המקום הכי שמח בעולם היה פעם דיסניוורלד, אבל מאז שפיפ"א גילתה את צינור הכסף מהמפרץ, סניף הבנק שלה הוא קרנבל שלא נגמר. האיש המאושר ביותר הוא כמובן הנשיא ג'אני אינפנטינו, שלפי הדוחות שפורסמו בסוף השבוע, זכה ב־2023 להעלאה של 33 אחוזים בשכרו, שעומד כעת על 2.78 מיליון דולר לשנה לפני מס, לצד בונוס של 1.87 מיליון.
אין סכנה לכך שהכסף ייעצר. לא רק שבאופק מחכה מונדיאל 2034 בסעודיה, אלא שפיפ"א ניפחה את לוח התחרויות באופן מגוחך ומלאכותי כדי להעמיק את הקשר עם כמה מדינות עשירות. תחזית ההכנסות של פיפ"א לשנים 2026־2023 עומדת על 11 מיליארד דולר בזכות ההצטרפות של נותנת החסות חברת הנפט הממשלתית הסעודית אראמקו – וההערכה שהסכום עוד יצמח, מאחר שהוא לא כולל את הבולטת מבין אותן תחרויות חדשות.
1 צפייה בגלריה
yk13842852
yk13842852
(צילום: רויטרס, THAIER AL-SUDANI)
מדובר בגביע העולם למועדונים בגרסתו החדשה, הכוללת 32 קבוצות מכל העולם ושתתקיים לראשונה בקיץ 2025 בארה"ב. הטורניר ייערך ביוני־יולי, בדיוק החודשים שבהם השחקנים המובילים נואשים לנוח אחרי עונה ארוכה. גביע העולם הזה אמור להתקיים כל ארבע שנים, ויכלול את הזוכות במפעלים היבשתיים בתקופה שבין טורניר לטורניר, לצד מועדונים בכירים נוספים.
בנוסף פיפ"א הכריזה על הגדלת מונדיאל הנערים (עד גיל 17) ל־48 נבחרות, בגיל שבו קיימים פערי רמות עצומים. הטורניר יהפוך לשנתי, במקום כל שנתיים כפי שנהוג כעת, אבל הקטע המסריח ביותר הוא שכל חמש המהדורות הקרובות, החל מ־2025, יתקיימו בקטאר. מונדיאל הנערות יצמח ל־24 נבחרות, ובחמש השנים הראשונות יתקיים במרוקו (אחת ממארחות מונדיאל 2030). כלומר, אין פיזור של החגיגה ברחבי העולם (כשהטורנירים גדלים, קטן מספר המדינות שיכול לארח אותם) – נותנים צ'ופר למדינות ששווה להיות בקשר טוב איתן.
ממילא, מונדיאל הנערים הקודם כבר היה שערורייה – מספר חודשים אחרי שאינדונזיה נפסלה מאירוח המונדיאליטו בגלל הסירוב לקבל נציג ישראלי בהגרלה, פיפ"א החליטה להגיב לצעד העוין והלא־ספורטיבי בהענקת אירוח גביע העולם עד גיל 17. הגדלת הטורנירים היא צעד נוסף בקריסה המוסרית של הארגון.
יש לפיפ"א תשובה להכל. ההכנסות צמחו? 2.25 מיליארד דולר יוקצו ל"פיתוח הענף בעולם". טורנירים גדולים בצורה מגוחכת? "יאפשרו ליותר צעירים לחוות תחרות בינלאומית". מדינה מפוקפקת אחת מקבלת חמישה טורנירים במכה? אה, זה בכלל נועד כדי להפחית זיהום ולשמור על קיימות על ידי שימוש במתקנים שכבר עומדים. הכל קשקוש, אבל הבושה של הנִראות לא מזיזה להם. אינפנטינו, בינתיים, עזב את קטאר שבה התגורר בשנה שלפני המונדיאל, ועבר למיאמי לקראת גביע העולם 2026. במקרה, לא צריך לשלם שם מס הכנסה למדינה.

מי תעצור את הטרבליסטית?

נכון לעכשיו, נראה שיש בעולם שלוש קבוצות שמסוגלות לעמוד בדרכה של מנצ'סטר סיטי לעוד טרבל, מבחינת איכות וטקטיקה: את הראשונה, ליברפול, סיטי לא הצליחה להכניע במחזור הקודם בליגה; את השנייה, ארסנל, אלופת אירופה תפגוש במחזור הבא, אחרי פגרת הנבחרות; השלישית נקראת ריאל מדריד, וב־9 ו־17 באפריל השתיים ייפגשו לשני משחקים ברבע גמר הצ'מפיונס.
בהגרלה נקבעה גם ההצלבה בחצי – ריאל (תארח את המשחק הראשון) או סיטי יפגשו בחצי הגמר את המנצחת בין ארסנל לבאיירן מינכן (המשחק הראשון בלונדון). הצד השני (10 ו־16 באפריל) מרתק גם הוא למרות שנראה פחות חזק: פ.ס.ז' וברצלונה הולכות ראש בראש, והמנצחת תהיה פייבוריטית בחצי הגמר מול מי שתעלה מבין אתלטיקו מדריד ודורטמונד.