אוכל: ''הקובה של אבי'' בשוק לוינסקי בתל־אביב הוא ממלכה אמיתית של מאכלים עיראקיים. מתמחים כאן בהכנת קובה לסוגיה וגם מאכלים מסורתיים נוספים כמו הטבית, החמין העיראקי הטעים עם האורז והעוף וטעמי הבהרט. הטבית הוא גם התבשיל המועדף על שלמה מנצור שחטוף כבר יותר מ־160 ימים בעזה.
את הטבית מכין אבי קנטי, הבעלים של המקום, על פי מתכון משפחתי, אשר כולל גם את מילוי העוף בקורקבנים או בבשר. הטבית מתבשל לאיטו במשך לילה שלם, בדומה לכל משפחת תבשילי השבת במסורות היהודיות.
3 צפייה בגלריה
yk13844024
yk13844024
(שלמה מנצור)
הטבית כאן מתובל בבהרט עיראקי, שזו תערובת תבלינים המכילה בין היתר פלפל שחור, פלפל אנגלי, קינמון, ורדים מיובשים טחונים, אגוז מוסקט, זנגביל, ציפורן והל ומעניקה טעם ייחודי ועשיר למנה. האורז שמתבשל שעות הופך לנימוח והעוף מתפרק מעצמו בכל ביס וביס.
אבי התחיל את דרכו במטבח כבר בגיל 13 ולמד להכין קובה מסבתא שלו מונירה, ובהמשך הפך את אמנות הבישול ואת הידע שרכש סביב המסורת העיראקית, למקצוע. במשך 20 שנים נהג אבי להכין קובה לסוגיה עבור אולמות אירועים באור־יהודה, שהיא מעוז של אוכל עיראקי. לפני כארבע שנים וחצי החליט לפתוח עסק בשוק לוינסקי, ואותו הוא מנהל עם אשתו דלית. תמצאו כאן קובה סלק, מהטעימות שיש בארץ, וגם קובה אורז, קובה בורגול מטוגן ועוד רפרטואר מרשים מן המטבח העיראקי, וקצת מנות בהשפעת המטבח הכורדי והטורקי. בימי שישי יש כאן גם עארוק מצוין, שזו קציצת הירק העיראקית, מבוססת קישוא, תפוח אדמה, גזר ופטרוזיליה. את הכל מכינים כאן בעבודת יד, וזה מורגש בטעם, וגם יוצא דופן בתחום, כיוון שבמקומות רבים הקובות הפכו למשהו תעשייתי שקונים מוכן וקפוא.
3 צפייה בגלריה
yk13844026
yk13844026
צילום: דוד קישקה
המיקום בשוק לוינסקי מתכתב עם ההתעוררות הקולינרית של האזור ומהווה תוספת מבורכת למנעד קולינרי של מטבחי עדות ישראל, לצד אוכל עדכני ואקלקטי שמוצאים כאן.
3 צפייה בגלריה
yk13844027
yk13844027
צילום: דוד קישקה
זיכרון: שלמה מנצור הוא החטוף המבוגר ביותר שנמצא בשבי בעזה, ואתמול חל יום הולדתו ה־86. הוא נולד בבגדד בשנת 1938 ומשפחתו, שחוותה את פרעות הפרהוד ב־1941, עלתה לארץ בשנת 1951, בהיותו בן 13. בגיל 16 הוא הצטרף לקיבוץ כיסופים, שם גר ב־70 השנים האחרונות, ושם גם הכיר את אשתו מזל, שלה הוא נשוי כבר 60 שנה. לסבא שלמה וסבתא מזל יש חמישה ילדים ו־12 נכדים, שלהם נהג שלמה לבנות צעצועי עץ, כי הוא נחשב הנגר המיתולוגי של הקיבוץ ואחד האנשים האהובים בו. מנצור הוא החטוף היחיד מקיבוץ כיסופים, וכל חברות וחברי הקיבוץ מחכים לשובו.
את המאכלים העיראקיים שהוא כל כך אוהב נהגה אמו להכין בבית. אחד מהם היה הטבית. אחרי שאמו הלכה לעולמה הוא היה מגיע לבקר את אחותו בירושלים, שם היא נהגה להכין במשך שנים את המאכלים מבית אמא.
ב־7 באוקטובר נכנסו מחבלים לביתם של מזל ושלמה, ובגבורה יוצאת דופן הצליחה מזל שלא להילקח בשבי, וניסתה גם להשפיע על גורל בעלה אך לשווא. שלמה נמצא בעזה כבר 164 ימים וחייבים לעשות הכל כדי להחזיר אותו אל חיק המשפחה האוהבת. השבוע כשתקנו את הטבית הנהדר בשוק לוינסקי תקדישו מחשבה גם לשלמה מנצור, אדם בן 86 שנמק בשבי עם יתר 134 החטופות והחטופים.
הקובה של אבי. לוינסקי 53, תל־אביב-יפו. טלפון: 050-5416545