן פתח לגידול נוסף בתעריפי הארנונה ייתכן כי הפערים יגדלו עוד יותר.
תגובת משרד הפנים: "דחיית הבחירות הובילה לכך שהרשות המקומית על רקע המגבלות הקיימות בתקופת בחירות, לא יכלה הלכה למעשה לממש את הסמכות המוקנית לה לקבל החלטה על צו ארנונה 2024. מטרת ההצעה אפוא היא ליתן מענה למצב שנוצר ולאפשר מסגרת של הוראת שעה, לרשויות המקומיות, לקבל החלטה בנוגע לצו לשנת 2024, בהתאם למועדים המוצעים בתזכיר".

התוכנית לייקור הארנונה

ינואר 2024 - 2.68% עדכון שנתי (כבר בוצע)
דצמבר 2024 - מתוכננת העלאה חריגה
ינואר 2025 - עדכון שנתי
ינואר 2025 - מתוכננת העלאה חריגה