"תלמידי התיכונים הם דור הקורונה, שישב בבית ורכש את הכישורים החברתיים שלו מהזום. זה אותם הילדים שבמשך שנה לא קיבלו ציונים וסיימו שנה בלי טיולים ותעודות. וזה אותו דור שאוסף את השברים מאירועי שבעה באוקטובר. איך אפשר לדחוף את התלמידים להגיע לבית הספר, אחרי שכל הזמן פוגעים באמון שלו?" כך נמסר ממועצת התלמידים, שאמנם תומכת במאבק המורים נגד משרד האוצר, אך מתנגדת להחלטתם להחריף היום את העיצומים.
המורים מחריפים את המאבק על הסכם השכר. החל מהיום, נוסף על אי־העברת ציונים, לא יתקיימו פעילויות לאחר השעה 15:30. לא יתקיימו אסיפות הורים, המורים לא ייצאו להשתלמויות, לא יתקיימו טיולים ומסיבות ולמעשה כל פעילות לימודית וחברתית חוץ בית ספרית תבוטל. תלמידי בתי הספר התיכוניים חווים בשנים האחרונות רצף משברים קשים, שיצרו פערים לימודיים, חברתיים ורגשיים משמעותיים. כשכבר נדמה היה שהשנה יחזרו לשגרת למידה, ואולי גם יצליחו לצמצם את הפערים, פרצה מלחמת "חרבות ברזל", שהשביתה את הלימודים הסדירים לחודשים. כעת, מאיים על המשך השנה המשבר החדש־ישן של ארגון המורים במאבקם על הסכם השכר.
4 צפייה בגלריה
yk13842922
yk13842922
(שלהבת בנדל, תלמידת כיתה י"ב "אי־מתן ציונים ישפיע על הבגרויות ועל המשך החיים. לצערנו, הציונים הפכו להיות ה־מטרה של כל הלימודים, וברגע שלוקחים לנו אותם, בלתי אפשרי לנהל שגרת לימודים" | צילום: יובל חן)
במסגרת מאבק המורים בשנה שעברה בוטלו טיולים ופעילויות בית ספריות, אסיפות הורים ומסיבות, והתלמידים יצאו אל חופשת הקיץ בלי ציונים ובלי תעודות סיום. כעת, עם הודעת ארגון המורים על חידוש המאבק והחרפת העיצומים, חוששים התלמידים ששוב יסיימו את השנה בלי ציונים, בלי תעודות סיום ובלי טיולים ומסיבות.
ערב פתיחת שנת הלימודים, הכריזו משרדי האוצר והחינוך וארגון המורים על הסכמות עקרוניות שהביאו לביטול שביתה שתוכננה, בהן תוספת 2,000 שקלים לשכר המורים. לטענת יו"ר ארגון המורים העל־יסודיים רן ארז, משרד האוצר חזר בו מההסכמות. עתה מתנה המשרד את תוספת השכר בהסכמה על חוזים אישיים למורים, קיצור הליכי פיטורים, מתן אפשרות למנהלים לחלק תפקידים למורים בלי קריטריונים ברורים, והכל כדי להפריט את מערכת החינוך הציבורית.
4 צפייה בגלריה
yk13843352
yk13843352
טוביה ולדמן, תלמיד כתה י"א "קורא לארגון המורים להפסיק את העיצומים, ולשים את צורכי התלמידים בראש סדר העדיפויות. אנו זקוקים לתמיכה ולעידוד, לא לעוד קשיים ומכשולים"
באיגרת ששלח למורים, הסביר ארז "למה המאבק מתחדש בזמן מלחמה", ובנוסף "למה לפגוע בתלמידים".
לדבריו, האוצר דורש שהארגון יסכים על פגיעה בביטחונם התעסוקתי והכלכלי של המורים. "יש בכך סחטנות מצידם", כתב ארז באיגרת. "הם מחזיקים את השכר המגיע לנו, והמורים הופכים לבני ערובה, על מנת שנסכים לשינוי מבנה העבודה ולפגיעה בביטחון התעסוקתי והכלכלי של המורים. יש בכך תחילת הפרטת מערכת החינוך, בהתאם למדיניות משרד האוצר המושפע מעקרונות פורום קהלת".
4 צפייה בגלריה
yk13843394
yk13843394
טענות כלפי משרד האוצר. רן ארז | צילום: נדב אבס
לגבי העיתוי, כתב, כי תמיד הזמן למאבק לא מתאים, כי הוא משפיע על שגרת הלימודים של התלמידים. "תמיד יש סיבה שכביכול אינה מצדיקה מאבק: קורונה, בחירות, בחירות ראשונות, שניות, שלישיות ורביעיות, מלחמה ועוד. הרצון הוא לא לעשות זאת על גבם של התלמידים, ולכן, העיצומים לא פוגעים במהלך הלימודים".
מועצת התלמידים הארצית תומכת במאבק המורים, אך מתנגדת לעיצומים ולהשבתה. "לא מכריזים על סכסוך עבודה בזמן מלחמה, לא משביתים את בתיה”ס במלחמה", מסרו. דוברת מועצת התלמידים רוני קמאי, הדגישה שבימים אלו התיכוניסטים נכנסים לתקופת בגרויות קשה בצל המלחמה, וכל הפסקה של השנה הלימודית ושל הפעילות הבלתי פורמלית פוגעת ישירות בחוסן וביציבות הרגשית שכולנו זקוקים להם.
4 צפייה בגלריה
yk13843651
yk13843651
טליה פרץ, תלמידת כיתה י"ב הבגרויות זה המפתח שלנו לאקדמיה והטיול השנתי זה לא משהו שיחזור. אל תפגעו ביציבות ובילדות שלנו, בטח לא בזמן המלחמה" | צילום: מאיר אבן חיים
טליה פרץ, תלמידת כיתה י״ב בתיכון מקיף ו' בבאר־שבע מספרת בתסכול: "אחרי כל הפערים שנוצרו, שוב עיצומים ועוד בזמן מלחמה. איך אפשר כל הזמן לדחוף נוער לרצות לבוא לבית הספר אם כל פעם פוגעים באמון שלנו? עוד פעם לא נצא לטיול? עוד פעם לא אקבל תעודה? שלא תהיה טעות, אנחנו בעד המורים. המורים חוו וחווים משברים לא פחות מאיתנו, והיו לצידנו בזמן המלחמה ולאורך כל הדרך, אבל לא ככה מקבלים את מה שרוצים, לא על הגב שלנו".
שלהבת בנדל מראש־העין, תלמידת כיתה י"ב בתיכון הכפר הירוק, מתארת גם היא את הקשיים: "אחרי השנים הלא־רגילות שהיו לנו כתלמידים, ציפיתי וקיוויתי שהשנה נוכל לסיים את התיכון עם יציבות. אבל היא התחילה עם המלחמה, וממשיכה עם החזרת העיצומים של ארגון המורים. מתבטלים לנו התגבורים בשיא תקופת הבגרויות ומתבטלים הטיולים האחרונים - לצאת לטייל עם חברים ולנקות את הראש, זה המעט שקט שלנו בתקופה ההזויה הזאת". בנדל התייחסה גם לבעיה שנוצרת עקב אי־קבלת ציונים: "היעדר ציונים ישפיע על הבגרויות ועל המשך החיים. לצערנו, הציונים הפכו להיות ה־מטרה של הלימודים, וברגע שלוקחים אותם, אי־אפשר לנהל שגרת לימודים. אנחנו מפספסים את החוויות מהשנה האחרונה במערכת החינוך, איך אפשר להגיע לבית הספר בשביל ללמוד חומר, לגשת למבחן ואפילו לא לקבל עליו ציון”.
בנוסף לקשיים שמציבים העיצומים, מתמודד טוביה ולדמן, תלמיד כיתה י"א ותושב קריית־שמונה עם הפינוי מביתו: "בשנה שעברה סבלתי מעיצומי ארגון המורים. לא יצאתי לטיולים, לא קיבלתי תעודות או ציונים כלל. השנה, עבורנו התלמידים המפונים, עיצומי ארגון המורים יכולים לפגוע אפילו יותר. בנוסף לקשיים הרבים שאנו חווים כתוצאה מהפינוי, עיצומי ארגון המורים עלולים להוביל לכך שלא נקבל ציוני מתכונות ובגרויות, לא נוכל לצאת לטיולים, ואף לא להשתתף בפעילויות חברתיות של בית הספר", מתאר ולדמן, שלומד כרגע באריאל בישיבת אמי"ת ברוכין. "חוסר הציונים גורם לחוסר ודאות בקרב התלמידים המפונים, שרבים מהם סובלים מפערים לימודיים גדולים גם ככה. קבלת ציונים מהווה עבורם אישור להצלחה בהשלמת הפערים. מעבר לכך, ביטול פעילויות חברתיות ולימודיות פוגע ישירות בחוסן הנפשי שלנו. בפעילויות אלו יש הזדמנות להכיר, להתגבש, לחוות חוויות חברתיות. כתלמיד מפונה שלא נמצא כרגע בביתו, אני זקוק מאוד למפגשים ולפעילויות אלו. אני קורא לארגון המורים להפסיק את העיצומים, ולשים את צורכי התלמידים בראש סדר העדיפויות. אנו זקוקים לתמיכה ולעידוד, לא לעוד קשיים ומכשולים".
ד', מנהל בית ספר תיכון ממרכז הארץ מוסיף: "התלמידים זקוקים דווקא השנה יותר מתמיד לטיולים ולפעילויות ספורט. אסיפות ההורים בשנה שבה התערער עולמם, חשובות מתמיד. בתיה”ס גם כך חווים את התוצאות, עם בעיות התנהגות שהוקצנו ויותר ילדים עם בעיות רגשיות. האם הילדים לא סבלו מספיק? תלמידים זקוקים לציונים כדי לקבל פידבק, ולדעת היכן הם עומדים. אי־מתן הציון מערער אותם. לצד זה, צריך לומר בהגינות שהעובדה שמשרד האוצר לא מעריך את עבודת המורים, דווקא בחודשי המלחמה בלתי מתקבלת על הדעת. בסוף הילדים של כולנו סובלים".
ממשרד האוצר לא נמסרה תגובה.